رئیس سازمان هواشناسی در نشست خبری:

توان پردازش داده‌های هواشناسی 10 برابر می‌شود/ بارش‌های خوب طی هفته آینده در سطح کشور

رئیس سازمان هواشناسی گفت: طی برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته طی سال جدید هواشناسی با رشد و توسعه مطلوبی در تمام زمینه‌ها رو به رو خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در نشست خبری سازمان هواشناسی، دکتر داود پرهیزگار با اشاره به نزدیک شدن سال جدید افزود: در سال جدید حوزه‌های باران‌های اسیدی، آلاینده‌های جوی، ریزگردها، پایش تبخیر و مسائل مربوط به خشکسالی مورد پایش این سازمان قرار خواهد گرفت همچنین پردازش داده‌ها که از مدل‌های عددی، الگو و پترن جو از مسائل مهم دیگر است که برای روزهای آینده، استخراج و به پیش‌بین‌ها ارائه می‌دهیم تا بر اساس این اطلاعات پیش‌بینی کنند.

رئیس سازمان هواشناسی در خصوص مقایسه کشور با کشورهای توسعه یافته دنیا اظهار داشت: ما در مقایسه با کشورهای توسعه یافته در مقوله پایش، با همان استانداردها کار می‌کنیم و هماهنگ هستیم چرا که در غیر این صورت داده‌های ما غیرقابل استفاده می‌شود؛ اما در مقوله پردازش فاصله‌ زیادی با کشورهای توسعه یافته داریم.

پرهیزگار تاکید کرد: امروز در مقایسه با کشورهای توسعه یافته در مقوله پایش، هماهنگ هستیم و با همان استانداردها کار می‌کنیم، چرا که در غیر این صورت داده‌های ما غیرقابل استفاده می‌شود؛ اما در مقوله پردازش فاصله‌ زیادی با کشورهای توسعه یافته داریم.

رئیس سازمان هواشناسی اظهار داشت: در سال جدید برنامه‌ریزی کرده‌ایم که این نسبت را به میزان یک به هشت هزار کاهش دهیم؛ یعنی در حقیقت توان پردازشی داده‌های هواشناسی در کشور ۱۰ برابر افزایش می‌یابد که این افزایش با خرید تجهیزات و ابر یارانه‌ها که اعتبارات خوبی برای آن در نظر گرفته شده در نیمه اول سال ۹۴ این اتفاق خواهد افتاد.

رئیس سازمان هواشناسی افزود: اطلاعات جوی مد نظر قرار گیرد و مسافران غافلگیر نشده و بخش عمده‌ای از هزینه‌ها کاهش یابد زیرا علی رقم اطلاع رسانی سرمای شدید سال گذشته در شرق کشور، در محور تربت به مشهد حدود ۱۱ هزار خودرو در برف و یخبندان گیر کرده بودند.

پرهیزگار افزود: با استفاده از این اعتبار، پورتال سازمان هواشناسی تقویت شد که با بررسی سایت الکسا مشخص می‌شود که تعداد بازدیدکنندگان سایت روند رو به رشدی داشته و پیک بازدیدکنندگان با افزایش نسبتا خوبی نسبت به سال گذشته از حدود ۲۵۷ هزار نفر به ۳۱۳ هزار نفر افزایش یافته است همچنین در حال حاضر رتبه بازدیدکنند‌گان سایت سازمان هواشناسی در بین سایت‌های کشور صد و هفتاد و سوم و در بین سایت‌های وزارت راه، اول است که با دومین سایت این وزارتخانه، شش برابر فاصله دارد.

پرهیزگار با بیان اینکه سایت هواشناسی کشور در بین سایت‌های دولتی هفتمین رتبه را دارد، اظهار داشت: نسخه موبایلی این سایت طی هفته اخیر فعال شده که در آن اطلاعات مربوط به ۳۸۰ شهرستان در مورد پیش‌بینی‌های سه روزه و هوای حال حاضر به صورت ساعت به ساعت همچنین اطلاعیه‌ها و اخطاریه‌های سازمان در دسترس متقاضیان قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان هواشناسی از راه‌اندازی نسخه خودکار تهک (توسعه هواشناسی کاربردی) خبر داد و افزود: طی ۱۰ ماه گذشته این نسخه در ۳۱ استان به صورت آزمایشی بهره‌برداری شده که در آن ارتباط دو سویه بین سازمان هواشناسی و کاربر نهایی برقرار شده است.

وی افزود: این نسخه در سال جدید خودکار می‌شود که در گام اول تنها تهک کشاورزی است، چرا که در این حوزه بخش عظیمی از مردم فعال هستند اما در گام‌های بعدی، تهک راهداری و دیگر بخش‌های مرتبط نیز راه‌اندازی می شوند همچنین کاربران با ورود و ثبت‌نام در این نسخه می‌توانند از اطلاعات هواشناسی بهره برده و نظرات خود را به سازمان برگردانند. در حقیقت در این سیستم، یک سیستم نظرسنجی و بازخورد فراهم شده است.

رئیس سازمان هواشناسی تصریح کرد: در بخش آموزش هم فعالیت‌های زیادی صورت گرفته به طوری که تعداد زیادی از کارکنان این سازمان طی یک سال گذشته آموزش‌های ویژه دیده‌اند چرا که پایه‌های توسعه به آموزش و پژوهش وصل است و به دلیل رشد سریع دانش هواشناسی در جهان، ضرورت آموزش و پژوهش در این حوزه کاملا مشخص است.

وی با بیان اینکه در گذشته پیش‌بینی عددی و مدل‌های عددی نوعی تابو بود که نیاز به امکانات زیاد داشت، یادآور شد: اما در ۱۰ سال گذشته این تابو شکسته شد و مدل‌های عددی منطقه‌ای بکار برده می‌شود. همچنین طی یک سال گذشته با همکاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران به ساخت مدل جهانی ورود پیدا کرده‌ایم که در سال ۹۴ این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا در سال ۹۵ بتوانیم مدل جهانی در کشور داشته باشیم و دیگر تنها از مراکز اروپایی و آمریکایی استفاده نکنیم.

پرهیزگار یکی دیگر از اقدامات سازمان هواشناسی در یک سال گذشته را ایجاد مرکز ملی خشکسالی که یکی از نیازهای کشور با توجه به وضعیت آب و هوایی است، عنوان کرد و افزود: در این مرکز وضعیت خشکسالی کشور به صورت مستمر بررسی می‌شود.

رئیس سازمان هواشناسی همچنین احیای پژوهشگاه اقلیم‌شناسی مشهد را و به دنبال آن احیای مرکز اطلاع‌رسانی بلایی طبیعی اکو را از دیگر اقدامات سازمان هواشناسی در سال گذشته عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در  ۳۸۰ شهرستان کشور پیش‌‌بینی انجام می‌شود،اظهار داشت: این در حالی است که پیش از این تنها در ۳۰ استان این اتفاق می‌افتاد و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در آینده علاوه بر این تفکیک مکانی، تفکیک زمانی نیز اتفاق می‌افتاد به طوری که در سال ۹۴ دوره‌های پیش‌بینی ۲۴ ساعته به دوره‌های ۱۲ ساعته کاهش می‌یابد.

پرهیزگار با اشاره به اینکه در حال حاضر سه نوع پیش‌بینی یک هفته‌ای، کوتاه مدت، فصلی و پیش‌بینی‌های لحظه‌ای در سازمان هواشناسی وجود دارد، اظهار داشت: مبنای پیش‌بینی‌های کوتاه مدت و فصلی، محاسبات عددی است اما مبنای پیش‌بینی‌های لحظه‌ای، پایش مستمر است.

وی در پاسخ به اینکه در طوفان سال گذشته در تهران، سازمان هواشناسی را به دلیل دیر پیش‌بینی کردن مقصر می‌دانستند، اظهار داشت: تمام مدتی که طوفان در تهران رخ داد، دو ساعت بیشتر نبود و در کمتر از یک ربع سرعت باد از ۳۰ کیلومتر بر ساعت به ۱۱۸ کیلومتر بر ساعت رسید که سازمان هواشناسی از همان ابتدا آن را مشاهده کرد اما به دلیل کمبود تجهیزات اطلاع‌رسانی نقطه به نقطه مانند آنچه که در حال حاضر در سیستم هوانوردی وجود دارد، نتوانستیم و در حال حاضر نیز نمی‌توانیم به سرعت این اطلاعات را انتقال دهیم.

رئیس سازمان هواشناسی یادآور شد: طی یک هفته آینده بارش‌های خوبی در سطح کشور در اکثر نقاط به طور متناوب رخ می‌دهد که بیشترین مقدار بارش در استان‌های فارس،‌ بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، شمال خوزستان، لرستان، ایلام، جنوب غربی آذربایجان غربی، شمال غربی کردستان، کرمان، غرب کرمانشاه، غرب مازندران و شرق گیلان خواهد بود.

وی اظهار داشت: میزان این بارش ها بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌متر پیش‌بینی می‌شود و در مناطق سردسیر و کوهستانی به شکل برف خواهد بود. اما مانند سال گذشته تغییر دمای شدید در نوروز امسال پیش‌بینی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در ۶۶ گردنه موجود در کشور ایستگاه‌ هواشناسی جاده‌ای داریم، اظهار داشت: اما این تعداد به هیچ عنوان کافی نیست و در سال آینده برنامه داریم به تدریج از جاده‌های کوهستانی پوشش کامل هواشناسی جاده‌ای داشته باشیم و برای پوشش کامل هواشناسی جاده‌‌ای تقریبا نیاز به دو هزار ایستگاه داریم.

رئیس سازمان هواشناسی در خصوص ایجاد درآمد زایی در این سازمان برای سال جدید گفت: در سال جدید سازمان هواشناسی برنامه‌ریزی کرده که از بخش‌هایی که به آنها ارائه خدمات کرده و اطلاعات هواشناسی را در اختیارشان قرار می‌دهد، در ازای این اطلاعات، وجوهی کسب کند که بر اساس برآوردهای انجام شده، پیش‌بینی می‌شود در سال آینده حدود هفت میلیارد تومان درآمدزایی از این محل برای سازمان هواشناسی داشته باشد.

انتهای پیام/
برچسب ها: اقتصادی ، هواشناسی ، بارش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار