نگاهی به اخبار حوزه ارتباطات وفناوری اطلاعات در هفته گذشته ؛

از ارائه خدمات نوروزی ارتباطات به مشترکان تا کنترل شبکه های ارتباطی در نوروز

آمادگی وزارت ارتباطات در ارائه خدمات نوروزی ،کاهش تعرفه مکالمات بین الملل و..از جمله مهمترین عناوین خبری هفته گذشته وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات بود.

به گزارش خبرنگار جامعه اطلاعاتی باشگاه خبرنگاران ، با نزدیک شدن به سال 94 محمود واعظی وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات از آمادگی وزارت ارتباطات در ارائه خدمات نوروزی به مشترکان خبر داد و همچنین هفته گذشته در مورد تعرفه تلفن ثابت و عیدی همراه اول به مشترکان اشاره شد.

در ادامه نگاهی گذرا به آنها خواهیم داشت:

آمادگی وزارت ارتباطات در ارائه خدمات نوروزی به مشترکان

هفته گذشته محمود واعظی وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات از آمادگی وزارت ارتباطات در ارائه خدمات نوروزی به هموطنان خبر داد وگفت: به منظورخدمت رسانی بهتر تعرفه مکالمات بین الملل25درصد کاهش یافت.

واعظی بر تلاش وزارت ارتباطات در برقراری ارتباطات امن و با کمترین اختلال  تاکیدکرد و گفت: لازم است اپراتورها، کیفیت سرویس‌دهی درایام نوروز را بالا برند.

وی با تاکید بر امکان برقراری مکالمات بین الملل با کیفیت بالا و امنیت بیشتر افزود: در آستانه سال نو در راستای خدمت رسانی به هموطنان، تعرفه مکالمات بین الملل از طریق دو صفر، در مسیرهای پرترافیک از ابتدای فروردین به 25 درصد کاهش یافت .

وزیر ارتباطات ادامه داد: تمامی تلاش این است که با همکاری رگولاتوری، شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکتهای ارائه دهنده خدمات، اختلالات و مشکلات مقطعی را به پایین ترین حد ممکن برسانیم.

وی نظارت و خدمت رسانی اپراتورهای ارتباطی و فناوری اطلاعات در ایام نوروز را ضروری برشمرد و ادامه داد: با تشکیل کارگروه نظارت بر خدمات اپراتورها، وزارت ارتباطات آمادگی دارد نسبت به رفع مشکلات ارتباطی و فناوری اطلاعات تمامی مشترکان در ایام نوروز، اقدام کند.

واعظی تصریح کرد: امسال اولین تجربه درارائه خدمات نسل سه و چهار در ایام نوروز است که انتقال ترافیک دیتا را ممکن می‌سازد.
 
تعرفه تلفن ثابت تا پایان سال تغییر نمی‌کند

لطف‌الله سبوحی قائم مقام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌و‌گو با خبرنگار جامعه اطلاعاتی باشگاه خبرنگاران با اشاره به تغییر تعرفه تلفن ثابت اظهار کرد: با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده و دریافت تقاضای شرکت مخابرات ایران مبنی بر افزایش تعرفه تلفن ثابت، در حال حاضر برنامه‌ای برای تغییر تعرفه تلفن ثابت در کشور نداریم.

وی افزود: شرکت مخابرات ایران تقاضای افزایش تعرفه را داشته اما امکان دارد سیستم تعرفه گذاری تغییر کند؛ لذا این تغییر تعرفه با شرکت مخابرات ایران در حال بررسی است و در صورت تغییر تعرفه،به شهروندان اطلاع رسانی می‌شود.

سبوحی در پایان گفت: اگر قرار باشد تغییری در تعرفه تلفن ثابت انجام شود، فکر نمی‌کنم تا قبل از سال 94 اتفاق بیافتد.
 
ارسال پیامکهای انبوه ناخواسته تخلف است

رییس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات مجلس گفت: اگر درخواست حذف پیامکهای انبوه به مخابرات اعلام برای مشترک این پیامکها ارسال شود تخلف محسوب می‌شود.

رمضانعلی سبحانی‌فرد رییس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات مجلس در گفت‌وگو باخبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به ایجاد اطلاعاتی ایجاد شده برخی پیامکها از شماره تلفن‌ها ارسال می‌شود که از پیامکهای عادی محسوب می‌شود اما برخی پیامکها از بانک اطلاعات مخابرات ارسال می‌شود که از پیامکهای تبلیغاتی یا پیامکهای انبوه محسوب می‌شود.

وی در پایان گفت: اگر مواردی داشتیم که درخواست حذف پیامکهای انبوه اعلام شده اما مشترک مجدد پیامکها را دریافت می‌کند تخلف محسوب می‌شود و باید دستگاه نظارت سازمان تنظیم مقررات با این موارد و برخورد کند.
 
تعرفه خدمات رومینگ تلفن همراه کاهش یافت

ایرانسل از کاهش تعرفه خدمات رومینگ اینترنت همراه برای مسافران عراق، عربستان، ترکیه و آذربایجان خبر داد.

بر اساس این گزارش،با استفاده از خدمات رومینگ بین الملل، مشترکین سیمکارتهای ایرانسل می توانند در سفرهای خارجی خود با حفظ شماره، به خدمات تلفن همراه دسترسی داشته و ارتباطات تلفنی خود را برقرار کنند.
 
همچنین ،با کاهش تعرفه مکالمات، ارسال پیامک و اینترنت همراه از طریق "اپراتورهای زین، آسیاسل و کوراک عراق"، "STC، اتصالات و زین عربستان"، "ترکسل ترکیه" و "آذرفون جمهوری آذربایجان"، تعرفه رومینگ بین الملل ارزانتری در کشورهای عراق، عربستان، ترکیه و آذربایجان توسط ایرانسل به مشترکین عرضه شد.
 
عیدی اپراتور اول همراه به مشترکان
 
به مناسبت آغاز بهار طبیعت و عید نوروز، همراه اول به تمامی مشترکین دائمی و اعتباری خود در ۵ مبلغ متفاوت عیدی می دهد.

بر اساس این گزارش، در طرح نوروزی همراه اول که از یکم فروردین تا پایان روز ۱۳ فروردین ۹۴ اجرا می شود، برای تمامی مشترکین دائمی و اعتباری، پس از ثبت نام، یکی از ۵ مبلغ در نظر گرفته شده کاملاً به صورت تصادفی فعال می شود.

گفتنی است ثبت نام و دریافت بسته تنها برای یک بار و فقط در ایام نوروز امکان پذیر است.
مشترکین همراه اول جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این طرح و اطلاع از روش های فعال سازی می توانند از ابتدای سال جاری به پرتال همراه اول به نشانی   www.mci.ir  مراجعه کنند.
 
مسابقات برنامه نویسی اندروید برگزار می شود

هفته گذشته همراه اول از برگزاری دومین دور از مسابقات برنامه نویسی اندروید با نام «App Talent۲۰۱۵» توسط همراه اول خبر داد وگفت:با توجه به استقبال کم نظیر جوانان بخصوص دانشجویان از اولین دور مسابقات برنامه نویسی اندروید در نمایشگاه «ایران تله کام ۲۰۱۴»، همراه اول و شرکت موبیرو با همکاری دانشگاه تهران، دومین دور از این مسابقات را با نام «App Talent۲۰۱۵» برگزار می کنند.

بر اساس این گزارش، این مسابقات با هدف توسعه نرم افزار های کاربردی فارسی و ترغیب جوانان و دانشجویان به فعالیت در این حوزه آغاز شده و تا تیرماه سال ۹۴ ادامه خواهد داشت.
این مسابقات در چهار بخش «آزاد» ویژه برنامه های خلاقانه و کاربردی که نیازهای جامعه را شناسایی کرده و برای آنها راه کارهای مناسبی ارائه کند، بخش «Communiction» ویژه برنامه های پیام رسان (Messenger) که به جای استفاده از سرویس های مخابراتی (نظیر تماس تلفنی یا پیام کوتاه) از شبکه اینترنت استفاده می کنند، بخش«M-Commerce» که شامل برنامه های کاربردی با هدف انجام امور مربوط به کسب و کار است و بخش «ایده ها» است که شامل ایده های نوآورانه است که قابلیت تجاری سازی و اجرا بر روی نرم افزارهای تلفن همراه داشته باشند.
 
محدودیتی در واگذاری پروانه‌های ارتباطی نداریم

همچنین درهفته گذشته لطف الله سبوحی قائم مقام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به واگذاری پروانه‌های ارتباطی اظهار کرد: به منظور افزایش کیفیت و  ارائه خدمات در حوزه تلفن ثابت و تلفن همراه، در سال جدید پروانه های ارتباطی واگذار می‌شود.

وی با بیان اینکه واگذاری پروانه‌های ارتباطی حالت مزایده نداشته و محدودیتی در واگذاری پروانه‌ها وجود ندارد، تصریح کرد: هر اپراتور با خدمات تلفن ثابتی که شرایط واگذاری پروانه‌های ارتباطی را داشته باشد،‌ می‌تواند پروانه ارتباطی دریافت کند.

آمادگی وزارت ارتباطات در ارائه خدمات نوروزی به مشترکان

هفته گذشته محمود واعظی وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات از آمادگی وزارت ارتباطات در ارائه خدمات نوروزی به هموطنان خبر داد وگفت: به منظورخدمت رسانی بهتر تعرفه مکالمات بین الملل25درصد کاهش یافت.

وی بر تلاش وزارت ارتباطات در برقراری ارتباطات امن و با کمترین اختلال  تاکیدکرد و گفت: لازم است اپراتورها، کیفیت سرویس‌دهی درایام نوروز را بالا برند.

وی با تاکید بر امکان برقراری مکالمات بین الملل با کیفیت بالا و امنیت بیشتر افزود: در آستانه سال نو در راستای خدمت رسانی به هموطنان، تعرفه مکالمات بین الملل از طریق دو صفر، در مسیرهای پرترافیک از ابتدای فروردین به 25 درصد کاهش یافت .

وزیر ارتباطات ادامه داد: تمامی تلاش این است که با همکاری رگولاتوری، شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکتهای ارائه دهنده خدمات، اختلالات و مشکلات مقطعی را به پایین ترین حد ممکن برسانیم.

وی نظارت و خدمت رسانی اپراتورهای ارتباطی و فناوری اطلاعات در ایام نوروز را ضروری برشمرد و ادامه داد: با تشکیل کارگروه نظارت بر خدمات اپراتورها، وزارت ارتباطات آمادگی دارد نسبت به رفع مشکلات ارتباطی و فناوری اطلاعات تمامی مشترکان در ایام نوروز، اقدام کند.
 
تشکیل کمیته‌ای ویژه در ایام نوروز برای کنترل شبکه‌های تلفن ثابت، تلفن‌همراه و اینترنت
           
محمود واعظی در خصوص کنترل شبکه‌های تلفن ثابت، تلفن‌همراه و اینترنت گفت: پیامک‌ها و تماس‌های تبریک سال نو، پیامک‌های تبلیغاتی و تماس‌های اورژانسی مربوط به چهارشنبه آخرسال در این روزها، ترافیک خطوط ارتباطی تلفن‌همراه را به بالاترین میزان خود می‌رساند. تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد گاهی حجم درخواست ارتباطی به حدی می‌رسد که اپراتورهای مختلف از پاسخگویی به آنها عاجز می‌‌شوند. میان این شلوغی سراغ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رفتیم تا از او درباره تمهیداتی که برای روزهای آغازین سال نو درنظر گرفته‌اند بپرسیم.گفت‌وگو با محمود واعظی را بخوانید.

*آقای وزیر، با توجه به درخواست بالای مردم برای تماس و ارسال پیامک در طول عید نوروز آیا پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است؟

امسال کمیته‌ای مختص ایام نوروز تشکیل داده‌ایم که قرار است شبانه‌روزی در نقاط مختلف کشور و در تهران حضور داشته و شبکه‌های تلفن ثابت، تلفن‌همراه و اینترنت را کاملا زیرنظر بگیرد تا مردم بدون مشکل و به‌راحتی بتوانند از امکانات موجود استفاده کنند.
 
*این کمیته چه وظایفی دارد؟

یکی از مهم‌ترین وظایف ارسال فوری یک‌ Bts متحرک (دکل مخابراتی) به جاهایی است که تعداد مشترکین افزایش می‌یابد. همچنین این کمیته مشکل ارتباطی را در مناطقی که ترافیک بالا می‌رود با افزایش کانال‌ها به حداقل می‌رساند. از طرف دیگر در ایام عید، بسیاری از مراکز خدماتی- ارتباطی تعطیل هستند و ممکن است در تعطیلات دچار مشکل شوند. به همین‌خاطر چنانچه کابل یا ارتباطی در این مراکز قطع شود این کمیته باید سریعا آن‌را شناسایی کرده و نسبت به رفع آن اقدام کند.

*برای وضعیت آنتن‌دهی‌ تلفن همراه در جاده‌ها‌چه کرده اید؟

محورها و مناطقی که در ایام عید سال‌های گذشته با حجم بالای خودرو روبه‌رو شده و احتمال دارد قفل شوند، شناسایی شده‌اند. برای اینگونه محورهای مواصلاتی مثل محورهای شمال کشور یا محورهایی که به سمت مشهد مقدس ختم می‌شوند، این کمیته حضو پررنگ‌تری دارد و باید برای انتقال دکل متحرک آماده‌تر باشد.
 
ضوابط فعالیت دارندگان پروانه servco تصویب شد  
 
علی‌اصغر عمیدیان دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات از تصویب "ضوابط حاکم بر صدور پروانه و نحوه فعالیت دارندگان پروانه ارائه خدمات ارتباطی ثابت (servco)" در آخرین جلسه این کمیسیون در سال ۹۳ خبر داد وگفت :این موضوع با هدف افزایش رقابت و کیفیت در حوزه ارائه خدمات ارتباطی ثابت کشور و حضور شرکتهای توانمند در این بخش تصویب شده و در قالب آن دارندگان پروانه می‌توانند خدمات ارتباطی، انتقال داده و انواع خدمات محتوائی و ارزش افزوده را به مشترکان ارائه کنند.

عمیدیان درپایان افزود: براساس این مصوبه، دارنده پروانه، مجاز به ایجاد شبکه دسترسی و شبکه انتقال اعم از سیمی و بی‌سیم نیست و در صورتی که ارائه محتوا بر بستر خدمات موضوع پروانه نیازمند موافقت یا دریافت مجوز از مرجع حاکمیتی مربوط باشد، دارنده پروانه باید ضوابط را رعایت و مجوزهای لازم را دریافت کند.
 
اصول حاکم بر پروانه اپراتورهای مجازی تلفن همراه تصویب شد 
  
معاون بررسیهای فنی و صدور پروانه رگولاتوری اعلام کرد: اصول حاکم بر پروانه اپراتورهای مجازی تلفن همراه (mvno) و تعهدات اپراتورهای تلفن همراه دارای شبکه برای ارائه خدمات به اپراتورهای مجازی تلفن همراه در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شد.

صادق عباسی شاهکوه گفت: این موضوع در کمیسیون با هدف افزایش رقابت، کیفیت و پوشش نیازهای متشریان خاص و ترغیب نوآوری و ارائه خدمت ارزش افزوده به این خدمات در بازار تلفن همراه کشور تصویب شده است.
 
وی افزود: اپراتور مجازی، اپراتوری است که مجاز به اجاره یا خرید خدمات شبکه تلفن همراه از اپراتور میزبان، بر اساس قرارداد عمده فروشی بوده و با استفاده از نشان تجاری (برند)  و مدل بازاریابی یا فروش خود، آن را به صورت خرده فروشی به مشترکین نهایی عرضه می کند.
 
انتهای پیام/
 

 

 

 

 

 
 

 


 

برچسب ها: ارتباطات ، گزارش ، هفته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار