حاشیه‌های موسیقی در فروردین 93؛

از آغاز شایعات مرگ پاشایی تا سوختگی نوازنده موسیقی

در اولین ماه به دروغ شایعه درگذشت مرتضی پاشایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که توسط نزدیکان وی تکذیب شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران، در اولین ماه از هر سال با توجه به اینکه حدود دو هفته تعطیل است در حوزه موسیقی  نیز سکوت خبری بر فضا حاکم است اما گویا در فروردین 93 قرار نبود که به این روال طی شود در همان هفته اول فروردین و در ششمین روز از این ماه بود که گروه موسیقی مهرنوا با آواز "علیرضا وکیلی منش" شش روز متوالی در نقاط مختلف بلغارستان به روی صحنه رفت که در این اجراها آثاری از هنرمندان موسیقی ایران از جمله روح‌الله خالقی و همایون خرم اجرا شد.

سه روز پس از این خبر "علی مرادخانی" به همراه مدیران زیر مجموعه معاونت هنری به دیدار وزیر رفتند که در آن جلسه از اعزام گروه‌های موسیقی به کشورهای اروپایی و آسیایی سخنی به میان آمد.

اما در آغاز سال جدید و در اولین روز از دومین دهه فروردین ماه،‌ موسیقی ایران اولین داغ را بر پیشانی خود تجربه کرد و به سوگ "مهدی رفعتی" نشست. "مهدی رفعتی" نوازنده و رهبر ارکستر در 11 تلخ فروردین 93 بر اثر خونریزی شدید معده دار فانی را وداع گفت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

رفعتی از شاگردان ارشد "انوشیروان روحانی" بود که از 9 سالگی موسیقی را با پیانو آغاز کرد. از وی آلبوم‌های ‌"همیشه جاویدان"و "خاطره تا خیال" منتشر شده است.

رفعتی در  اواخر عمر خود مشغول کار بر روی سرود ملی "ای ایران" به تلویزیون به شکل ارکسترال بود. وزیر ارشاد به همراه علی مرادخانی در ادامه این روز با حضور در بیمارستان از زنده‌یاد محمدرضا لطفی دیدار کرد.

با پایان تعطیلات و در هفدهمین روز از فروردین 93 "سهراب پورناظری" نوازنده آهنگساز و خوانند موسیقی ایرانی با اجرای پروژه "سرزمین" میزبان علاقمندان موسیقی در چند کشور اروپایی شد.

پورناظری در این پروژه به دعوت کمپانی "آکورکرانیز" در روزهای آغازین سال در فستیوال "طنین جاری در جهان" لیز بلژیک، جشنواره بازار موسیقی جهانی مارسی فرانسه و تئاتر شهر نات برنامه‌هایی را اجرا کرد. در این ماجرا هنرمندانی چون "سارا اقلیمی" خواننده، "آرتان تلکین" سازهای بادی، "حسین رضایی‌نیا" و "رابین واسی" سازهای کوبه‌ای، "گوران کامیل" عود و "لیلا رینالت" کنترباس در کنار پورناظری حضور داشتند.

در ادامه این روز طی توافقی که بین مدیر دفتر موسیقی با دو تن از هنرمندان موسیقی صورت گرفت "فرهاد "فخرالدین" به عنوان رهبر ارکستر ملی و "منوچهر صهبایی" رهبر ارکستر سمفونیک معرفی شدند.

"پرویز محمود"، "روبیک گریگوریان"، "مرتضی حنانه"، "حشمتی سنجری"، "هایمو توبیر"، "فرهاد مشکات"، "نادر مرتضی‌پور"، "فریدون ناصری"، "نصیر حیدریان"، "علی رهبری"، "نادر مشایخی"، "متیاس گروگر" و "شهرداد روحانی" از رهبران قبلی ارکستر سمفونیک بودند.

نکته قابل توجه این است که ارکستر ملی و سمفونیک ایران در سال‌های گذشته به دلیل مشکلات بوجود آمده تعطیل شده بودند و از جمله برنامه‌های پیروز ارجمند، به عنوان رئیس دفتر موسیقی احیای این دو ارکستر بود که تا به امروز این امر مهیا نشده است.

در 19 فروردین 93 شایعه‌ای مبنی بر درگذشت "مرتضی پاشایی" در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که این شایعه توسط "محمد علیزاده" و "علی اوجی" تکذیب شد.

در بیست و سومین روز از فروردین ماه پدرام فریوسفی نوازنده صاحب نام موسیقی ایران در یک سانحه آتش‌سوزی در منزلش دچار سوختگی از ناحیه  دست و صورت شد. دلیل سوختگی فریوسفی به دلیل تلاشی بوده که وی برای دور کردن آتش از سازهایش انجام داده است. 

ادامه این روز نام اعضای شورای فنی ارکستر ملی توسط پیروز ارجمند اعلام شد که از جمله این اعضا باید به "محمد سریر"، "فرهاد فخرالدین"، "علی‌اکبر قربانی"، "شهرام توکلی" و "پیروز ارجمند" اشاره کرد. وظیفه این شورا برگزاری آزمون و انتخاب نوازندگان ارکستر ملی است.

سه‌شنبه 26 فروردین جلسه هیأت مدیره خانه موسیقی با حضور "حمیدرضا نوربخش"، "مجید سرسنگی" و "پیروز ارجمند" با هدف بررسی برنامه‌ها، سیاست‌ها و راه‌های تعامل سازنده این مرکز در خانه موسیقی برگزار شد.

فردای آن روز علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با اعضای شورای شعر و ترانه در جریان فعالیت این شورا و مشکلات اجرایی آن قرار گرفتند.

در روزهای پایانی فروردین ماه بنیامین بهادری در نخستین اجرا پس از درگذشت همسرش در روز ولادت حضرت زهرا به تالار وحدت آمد و در آنجا اجرا کرد در این اجرا زنده‌یاد نیما وارسته در کنار بنیامین به هنرنمایی پرداخت. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.