رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی مطرح کرد

تولید 500 قطعه فیلم پشتیبان کلاس‌های درسی و بارگذاری آن در شبکه رشد/تولید 124 میلیون جلد کتاب درسی در سال تحصیلی جاری

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت :در سال تحصیلی جاری 124 میلیون جلد کتاب درسی تولید شد همچنین 6 هزار و 981 مدرس را برای پایه‌های چهارم ابتدایی و هشتم متوسطه آموزش دادیم.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام محی الدین بهرام محمدیان امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص اقدامات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در سال جاری، اظهار داشت: تولید و توزیع بسته‌های آموزشی وچاپ و توزیع کتاب‌های درسی از جمله اقدامات اصلی این سازمان در سال جاری بود.

وی افزود: امسال در انتشارات مدرسه 700 عنوان کتاب منتشر شد که 105 عنوان چاپ اول و 595 عنوان تجدید چاپ بودند یعنی در انتشارات مدرسه هر روز سه کتاب منتشر می‌شد.

تولید 500 قطعه فیلم پشتیبان کلاس‌های درسی و بارگذاری آن در شبکه رشد

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به تولید 500 قطعه فیلم پشتیبان کلاس‌های درسی و بارگذاری آن در شبکه رشد، عنوان کرد: لوح فشرده کتب درسی پایه چهارم و پنجم نیز در شبکه رشد بارگذاری شد. همچنین در تلاش هستیم تا در این شبکه بازی، سرگرمی و فعالیت‌های جانبی را ویژه دانش‌آموزان طراحی کنیم و سال 94 شاهد تبدیل شبکه ملی مدارس ایران به بنیاد ملی مدارس خواهیم بود که سخت‌افزارهای مربوطه در این زمینه توسط وزارت آموزش و پرورش در حال طراحی است.
 
وی با اشاره به تولید مجلات رشد، عنوان کرد: امسال شاهد تولید مجلات رشد را در چهار گروه بودیم. مجلات رشد دانش آموزی در 5 عنوان و به تیراژ 34 میلیون جلد منتشر شد همچنین رشد روشن ویژه دانش‌آموزان نابینا و کم بینا در 4 عنوان و 16 هزار نسخه منتشر شد.

محمدیان با اشاره به تولید و توزیع نرم‌افزارهای آموزشی گفت: 70 عنوان نرم‌افزار آموزشی به همراه کتاب‌های درسی تولید شد که 25 عنوان نرم‌افزار مربوط به مقطع ابتدایی و متوسطه اول و 5 عنوان مربوط به شاخه فنی و حرفه‌ای است.

تولید 124 میلیون جلد کتاب درسی در سال تحصیلی جاری

وی با اشاره به تولید 8 عنوان کتاب گویا ویژه دانش‌آموزان نابینا، ادامه داد: کتاب گویا در سال‌های گذشته در دروس انگلیسی، فارسی و عربی به منظور دستیابی به پویش معیار برای تمام دانش‌آموزان تولید می‌شد که امسال برای نخستین بار کتاب گویا را ویژه دانش‌آموزان نابینا تولید کردیم. به عنوان مثال دانش آموزان نابینا در درس فیزیک کتاب گویا دارند.

رئیس سازمان تصریح کرد: در سال تحصیلی جاری 124 میلیون جلد کتاب درسی تولید شد همچنین 6 هزار و 981 مدرس را برای پایه‌های چهارم ابتدایی و هشتم متوسطه آموزش دادیم.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در شاخه فنی و حرفه‌ای، افزود: از آنجایی که در شاخه فنی و حرفه‌ای شاهد به روز شدن تکنولورژی بازار هستیم بنابراین کتب درسی این شاخه متناسب با نیازهای بازار تغییر می‌کند و امسال توانستیم در 10 رشته استاندارد کسب مهارت تولید کنیم.

محمدیان با اشاره به تجزیه و تحلیل نمرات دانش آموزان در آزمون‌های نهایی، عنوان کرد: در 30 درس نمرات دانش‌آموزان را تحلیل و بررسی کردیم به عنوان مثال ارزیابی کردیم که آیا نمرات بالا به دلیل طراحی آسان سوالات امتحانات است یا خیر؟ همچنین برای 10 رشته ارزشیابی پیشرفت تحصیلی را تدوین کرده‌ایم که این اقدامات نتایج مثبت خود را در سال‌های آینده نشان خواهد داد.

وی بیان کرد: در بحث اعتباربخشی کتاب‌های پایه چهارم و هشتم از مشارکت تمام استان‌ها بهره‌مند شدیم و کتاب‌های درسی این دو پایه توسط سه گروه یعنی معلمان، متخصصان موضوعی همان رشته و دانش آموزان گروه‌های منتخب بررسی و اعتباربخشی شد.

* تغییرات رشته‌های تحصیلی دوره متوسطه

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به تدوین پیش نویس اهداف برنامه درسی ملی برای دوره دوم متوسطه، گفت: این پیش نویس تهیه شده و سال آینده در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح خواهد شد و در این رابطه دو نکته جدید وجود دارد نخست آنکه رشته‌هایی که در دوره دوم متوسطه وجود دارند باید سامان‌بخشی شوند و این احتمال وجود دارد که در پایه دهم سه شاخه علوم انسانی و معارف، علوم پایه و فنی و حرفه‌ای و مهارتی را داشته باشیم و در پایه‌های یازدهم و دوازدهم دانش‌آموزان وارد رشته‌های تخصصی در این سه شاخه شوند.

وی ادامه داد: از سال تحصیلی آینده هدایت تحصیلی در پایه نهم اتفاق می‌افتد البته طبق اهداف تعیین شد،  هدایت تحصیلی باید فعالیتی مستمر بوده و از پایه اول ابتدایی نیازسنجی و استعداد سنجی از دانش آموزان صورت بگیرد تا بتوانیم با ورود به پایه نهم با توجه به علایق، استعدادها و امکانات، آنها را در شاخه‌های مورد نظر هدایت کنیم.

محمدیان با اشاره به اینکه طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تحصیل تا پایان پایه نهم اجباری بوده و هر فردی که مانع از تحصیل فرزندش شود تخلف کرده است،‌گفت: دوره دوم متوسطه دوره‌ای است که دانش‌آموز باید آمادگی ورود به بازار کار و ادامه تحصیلات دانشگاهی را کسب کند بنابراین باید مجموعه‌ای از فعالیت‌های تربیتی، آموزشی، نظری و مهارتی در این دوره ارائه شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار