کرمان؛

بازار کرمان،طولانی‌ترین راسته بازار کشور

بازار بزرگ کرمان یکی از بزرگترین مجموعه های تاریخی استان است که بیش از 60 درصد از آثار تاریخی این شهر را در خود جای داده بطوریکه یکی از طولانی ترین راسته بازارها در کشور محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان؛راسته بازار کرمان از میدان ارگ آغاز شده و تا میدان مشتاقیه ادامه دارد و هر بخش از بازار کرمان در زمان یکی از فرمانروایان این شهر ساخته شده و به خاطر برخی ویژگی‌هایش در ایران منحصربه ‌فرد و دارای شهرت جهانی است.

معماری بازار

بازار بزرگ کرمان نسبت به دیگر بناهای مشابه خود دارای معماری متفاوت و چشم نواز است به نحوی که نمونه این معماری در کل ایران بی نظیر و یا کم نظیر است.این بنا به دلیل ساخته شدن در ادوار مختلف دارای معماری دوره‌های مختلفی نیز می باشد و این امر یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد آن است.

بازار ارگ

اولین بخش این راسته بازار، بازار ارگ است که از میدان ارگ شروع می‌شود و تا چهار سوق گنجعلی خان ادامه دارد.

چهار سوق گنجعلی خان

محل تقاطع دو راسته بازار را چهار سوق می‌گویند بدلیل برخورد تقاطع دو راسته بازار در محل چهار سوق گنجعلی خان در گذشته این مکان مهم‌ترین و پر ترافیک‌ترین نقطه شهر محسوب می‌شد.

این چهار سوق جز مجموعه گنجعلیخان است که نمای داخلی این چهار سوق با گچبری جالب و نقاشیهای با رنگ و روغن با اینکه ۴۰۰ سال از ترسیم آنها می‌گذرد هنوز زیبایی خود را حفظ کرده‌اندواز مرتفع‌ترین بناهای شهر بعد از مسجد جامع محسوب و از مرتفع‌ترین گنبدهای شهر به شمار می‌آمده‌است.

بازار گنجعلی خان

این بازار حد فاصل بین چهار سوق و بازار اختیاری است بطوریکه دارای سبک معماری بسیار جالبی را از عصر صفوی به یاد گذاشته و در بخش جنوبی میدان گنجعلی خان قرار گرفته و در سمت راست این بازار حمام تاریخی و گنجعلیخانی خان وجود دارد.

بازار اختیاری

چهارمین قسمت بازار کرمان که از انتهای بازار جنوبی گنجعلی خان شروع می‌شود و تا اول بازار وکیل امتداد می‌یابد .

در این بخش از بازار می‌توان مدرسه شیخیه، کاروانسرای گلشن، سه بازارچه سرداری و در انتهای این بخش بازار حمام یا چایخا نه سنتی وکیل نام برد.

بازار وکیل کرمان

در انتهای بازار اختیاری و مجموعه وکیل واقع شده‌است مجموعه بزرگی شامل کاروانسرا، بازار، حمام، مسجد، ساخته شده که هنوز هم به نام وکیل خوانده می‌شود و بازار آن از زیباترین بازارهاست.

بازار سردار

این بازار به صورت چند بازارچه متقاطع است که با سه راسته اصلی که در حاشیه بازار قرار دارند به بازار اختیاری متصل می‌شود. اکثریت قریب به اتفاق مغازه‌های آن پارچه فروشی است.

بازار مظفری، بازار قلعه محمود، بازار میدان قلعه، بازار مسگری، بازار زرگری و بازار کفاشی به این راسته بازار ختم می شوند و هرساله تعداد زیادی گردشگر از این بازار بازدید می‌کنند.

انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.