مهم‌ترين عناوین خبری حوزه دفاعی- امنیتی در آذر 93؛

از طراحی دستگاه جسدیاب تا رونمایی از پروژه‌های دفاعی جدید نیروی دریایی در بندرعباس

در مرور اتفاقات مهم عرصه دفاعی- امنیتی کشور در آذر 1393، مهم‌ترین اخبار به رونمایی از پروژه‌های دفاعی جدید نیروی دریایی در بندرعباس مربوط می‌شود.

از تابه گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، مهم‌ترین اخبار این حوزه در آذرماه سال 1393 به شرح ذیل است:


سردار عراقی بیان داشت: در جنگیدن تکنیک ما ثابت است، اما تاکتیک‌ها باید متناسب با نوع تهدید دشمن تغییر کند در واقع نوع توانمندی دشمن چگونه جنگیدن، دفاع و حمله را به شما دیکته می‌کند. 

 سردار سرتیپ پاسدار میرفیصل باقرزاده فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در مراسم پنجمین یادواره شهدای تفحص لشکر 27 محمدرسول‌الله اظهار داشت: با همت و ابتکار محققین یک دستگاه جسدیاب طراحی شده و بسیار نتایج خوبی را بجای گذاشته و بخش‌های قابل توجهی را دقیق نشان داده است.

فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به اهمیت تجهیز بالگردها به آب‌پاش و استفاده از آن در مواقع بحران تصریح کرد: باید در این زمینه نقش‌آفرینی کنیم و امروز باید گردان‌های طرح بلیات آماده باشند و آمادگی در این خصوص بسیار راهگشاست.

سرلشکر جعفری با بر شماری پیامدهای منطقه‌ای مقاومت انقلاب اسلامی برابر نظام سلطه و استکبار تصریح کرد: قدرت و مقاومت انقلاب اسلامی، اندیشه‌های سلطه طلبان و راهبردهای آنها در سوریه را با ناکامی روبرو کرد و در عراق نیز ابتکار عمل را از آنها گرفت و هم چنین انقلاب بحرین را زنده نگه داشت و به انقلاب یمنی روح جدیدی بخشید.

 نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران با پتانسیل‌ها و توانمندی‌های فراوان توانسته تقریباً اکثر نقاط مهم کره زمین را بپیماید. 
 
در این بخش به گفتگو با امیردریادار "غلامرضا خادم بیغم" جانشین فرماندهی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران  نشستیم  و ایشان در محورهای مختلف به سوالات باشگاه خبرنگاران پاسخ دادند.

امیر دریادار سیاری در رابطه با اقدامات صورت گرفته توسط نیروی دریایی ارتش برای توسعه سواحل مکران گفت: در رابطه با اقدامات صورت گرفته برای سواحل مکران باید گفت که اقدامات زیادی هم از طرف دولت و هم نیروی دریایی ارتش در حال انجام است و امروز بخشی از پایگاه‌های خود را در سواحل مستقر کرده و در دریا نیز حضور مستمر داریم از همین رو تا مدار 10 درجه و بیشتر از آن حضور پیدا کردیم و این مسیر مشخص شده برای سواحل مکران و اقتدار دریایی است که در حال پیشروی خواهد بود.

با حضور امیر سرلشکر «عطاءالله صالحی»، فرمانده کل ارتش 6 فروند شناور موشک انداز ارتقاء یافته و اورهال شده، 3 فروند بالگرد موشکی و اژدرافکن، یک هواناو، یک هواپیمای بال ثابت در منطقه یکم دریایی بندرعباس صبح امروز به ناوگان دریایی ارتش ملحق شدند. 
 
4 فروند ناوچه گشت دریایی فجر، شمس، فتح و نور و 2 فروند ناو کلاس سیریک و کلات که به سامانه‌های موشکی سطح به سطح مجهز شده‌اند به یگان‌های نیروی دریایی ارتش ملحق شدند. 
 
همه این شناورها که پیش از این در مأموریت‌های لجستیک و گشت دریایی بکار می‌رفتند، به موشک‌های کروز سطح به سطح دریایی مجهز شده‌اند. 
 
همچنین، یک فروند هواناو SRN6، یک فروند بالگرد ضد سطحی AB212، دو فروند بالگرد ضد زیرسطحی SH3D و یک فروند هواپیمای گشت دریایی F27  نیز از سایر یگان‌هایی بودند که الحاق شدند و بالگرد RH مین روب نداجا نیز که قبلاً رونمایی شده بود بار دیگر به معرض نمایش گذاشته شد. 
 
گفتنی است؛ جدیدترین اژدر نیروی دریایی ارتش برروی 2 بالگرد  SH3D  نیروی دریایی نصب شد و یک فروند بالگرد نیز برای عملیات‌های ضد سطحی به موشک هوا به سطح مجهز شد که این بالگردها پس از اورهال کامل توسط پنها به ناوگان دریایی ارتش ملحق شدند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه افزود: هر چند از ابتدای پهپاد "مهاجر" برد 3 کیلومتری داشت؛اما امروز با ساخت انواع پهپاد با تنوع ماموریتی مختلف شعاع عملیاتی آنها نیز تا سه هزار کیلومتر افزایش یافته که این مسئله یک خودکفایی بزرگ در صنعت دفاعی محسوب می‌شود. 

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در ادامه سخنان خود اشاره‌ای به اعتراضات صورت گرفته در آمریکا کرد و اظهار داشت: این اعتراضات به خاطر کشته شدن یک نفر در آمریکا صورت نگرفته است، بلکه این شخص پانصد و یکمین فرد از کشته شدگان توسط نیروهای آمریکایی بود که قربانی نژادپرستی و رفتارهای بیرحمانه آمریکایی‌ها شده است. 

امیر دریادار سیاری تصریح کرد: دشمن قبل از حمله به کشور ما در مخیله‌اش این مقاومت و استقامت ما نمی‌گنجید زیرا فکر می‌کرد که جمهوری اسلامی ایران با کمبود تجهیزات و خروج مستشاران خارجی از کشور نمی‌تواند وارد جنگ شود که سخت در اشتباه بودند زیرا جوانان این مرز و بوم در کمترین زمان ممکن با فرمان رهبر خود، امام خمینی (ره) بر تجهیزات مسلط و وارد جنگ شدند. 

قابلیت‌های جدیدترین تجهیزات رونمایی‌شده نیروی دریایی ارتش

پروژه راداری ناوبری باند x، پروژه ثامن (اولین سامانه کنترل آتش سطحی و هوایی دریاپایه) و شبیه‌ساز خروج غواص از زیردریایی "مید جت" صبح امروز با حضور جانشین فرمانده کل ارتش و فرمانده نداجا در ستاد نیروی دریایی ارتش رونمایی شد.

دریادار سیاری با اشاره به توان بالای بالگردها و پهپادها و توان سفرهای دریایی نداجا در مناطق مختلف جهان از جمله خلیج عدن،تنگه باب المندب، دریای چین تا ورودی تنگه جبل الطارق اظهار داشت: امروز سفرهای دریایی به اقصی نقاط دنیا داریم.

امیرسرتیپ موسوی گفت: پیام صلح و دوستی به کشورهای منطقه یکی از پیام‌های ما بوده و برای کسانی که هنوز پس از سی و اندی سال دور از مرزها افکار شیطانی داشته و خوی استکباری دارند پیام رزمایش دفاع از آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و دفاع از ملت ایران است و نشان دهنده این موضوع است که فشار تهدید و تحریم بی‌تاثیر بوده و پیام روشن ما این است که اگر کشوری به خدای بزرگ و مردم خود تکیه کند عزت و استقلال را کسب کرده و هیچ نیازی به تکیه به دیگران ندارد.

فتاح با بیان اینکه پروژه‌های باکیفیت و با ویژگی‌های ارزشمند توسط پیمانکاران داخلی در قرارگاه ساخته می‌شود، تصریح کرد: فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی در حال بهره برداری کامل بوده و این پروژه‌های گازی در دنیا نمونه است.   

وی اظهارداشت:در پروژه‌های بزرگ قرارگاه خاتم الانبیا (ص)پیمانکار بوده و بالغ بر ۵۰۰۰ پیمانکار در زیرمجموعه کار می‌کنند و کمک به نظام، رفع محرومیت و حل مشکلات و معضلات در ساختار و کمک به دولت از اهم وظایف قرارگاه بوده و پیمانکار وضعیت پروژه را در همه جوانب می‌سنجد و در این خصوص سختگیری‌های لازم به قرارگاه اعمال می‌شود و اینگونه که بعضا درباره قرارگاه خاتم الانبیا (ص) فکر می‌شود نیست و وظیفه و هدف قرارگاه کمک به دولت بوده و این یک مدیریت مبتکرانه مالی است.   
  
مدیرعامل بنیاد تعاون انقلاب اسلامی با بیان اینکه شاید بعضا نقطه نظراتی بین دولت و قرارگاه وجود داشته باشد و قرارگاه شاید چندهزار میلیاردی طلبکار باشد، اما این به اصل پروژه و انجام آن خدشه وارد نمی‌کند، ادامه داد: قرارگاه در خدمت نظام و دولت‌هاست و به عنوان امین همه دولت‌ها مطرح بوده و شاید اختلافات جزئی وجود داشته باشد، اما در اصل کار و انجام کار خللی وارد نمی‌کند.  

 در 21 آبان 1393، اولین پهپاد پنهان‌کار بمب‌افکن جمهوری اسلامی ایران، طبق وعده فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر فراز آسمان کشورمان به پرواز درآمد.

این موفقیت چشمگیر که ظرف مدت کمتر از سه سال از دستگیری  Lockheed Martin RQ-170 Sentinelاتفاق افتاد، از همان آغاز مخابره این خبر، واکنش‌های مختلفی را از سوی رسانه‌ها، سازمان‌ها، کارشناسان بین‌المللی و علی‌الخصوص مقام‌های آمریکایی در پی داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار