بیانیه کشورهای غربی مذاکرات هسته‌ای:

در لحظه مهمی قرار داریم/ پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته است

وزرای خارجه چند کشور حاضر در مذاکرات هسته‌ای ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کردند در مذاکرات پیشرفت‌های قابل توجهی در مورد مسائل کلیدی حاصل شده اما همچنان مسائل مهمی باقی مانده است.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری شبکه پرس تی وی، وزیران خارجه آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کردند در مذاکرات ایران با گروه 1+5 پیشرفت های قابل توجهی در مورد مسائل کلیدی حاصل شده اما هنوز مسائل مهمی باقی مانده است.

در بیانیه شامگاه شنبه- که پس از نشستی در لندن در مورد مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 صادر شد- تاکید شده است: «همه (مذاکره کنندگان) به طور برابر خود را متعهد به یافتن راه حلی می دانیم که این تضمین را بدهد که بر اساس آن برنامه هسته‌ای ایران منحصرا صلح‌آمیز باقی بماند و در چارچوب تعهدات باشد.»

وزیران خارجه آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و همچنین موگرینی با اشاره به از سرگیری مذاکرات با حضور روسیه و چین، هفته آینده در لوزان سوئیس، تصریح کردند: «هرگونه راه حلی باید جامع، درازمدت و قابل راستی آزمایی باشد. در لحظه مهمی در مذاکرات قرار داریم و به تلاش ها با هدف تضمین نتیجه ای موفقیت آمیز ادامه خواهیم داد.»

فلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس پس از این نشست در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتایان خود در لندن گفت: «همگی اتفاق نظر داریم که پیشرفت خوبی در عرصه‌های اساسی (در مذاکرات با ایران) حاصل شده است. با این حال همچنان مسائل مهم دیگری وجود دارد که تاکنون درباره آنها توافقی نشده است.»

همچنین فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان نیز گفت: «ایران و شش قدرت جهانی روی لبه توافق سیاسی هسته ای نهایی هستند.»

گفتنی است جان کری، وزیر خارجه آمریکا روز شنبه از لوزان سوئیس عازم لندن شد تا در این نشست با همتایان اروپایی خود و همچنین فدریکا موگرینی شرکت کند.

کری قبل از ترک سوئیس گفته بود: «شتاب نمی کنیم، اما درک می کنیم که اکنون تصمیم های اساسی باید گرفته شود که با گذشت زمان آسان نخواهند شد.»

وی در عین حال تاکید کرد برای دستیابی به توافق بد با ایران شتاب نخواهد کرد.

وزیر خارجه امریکا افزود: «هنوز به خط پایان نرسیده ایم، اما شک نداشته باشید که برای تلاش به منظور دستیابی به این هدف فرصت داریم که به اراده سیاسی و گرفتن تصمیم دشوار بستگی دارد. همه باید در روزهای پیش رو انتخابی خردمندانه داشته باشیم.»



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار