دانشیار دانشگاه شهید بهشتی خبر داد:

رنگ دانه‌های مجاز عامل ابتلا به سرطان روده بزرگ

نیک شعار گفت: استفاده از رنگ دانه‌های مجاز در تولید مواد غذایی می‌تواند سرطان روده بزرگ را در فرد ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ محمد رضا نیک شعار دانشیار دانشگاه شهید بهشتی در نشست خبری سرطان روده بزرگ گفت: طبق تحقیقی که در سال 86 انجام دادم سن ابتلای افراد به سرطان روده بزرگ در ایران 43 سال بود در حالیکه سن ابتلا به این بیماری در دنیا 62 و 70 سالگی است. 
 
وی افزود: پرتقال کمترین و اسکاتلند بیشترین آمار ابتلای افراد به بیماری سرطان روده بزرگ را به خود اختصاص داده است و کشور ایران از نظر شیوع این نوع سرطان در بین این دو کشور قرار دارد. سرطان روده بزر گ از نظر شیوع  در حد متوسط و از نظر سن ابتلا به آن در حد پایین‌تری نسبت به سایر کشورها است. 
 
این دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: استفاده از رنگ‌دانه‌های مجاز در تولید مواد غذایی، می‌تواند سرطان روده بزرگ را در فرد ایجاد کند علاوه بر آن ماندن گوشت قرمز در روده بزرگ باعث می‌شود میکروب روده تجزیه گردد و در نتیجه آن باعث بروز سرطان می‌شود. 
 
نیک شعار با اشاره به روش‌های درمان سرطان روده بزرگ عنوان کرد: درمان سرطان روده بزرگ با توجه به محل قرار گرفتن توده سرطانی، اندازه و زمان تشخیص بیماری متفاوت است اما این بیماری را در اصل می‌توان به وسیله جراحی درمان کرد پس از آن روش‌های شیمی درمانی، رادیوتراپی و گاهی روش‌های تلفیقی برای درمان به کار می‌رود. 
 
وی با اشاره به کاربرد روش کلستومی برای درمان سرطان روده بزرگ اظهار داشت: گاهی در جریان درمان سرطان روده بزرگ قسمتی از این عضو به صورت موقت یا دائم برداشته می‌شود و ترشحات روده بزرگ به وسیله تغییر کیسه بر روی پوست از بدن وی خارج می‌گردد. 
 
این دانشیار دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: استفاده از روش کلستومی برای بیمار محدودیت‌هایی از نظر تعویض کیسه، حضور در جمع و ایجاد زخم‌هایی بر روی پوست شکم به همراه خواهد داشت اما با تشخیص زود هنگام می‌توان از رسیدن فرد به این مرحله درمانی جلوگیری نمود. 
 
نیک شعار با اشاره به ییوست به عنوان عامل ابتلا به سرطان روده بیان کرد: 80 درصد مردم ما به بیماری یبوست مبتلا هستند و آن را امری عادی می‌دانند در صورتیکه این بیماری، یکی از عوامل شناخته شده سرطان روده بزرگ محسوب می‌گردد برای جلوگیری از این مسئله کافی است به جای مصرف غذای کم فیبر از غذاهای پر فیبری چون کاهو، کلم، هلو و انواع سبزی‌ها استفاده کنیم. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار