سخنگوی نخست وزیر عراق:

اولین کشوری که در مبارزه با تروریسم به عراق کمک کرد ایران بود/ عراق هیچگاه نبود مشاوران ایرانی را انکار نکرده است

سخنگوی رسمی دفتر نخست وزیر عراق اعلام کرد اولین کشوری که پس از سقوط موصل و دیگر نقاط عراق به بغداد کمک کرد ایران بود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی الحدث، سخنگوی رسمی دفتر نخست وزیر عراق بر نقش مثبت ایران در مقابله با تروریست‌های داعش تاکید کرد و افزود اولین کشوری که پس از سقوط موصل و دیگر مناطق به عراق کمک کرد ایران بود.
 «رافد الجبوری» سخنگوی رسمی دفتر نخست وزیر عراق در گفتگو با این شبکه در خصوص اظهارات مسئولان آمریکایی درباره نقش و کمک تسلیحاتی ایران در عراق اعلام کرد: «عراق همواره گفته است به کمک همه کسانی که می‌گویند در این مقابله با تروریست‌ها دوست عراق هستند نیاز دارد و از آن استقبال می‌کند. اما اخباری که رسانه‌های آمریکایی از جمله نیویورک تایمز درباره انتقال موشک‌ها و تسلیحات ایران به عراق منتشر می‌کنند معمولا به نقل از مسئولان آمریکایی است که هیچ‌گاه نام آن‌ها را نمی‌برند و همواره هویت آن‌ها مجهول می‌ماند. «

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید در تکریت پس از گذشت این چند ماهی که تحت اشغال داعش قرار داشت درحال حاضر غیرنظامیان زیادی باقی نمانده‌اند و آنجا بمبهای کار گذاشته شده زیادی به وسیله داعش وجود دارد و حتی صحبت از خانه‌های بمب گذاری شده مطرح است. به همین دلیل عراق به کمک دوستانش نیازمند است و عراق هیچگاه پنهان و انکار نکرده است که مشاوران ایرانی و همچنین مشاوران آمریکایی در عراق حضور دارند و حتی مشاورانی از انگلیس، اسپانیا و اردن اینجا حاضر هستند. همه دوستان عراق امروز دعوت شده‌اند به عراق کمک کنند و این یک مسئله کلی است و به یک کشور یا فلان کشور محدود نمی‌شود.» 

وی در پاسخ به اینکه آیا تماسی بین مشاوران آمریکایی و مشاوران ایرانی به ویژه در خصوص عملیات تکریت وجود دارد، گفت:«من جزئیات مشخصی در اینباره ندارم و نمی‌توانم از طرف ایران یا از طرف آمریکا صحبت کنم. »

الجبوری در پاسخ به اینکه چرا آمریکایی‌ها تا این اندازه به عملیات تکریت و به نقش ایران در آن حساس هستند گفت: «من علت را نمی‌دانم اما حساسیتهایی در هر دو طرف وجود دارد و در مقابل بسیاری از مردم نیز به نقش آمریکا و ائتلاف بین المللی حساس هستند و یکی از مسئولان بسیج مردمی نیز در اینباره ابراز نگرانی کرده است. اما باید بگویم عراق در حال حاضر یک کشور تحت اشغال است و دیگر طرف‌ها در مقابله با تروریست‌ها از عراق حمایت می‌کنند. به همین علت باید موضع عراق را بدانند. موضع عراق این است که همه مناطق باید آزاد شود و مردم بیرون رانده شده باید به خانه‌های خود بازگردند و عراق عرصه‌ای برای بروز اختلافات بین این کشور‌ها نیست.»

انتهای پیام/
برچسب ها: عراق ، ایران ، بغداد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار