دلالی با اسکناس نو

بهار در راه است، با از راه رسیدن نوروز بازار‌های اقتصادی کشور داغ می‌شود، در این میان هر سال با نزدیک شدن نوروز، دلالان در بازارهای مختلف درآمدهای خوبی را به جیب می‌زنند که دلالی پول نو هم از جمله آنهاست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از واحد مرکزی خبر، حالا که بانک مرکزی از توزیع پول نو از شنبه 23 اسفند  خبر داده است دلالان حوزه پولی،  این بار هم مانند هر سال برای در اختیار گرفتن بازار اسکناس نو دست به کار شده‌اند تا مردم نیازمند به پول نو برای به جا آوردن رسم نوروزی عیدی که از بانک‌ها برای دریافت اسکناس نو نا امید می‌شوند، باز هم دست به دامن دلالانی شود که پول‌های نو را با بسته بندی رسمی بانک مرکزی گران‌تر در بازار می‌فروشند.


برای مشاهده بازار دلالی پول نو کافی است سری به اطراف خیابان فردوسی بزنید تا ببینید که دلالان بازار سیاه اسکناس‌های نو ، این اسکناس‌ها را به صورت بسته‌های 100 تایی به مشتریان می‌فروشند با 10 تا 20 درصد افزایش گران تر از ارزش واقعی آن می فروشند.

حالا هر چه ترکیب نوع  اسکناس در بازار کمیاب تر باشد نرخ سودی که دلالان از مشتریان خود طلب می کنند نیز بیشتر است مانند اسکناس 100 یا 200 تومانی که کم یاب هستند و به تبع آن مانند یک کالا گران تر از نرخ واقعی به فروش می رسند.

بالعکس اسکناس های 10 هزار تومانی یا 5 هزار تومانی که در بازار بیشتر یافت می شود با سود کمتری به فروش می رسد و در مجموع نرخ بسته های اسکناس متناسب با تقاضا تعیین می شود.


افزایش شعب منتخب برای توزیع اسکناس نو

 

این در حالیست که بانک مرکزی برای مقابله و کاهش دلالی اسکناس نو در آستانه نوروز تمهیداتی در نظر گرفته است که از جمله آنها افزایش شعب منتخب در تهران و سایر استان های کشور برای توزیع اسکناس نو است.


مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی می گوید:‌ علاوه بر افزایش شعب بانک از 50 به 60 بانک ویژه توزیع پول نو و متناسب با آن افزایش شعب در استان ها ، میزان اسکناس نو که در اختیار بانک ها قرار گرفته نیز افزایش یافته است.


بهزاد قیاسوند با اشاره به اینکه در این روزها به طور مستمر با بانک ها در تهران و ناظران پولی در استان ها درباره میزان تقاضای پول نو در ارتباط هستیم ، می افزاید :‌‌ علاوه بر اسکناس های 5 و 10 هزار تومانی و ایران چک 50 هزار تومانی ؛ اسکناس های یک و دو هزار تومانی نیز برای رسم عیدی دادن برای توزیع به بانک ها داده شده است.


مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی خاطرنشان می کند :‌ 60 شعبه منتخب از بانک های ملی، صادرات، ملت، اقتصاد نوین، کارآفرین، پاسارگاد و پست بانک در تهران و ناظران پولی بانک مرکزی در استان ها اسکناس نو را به میزان نیاز در اختیار متقاضیان قرار خواهند داد.


اما تمهیدات بانک مرکزی در حالیست که در سال های گذشته به جای اینکه پول نو به دست مردم برسد ، با ارتباط شعبه های بانک با واسطه ها ، اسکناس نو در اختیار دلالان قرار می گرفت تا این چرخه از سود آن بهره مند شوند.


مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی با درخواست از مسئولان شعب بانک ها که اسکناس را به تعداد معقول 100 تا 200 برگ در اختیار هر مشتری قرار دهند، معتقد است، استفاده از روش هایی مانند دریافت کارت ملی از مشتریان از دید بانک مرکزی الزامی نیست اما بانک ها می توانند از اینگونه روش ها برای ساماندهی در توزیع اسکناس های نو استفاده کنند .


11 روز تا نوروز باقی مانده است و این امید هست تا با تمهیدات بانک مرکزی و ساماندهی مناسب توزیع اسکناس نو ، این دلالی این کالا از بازار کاهش پیدا کند.

منبع: واحد مرکزی

برچسب ها: وبگردی ، اسکناس ، نو ، دلالی ، عید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار