سرزمین چشمه های بهشتی؛

سرزمین چشمه های بهشتی، قطب گردشگری کشور

اردبیل،شهری در مسیر جاده ابریشم که سکونت مردمان آن به هزاره ششم پیش از میلاد می رسد، نخستین سیستم لوله کشی آب را در دوره صفویه به نام خود ثبت کرده است، سرزمینی که به چشمه های بهشتی و ییلاق ایران زمین معروف است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛اردبیل دیاری پنج هزار ساله یادگاری از آثار تاریخی بسیار چون مجموعه جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، بازار صفوی، جمعه مسجد، خانه ها و پل های تاریخی، حمام ها، کاروانسراها و مدارس تاریخی به سبک سنتی و بومی است که در پستوی کوچ های قدیمی و خاطره انگیز با گذر زمان بر عمرشان افزوده می شود.

شعار گردشگری استان اردبیل، به دلیل داشتن 110 چشمه معدنی "سرزمین چشمه های بهشتی" نام گرفته است. چشمه های آب گرم قینرچه با 84 درجه سانتیگراد، آب گرم قوتور سویی با ph برابر 2.7 و آب گرم گاومیش گلی با دبی 65 لیتر در ثانیه از جمله چشمه های آب گرم این استان به شمار می روند. همچنین این استان به 11 مجتمع آب درمانی از جمله آب درمانی ایرانیان، سبلان، شهرآفتاب، سردابه، قیه سویی، قینرجه مشگین شهر، شابیل، وله زیر، ژنرال، قهوه سوئی و قینرجه نیر مجهز است.

اردبیل صاحب 37 منطقه نمونه گردشگری برای سرمایه گذاری است

استان اردبیل دارای 37 منطقه نمونه گردشگری در سطح بین المللی، ملی، منطقه ای و استانی برای سرمایه گذاری است که تسهیلاتی نیز برای سرمایه گذاران در این مناطق پیش بینی شده است. 12روستای هدف گردشگری و 52 روستا با قابلیت های طبیعی و تاریخی از دیگر ظرفیت های گردشگری این استان است.

ناگفته نماند که نخستین هتل بیمارستان کشور نیز در استان اردبیل افتتاح شده و در حال بهره برداری است. این استان با داشتن 217 واحد مرکز اقامتی از جمله هتل، هتل آپارتمان و میهمانپذیر رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است. همچنین این استان دارای 29 دفتر خدمات مسافرتی و 21 واحد مرکز پذیرایی بین راهی است.

سالانه اردبیل میزبان 500 هزار گردشگر خارجی است

استان اردبیل، سالانه شاهد ورود نزدیک به 500 هزار گردشگر از مرز جمهوری آذربایجان از محل پایانه مرزی بیله سوار است که از این تعداد، 50 درصد آن به منظور درمان به این استان مسافرت می کنند. همچنین در گمرک و پایانه مرزی بیله سوار، بازارچه مرزی گسترده شده و گمرک اصلاندوز نیز در حال راه اندازی است.

استان اردبیل دارای 75 هزار نفر جمعیت عشایری است که از نظر جمعیت، رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است. جشنواره های مختلفی در ارتباط با گردشگری از جمله نمایشگاه صنعت گردشگری و خدمات وابسته، جشنواره توریسم زمستانی، جشنواره کوچ عشایر و جشنواره های دیگر در سراسر استان برگزار شده تا آیین ها و بازی های بومی و محلی استان را به نمایش بگذارد.

کشت و صنعت مغان و پارس در شهرستان پارس آباد با زمین های مکانیزه زراعی، باغی، دامپروری و صنایع تبدیلی عاملی برای توسعه برای توریسم کشاورزی در استان محسوب می شود.

ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی در استان اردبیل که تسهیلات ویژه ای برای سرمایه گذاری های داخلی و خارجی دارد مورد تصویب هیات محترم دولت قرار گرفته که پس از تصویب مجلس شورای اسلامی فرصت مناسبی برای توسعه استان به ویژه در رابطه با گردشگری استان خواهد بود.

صنایع دستی متنوع اردبیل، زیباترین ره آورد گردشگران نوروزی

استان اردبیل دارای 54 نوع محصول صنايع دستی است که در مناطق روستائی، عشايری و شهری استان توليد و به بازارهای داخل و خارج از کشور عرضه می شود. صنایع دستی مهم بومی و سنتی استان اردبیل قالی بافی، ورنی بافی (سوماک(، گلیم بافی، مسند بافی، جاجیم بافی، مفرش بافی، بافتنی های سنتی، محصولات چرمی و ... است که از این میان، قالی های دستبافت با رنگ ها، نقوش و طرح های متنوع بومی و انواع ورنی پشمی و ابریشمی از جایگاه خاصی برخوردارند و به کشورهای مختلف جهان صادر می شوند. گذشته از هنرهای دستی این استان، عسل سبلان، آیران آشی ( آش دوغ ) و قارا حلوا ( حلوای سیاه )جاذبه های لذت بخشی را برای گردشگران این استان در طول سال به ارمغان می آورند.

افزایش گردشگران، ارمغان جهانی شدن بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

استان اردبیل به عنوان یکی از شهرهای باستانی ایران، آثار تاریخی متعددی را در دل خود جای داده است که از شاخص ترین اثر تاریخی آن، می توان به مجموعه جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی به عنوان یازدهمین اثر ثبت جهانی ایران اشاره کرد. این مجموعه جهانی شامل مقبره شیخ صفی (گنبد الله الله)، آرامگاه شاه اسماعیل اول، عمارت چینی خانه، مسجد جنت سرا، تالار دارالحفاظ، دارالحدیث، صحن اصلی، محوطه شهیدگاه، خانقاه یا چله خانه و حیاط باغ است. به طور خلاصه می توان گفت این استان دارای یک هزار و 800 اثر تاریخی شناسایی شده، 870 اثر ثبت شده ملی در کشور، 120 امامزاده و 11 موزه هست. علاوه بر مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی، آثار تاریخی بسیاری چون شیخ جیرائیل، شیخ حیدر، شهر یری، مساجد، قلعه ها،پل ها، خانه های تاریخی و کاروانسراها نشانی از اهمیت تاریخی این استان می دهد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.