در گفتگو با المانیتور؛

نماینده کلیمیان در مجلس: اوباما بايد با سناتورهای نویسنده نامه به ایران قاطعانه برخورد کند/ نتانیاهو نماینده یهودیان دنیا نیست

نماینده کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی نامه اخیر سناتورهای آمریکایی به مقامات ایرانی را بی‌ارزش دانست و خواستار برخورد قاطع اوباما با این مسئله شد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  پایگاه اینترنتی المانیتور،  "سیامک مره صدق" نماینده یهودیان در مجلس شورای اسلامی در گفتگوی تلفنی با روزنامه المانیتور، نامه اخیر سناتورهای آمریکایی به مقامات ایرانی را بی‌ارزش دانست و گفت: اوباما باید با این مسئله برخورد قاطع کند. 

بر اساس این گزارش مره صدق گفته است کنیسه‌های کلیمیان در ایران، امن‌ترین کنیسه‌ها در سراسر دنیا هستند و در خلال جنگ دوم جهانی، ایران پناهگاه یهودیان لهستان و دیگر نقاط دنیا بود. وی که نمی‌خواهد نامش با فردی چون نتانیاهو همراه باشد می‌گوید نتانیاهو نماینده یهودیان در دنیا نیست. مره صدق آشکارا از مسابقه کاریکاتور هولوکاست که در زمان محمود احمدی‌نژاد برگزار شده بود، انتقاد کرده است. 

مره صدق رئیس سابق جامعه کلیمیان در تهران است و اکنون در کنار شغل خود به عنوان نماینده مجلس، به عنوان پزشک و مدیر بیمارستان و مرکز خیریه دکتر سپیر در تهران فعالیت می‌کند. 

در طول گفتگو، مره صدق درباره نامه چهل و هفت سناتور آمریکایی به رهبران ایران، توافق احتمالی هسته‌ای، سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا نیز صحبت کرد. 

مره صدق درباره نامه چهل و هفت سناتور به رهبران ایران و موضع خود به عنوان نماینده مجلس ایران گفت: به عنوان عضو مجلس ایران باید بگویم جای تاسف است که چنین نامه‌ای ارسال شده است. جای تاسف است که نمایندگان یک کشور که خود را بزرگ‌ترین کشور دنیا می‌داند، از کمبود اطلاعات عمومی رنج می‌برند. باید به مردم آمریکا بگوییم که درباره رایی که می‌دهند، دقت بیشتری به خرج بدهند. این سناتور‌ها درباره قوانین بین الملل هیچ نمی‌دانند و ظاهرا از قانون اساسی کشور خودشان نیز بی‌اطلاعند. افرادی که این نامه را فرستاده‌اند حتی آشنایی اندکی نیز با قوانین بین المللی ندارند. 

وی ادامه داد مذاکرات اتمی بین ایران و آمریکا نیست؛ این مذاکرات بین ایران و پنج بعلاوه یک است. در کنار آمریکا، ۵ کشور دیگر نیز با ایران گفتگو می‌کنند. جای شگفتی است که سناتور‌ها به خود اجازه داده‌اند در مسائل دیپلماتیک دیگر کشور‌ها دخالت کنند و درباره مشروعیت پیمان‌هایی که رئیس جمهور کشورشان می‌بندد، شبهه ایجاد کنند. 

نماینده کلیمیان در مجلس ایران درباره اینکه آیا ارسال چنین نامه‌ای می‌تواند باعث ایجاد تردید در میان ایرانیان در ادامه مذاکرات با آمریکا شود گفت نه؛ امروز همه در ایران با تیم مذاکره کننده هم باور هستند و به این مذاکرات باور دارند. رهبر انقلاب اسلامی نیز بار‌ها حمایت خودشان را از این مذاکرات اعلام کرده‌اند. ولی یک لحظه مساله ایران را کنار بگذاریم، آمریکا نیز در حال حاضر با کشورهای دیگر در حال مذاکره است. برای مثال، چه بر سر مذاکراتی که با کوبا در جریان است، می‌آید؟ آیا کوبایی‌ها باید نگران این نامه باشند؟ درباره کشورهای دیگری که با آمریکا پیمان‌هایی را امضا کرده‌اند چه؟ آیا باید درباره اعتبار پیمان‌هایی که بسته‌اند نگران باشند؟ آنچه که این سناتور‌ها مدعی‌اش شده‌اند پایه حقوقی ندارد. 

مره صدق درباره گروه دلواپسان که منتقد گفتگوهای هسته‌ای هستند گفت: آنچه در ایران می‌گذرد با آنچه که در آمریکا در چند ماه اخیر روی داده است، تفاوت دارد. منبع همه این اتفاقات نتانیاهو است. زمانی که یک چهره سیاسی مانند نتانیاهو که وجهه بین المللی خوبی نیز ندارد، برای سخنرانی به کنگره آمریکا دعوت می‌شود، جای شگفتی ندارد که بعد از سخنرانی وی، چنین نامه‌ای از سوی سناتور‌ها ارسال شود. نامه آنان اعتبار همه پیمان‌هایی را که بین آمریکا و دیگر کشور‌ها بسته می‌شوند، زیر سوال می‌برد. 

وی گفت: اگر به صورت واقعی، چنین امری جاری باشد، دیگر هیچ کشوری نمی‌تواند به کشور دیگری اعتماد کند. در صورتی که اهداف راهبردی آمریکا به سادگی تغییر کند، دیگر ثبات بین المللی وجود نخواهد داشت. 

وی درباره ادعای نتانیاهو درباره دشمنی دیرین ایرانیان با یهودیان گفت من نمی‌خواهم در کنار آقای نتانیاهو باشم. وی نماینده یهودیان دنیا نیست. رد خصوص یهودیان و ایرانیان، نحوه برخورد یهودیان در ایران بخصوص در دوران انقلاب اسلامی باید بگویم که ایرانیان یهودی در دوران جمهوری اسلامی با آرامش زندگی می‌کنند. در تاریک‌ترین دوران تاریخ یهود در اروپا مانند قرون وسطی و جنگ دوم جهانی، ایران نه فقط جایی امن برای یهودیان بود بلکه پناهگاهی برای یهودیانی شد که از اروپا گریخته بودند. 

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی گفت امروز می‌توانیم مزار روحانیان یهودی را در مناطقی مانند یزد و کاشان ببینیم که در دوران قرون وسطی به ایران مهاجرت کرده بودند. در گورستان یهودیان در تهران، سنگ قبرهای زیادی مربوط به یهودیان لهستانی وجد دارد که در دوران هولوکاست در جنگ دوم جهانی به ایران مهاجرت کردند. به عنوان یک یهودی، با افتخار می‌گویم که امروز امن‌ترین کنیسه‌ها در ایران هستند. هیچ کنیسه‌ای در اروپا وجود ندارد که نیاز به امنیت خاص نداشته باشد. چنین موضوعی در ایران مطرح نیست و در طول تاریخ نیز مطرح نبود. 

مره صدق درباره اینکه آیا پارلمان ایران آمادگی اقدام متقابل به نامه سناتور‌ها را دارد گفت نامه آنان ارزش پاسخ دادن ندارد. از دیدگاه نمایندگان ایران، این نامه چیزی بیشتر از یک شوخی نیست. این سناتور‌ها، نمایندگان مردم آمریکا نیستند، آنان نمایندگان جنگ طلبانی هستند که هر‌گاه به صلح و ثبات در جهان می‌اندیشند، دلواپس می‌شوند. چونان اهریمنان، مدام جنگ و خشونت را ترویج می‌دهند. آقای اوباما باید به روشنی برای این افراد روشن کند که رفتاری و عملکردی نامناسب دارند. 

وی افزود: در ایران، نمی‌بایست توجهی به این نامه کنیم. ما همواره سیاست خارجی باثبات داریم و هرگز منافع ملی را قربانی سیاست بازی‌های حزبی نمی‌کنیم. متاسفانه، این نومحافظه کاران آمریکایی به جنگ طلبی علاقمند هستند و از منافع کارخانه‌های اسلحه سازی دفاع و منافع ملی خودشان را قربانی منافع صهیونیست‌ها می‌کنند. 

مره صدق درباره واکنش اوباما به این نامه گفت: من واکنش وی به این نامه را دیدم ولی گمان می‌کنم که باید قاطع‌تر می‌بود. بیش از اینکه برای ما مشکل ساز باشد، این نامه برای آقای اوباما مشکل ساز خواهد بود. این سناتور‌ها می‌خواهند در مذاکرات دیپلماتیک اوباما اخلال ایجاد کنند. ما در ایران درباره مذاکرات هسته‌ای توافق داریم ولی در آمریکا دولت این کشور بایست با این مشکلات روبرو شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار