آیت الله مظاهری پاسخ می دهد؛

"حوض کوثر" کجاست؟/حقیقت کوثر چیست؟

روايات متعدّدي در خصوص حوض کوثر ذکر شده است. اين حوض بنابر آن‌چه در روايت نبّي مکرّم ـ صلّي الله عليه و آله ـ خطاب به حضرت اميرالمؤمنين ـ عليه‌السّلام ـ آمده است...

به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران؛پاسخ سئوال زیر را از زبان آیت الله مظاهری ـ حفظه اللّه ـ مشاهده می‌کنیم:

روايات متعدّدي در خصوص حوض کوثر ذکر شده است. اين حوض بنابر آن‌چه در روايت نبّي مکرّم ـ صلّي الله عليه و آله ـ خطاب به حضرت اميرالمؤمنين ـ عليه‌السّلام ـ آمده است، تحت عرش الهي، جاري است و توصيفات خاصّه‌اي دارد که پيامبر مکرّم بيان فرموده و سپس مي‌فرمايند ‌يا علي إنَّ هذَا الَّذي لي وَ لَکَ وَ لِمُحِبّيکَ مِنْ بَعْدي. [اي علي! همانا اين حوض براي من، تو و دوستان تو بعد از من است].

آن‌چه از مجموع اين روايات به خوبي برداشت و تفسير مي‌شود آن است که در عالم قيامت، کساني که بهشتي هستند، به دستِ ولايت، از آب آن حوض مطهّر مي‌نوشند و مورد شفاعت واقع مي‌گردند و ساقي آن حوض اميرالمؤمنين ـ عليه‌السّلام ـ است و حکمت اين مسأله آن است که اهل بهشت با وسيله ولايت که هدايت تکويني در دست اوست و واسطه فيض بين خدا و مخلوق است، به بهشت مي‌روند و بدون شفاعت آن بزرگان و بدون راهنمايي و هدايت يافتن از مقام ولايت، ‌ورود در بهشت که همان مراتب قرب الهي است، ممکن نخواهد بود و چنان‌چه در پاسخ سئوال قبلي گفته شد، حقيقت کوثر، وجود مقدّس حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ است که تطهير و تزکيه اهل بهشت، ‌مرهون آن وجودِ طاهره مطهره است.

و سلام الله الزاکيات الطّيّبات عليها و علي ابيها و بعلها و بنيها والسّر المستودع فيها.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار