فیثاغورث ایرانی به «افق» می آید

مستند «فصل آخر» به پژوهش های اصغر غفارزاده، یکی از ریاضیدانان ایرانی می پردازد که سعی در فرموله کردن روشی برای انجام چهار عمل اصلی غیر از روش های رایج داشته است.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از ریاضیات علمی شیرین و در عین حال سخت که بسیاری از آن گریزان و گروهی دیگر هم جذب آن هستند.

از سال ها پیش و زمانی که انسان در پی کسب روزی خود از طبیعت بود و چیزهایی را که از زمین به دست می آورد یا شکار می کرد می اندوخت، سعی داشت آنها را بشمارد و حسابشان را نگاه دارد، از همان زمان ریاضیات نیز پا به عرصه زندگی بشر گذاشت و به ترتیب از شمارش ساده عددی، به سمت محاسبات و فرمول های پیچیده رفت.

در طول تاریخ ریاضیدانان زیادی در میان جوامع و تمدن های مختلف، روش ها و فرمول های فراوانی برای محاسبات مورد نیاز ارائه کرده اند که یکی از مشهورترین آنها فیاغورث است که در یونان باستان می زیست و بسیاری از روش های کنونی در ریاضی، به واسطه پژوهش های اوست و از آن جمله می توان به چهار عمل اصلی یعنی ضرب، تقسیم، جمع و منها اشاره کرد.

استاد اصغر غفارزاده یکی از ریاضیدانان ایرانی است که در سال 1335  برای ادامه تحصیل ایران را به مقصد فرانسه ترک کرد؛ وی مدت 30 سال در حال فرموله کردن روش جدیدی برای انجام 4 عمل اصلی ریاضی بود، که سریع تر و آسان تر از روش رایج فیثاغورثی است.

وی این روش را که عامل تفکر و ورزش ذهن است، در کتاب ورزش فکر توضیح داده است؛ مستند «فصل آخر» به زندگی و فعالیت های علمی این دانشمندان کشورمان می پردازد.

حامد پویان «فصل آخر» را تهیه و کارگردانی کرده است؛ مستندی که ساعت 17.30 روز چهارشنبه 27 اسفندماه و تکرار آن روز بعد ساعت 12:30 از شبکه افق پخش خواهد شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.