رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت:

صرفه جویی 400 میلیون لیتری مصرف سوخت با اسقاط خودرو فرسوده

فیض‌بخش با اشاره به اینکه با اسقاط خودرو فرسوده حدود 11.5 درصد سوانح رانندگی در کشور کاهش یافته است،گفت: اسقاط و خروج بیش از ٣١١ هزار خودروی فرسوده در سال جاری،حدود ٤٠٠ میلیون لیتر در مصرف سوخت کشور صرفه جویی را به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ علیرضا فیض بخش، در مراسم رکورد خروج ٣٠٠ هزار دستگاه خودرو فرسوده  که در سازمان محیط زیست، برگزار شد، به اهداف نوسازی ناوگان حمل و نقل سوخت اشاره کرد و گفت: افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا از جمله اهداف طرح نوسازی خودروها است.

وی اسقاط خودروهای فرسوده را از برنامه های راهبردی این ستاد برشمرد و گفت: با تدبیر دولت یازدهم از سال گذشته تا کنون توانسته ایم ظرفیت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را چند برابر نسبت به سالهای گذشته افزایش دهیم.

فیض بخش با بیان اینکه از آغاز اجرای این طرح از سالیان گذشته تاکنون یک میلیون و 600 هزار خودرو فرسوده از رده خارج شده است، افزود: پیش از این بیشترین میزان اسقاط خودروهای فرسوده مربوط به سال 1389 با رقم 250 هزار دستگاه خودرو بوده است.

رییس سازمان مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور خاطرنشان کرد: اما از ابتدای سال جاری تاکنون 320 هزار دستگاه خودرو فرسوده اسقاط شده که تا پایان سال این میزان به 350 هزار دستگاه خودرو افزایش خواهد یافت.

وی گفت: با خروج این تعداد خودرو (٣٠٠ هزار دستگاه) مصرف بنزین ٤٠٠ میلیون لیتر در سال کاهش می باید و به میزان ٢٢ برابر کاهش آلایندگی را رقم خواهد زد.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، همچنین با بیان اینکه اسقاط این میزان خودروی فرسوده موجب کاهش ١٢ هزار و ٦٠٠ میلیارد ریال هزینه های اقتصادی و اجتماعی در کشور شده است افزود: همچنین ٤٠٠ میلیارد تومان صرفه جویی در پرداخت یارانه واقعی بنزین نیز ایجاد کرده است.

فیض بخش با اشاره به مصوبه دولت در مهر ماه ١٣٩٢ گفت: طبق این مصوبه مقرر شده است به ازای هر خودروی وارداتی چهار خودروی فرسوده از رده خارج شود.

وی با بیان اینکه با اجرای این مصوبه و پیگیریهای جدی ستاد حمل و نقل سوخت تاکنون توانسته ایم حدود یک چهارم از انباشت خودروهای فرسوده را از رده خارج کنیم، تاکید کرد: ظرف ٦ تا ٧ سال آینده انباشت خودروهای فرسوده باید به صفر نزدیک شود.

فیض بخش اظهار داشت: برای تسریع در فرآیند نوسازی به جای الزام واردکنندگان به پرداخت وجه اسقاط خودروی فرسوده، آنها را مکلف کردیم که مستقیما این خودرو را اسقاط کنند.

وی اضافه کرد: اقدام دیگر برای بهبود فرآیند نوسازی، کنار گذاشتن کارهای اجرایی در ستاد و برون سپاری آنها بود.

وی در ادامه با تشریح دستاوردهای اسقاط خودروهای فرسوده، اظهار داشت: خودروهای فرسوده اغلب کاربراتوری هستند که 22 برابر خودروهای یورو 2 و 50 برابر خودروهای یورو 4 آلودگی ایجاد می کنند. اسقاط این خودروها نقش مهمی در بهبود کیفیت هوا داشته است.

فیض بخش با بیان اینکه با اسقاط این خودروها 11.5 درصد میزان سوانح رانندگی کاهش یافته است، افزود: بخش عمده ای از تصادفات خودروها مربوط به سواری ها و وانت های فرسوده است.

وی با بیان آنکه در 9 سال گذشته تنها 3 هزار دستگاه خودرو سنگین از رده خارج شده است، گفت: با مصوبه 13 اسفنده ماه هیات دولت که براساس تعداد گواهی خودروهای سنگین افزایش می یابد، روند نوسازی این خودروها شتاب بیشتری خواهد یافت.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، با بیان این که امسال بر خلاف سالهای گذشته اقدامهای اجرایی در داخل ستاد انجام نشد، افزود: این فرآیند به بیرون از ستاد واگذار شد و بنابراین ١١٠ نیروی درگیر اسقاط خودرو در ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت به ٨ نفر کاهش یافت.

وی همچنین از کاهش سوانح رانندگی به میزان ١١,٥ درصد اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار ٤٥ درصد تصادفات مربوط به خودروهای وانت و سواری می شود که هم اکنون شاهد یک کاهش ١١.٥ درصدی هستیم.

فیض بخش به گردش اقتصادی مثبت اسقاط خودروها اشاره و تصریح کرد: هم اکنون ٣٠٠ هزار تن فولاد اسقاط شده وجود دارد که می تواند در زمینه صنعت فولاد توسعه مناسبی ایجاد کند.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، در بخش دیگری از سخنان خود به اسقاط خودروهای سنگین اشاره کرد و افزود: مصوبه ای به منظور اجرای طرح جدید اسقاط همه خودروها در ابتدای اسفندماه اخذ کرده ایم که بر اساس آن قرار است خودروهای سنگین فرسوده با فرمول خاصی نسبت به خودروهای سواری از رده خارج شود.

فیض بخش با تاکید بر کسری روند اسقاط خودروهای فرسوده در سالهای آینده تصریح کرد: پیگیر رفع  مشکلات و چالشهایی در زمینه اجرای مصوبات هستیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار