آنچه در اردیبهشت 93 در وزارت نیرو گذشت

واردات آب در حال بررسی/ قطعی آب تهران در دستان کیست؟!

شاید در بین اخباری که در اردیبهشت سال 93 وزارت نیرو را بیش از پیش بیشتر خبرساز کرد بحث قطع آب مشترکین پرمصرف و تنش آبی بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، دومین ماه سال 93 در وزارت نیرو فقط بوی بحران می داد بحرانی به نام کم آبی از وزیر تا تمامی کارشناسان همگی سمفونی کمبود منابع آبی برای تابستان و گاهی تا زمستان را سردادند البته نه تنها آمار بلکه طبیعت هم خود این آمار را تایید می کردند.

حمید چیت چیان وزیر نیرو در آن روزها از وضعیت منابع آبی  اینطور گفت: طی 10 سال گذشته میزان حجم آب تجدید شونده 10 میلیارد متر مکعب کاهش داشته است که این امر ناشی از افزایش جمعیت، توسعه کشاورزی و شهرنشینی بوده است.

 وی در خصوص آب های تجدید شونده نیز گفت: تا 10 سال گذشته به ازای هر نفر 4 هزار مترمکعب آب تجدید شونده وجود داشته و در حال حاضر حجم آب تجدید شونده به ازای هر نفر 1600 مترمکعب است که نشان از تنش آبی در کشور است.

وزیر نیرو از بیلان منفی 298 دشت کشور و شور شدن آب شیرین دشت‌ها در اردیبهشت 93خبرداد.

واردات آب در حال بررسی

در همین بازه زمانی موضوع تنش آبی به قدری جدی شد که واردات آب از سوی مسولان مختلف مطرح شد ونهایتا وزیر نیروگفت: در حال بررسي واردات آب از کشورهاي همسايه هستيم.

وي افزود: بحث واردات آب از کشورهاي همسايه شمالي در حال بررسي است.

قطعی آب تهران در دستان کیست؟!

به نظر شما قطعی آب تهران در دستان کیست؟ این سوالی بود که روزهای بحرانی اردیبهشت ماه کمی ذهنها را درگیر می کرد آن روزها که همه از بی آبی حرف می زدند استاندار تهران در جلسه استانداری گفت: مردم صرفه‌جویی نکنند آب را قطع می‌کنیم.

بعد از این سخن استاندار تهران این سوال در ذهن ها جای گرفت که وزارت نیرو پس چه کاره است که  معاون وزیر نیرو در جواب صحبت های استاندار گفت: تصمیم‌گیرنده اصلی در بحث جیره‌بندی و قطعی آب وزارت نیرو است.

نه قاطع  وزارت نیرو به جیره بندی آب

بعد از داستان کم آبی اولین موضوعی که در ذهن مشترکان آمد جیره بندی بود که دایما هم از سوی مسولین رد شد.

قائم‌مقام وزیر نیرو هم در همین بحبوحه گفت: گزینه جیره‌بندی آب در دستور کار نیست و جيره‌بندی برای زمانی است که چاره دیگری وجود ندارد اما اگر مدیریت مصرف اعمال نشود، کاهش فشار در ساعت‌هایی از روز رخ می‌دهد که آن هم با اطلاع‌رسانی پیشین خواهد بود.

وي اراک، اصفهان، بندرعباس، تهران، شيراز، قزوين، قم، کرج، کرمان، مشهد، همدان و يزد را 12 شهر دچار وضع حاد به‌ لحاظ منابع آب معرفی کرد.

بزرگترین سد تهران در بی‌آبی دست‌وپا می‌زند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان تهران هم از بی آبی بزرگترین سد تهران خبرداد و گفت: بزرگ‌ترین سد استان تهران به دلیل کاهش بارندگی‌ها تنها 53 میلیون مترمکعب آب دارد و این امر نشان از توجه بیشتر مردم به مقوله صرفه‌جویی آب است.

خسرو ارتقایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مبنی بر آخرین وضعیت مجوز قطع آب مشترکین پرمصرف گفت: مشترکین پرمصرف تاکنون شناسایی شدند و اخطار قطع آب برای آنان صادر شده است. 

اما داستان برخورد با مشترکین پرمصرف در سال 93 از استان تهران آغاز شد و نهایتا به شش ساعت برخورد با این مشترکان بسنده شد و علی رقم  مصاحبه های پرطمطراق  صورت گرفته در این خصوص هنوز این مصوبه در هیات دولت تصویب نشده است.

لامپ های رشته ای ممنوعی که تولید شدند

جمع آوری لامپ های مدادی نیز از دیگر مباحثی بود که در دومین ماه سال 93 مطرح شد فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی نیز گفت: تولید لامپ رشته‌ای در کشور از ابتدای امسال ممنوع شده و سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا) به‌عنوان مسئول پیگیری این موضوع تعیین شده است.

ما با وجود ممنوعیت ها هنوز این لامپ ها در کشور تولید می شود و گویا پیگیریهای صورت گرفته چندان نتیجه بخش نبوده است.

واردات 500 مگاواتی برق از روسیه

اما اردیبهشت ماه شاهد برگزاری نشست مشترک وزرای انرژی ایران و روسیه بود و توافق بر سر مبادله 500 مگاوات برق وافزایش حجم همکاری‌ها بین 8 تا 10 میلیارد دلار بین دو کشور بود.

چیت چیان وزیر نیرو بعد از این نشست در جمع خبرنگاران گفت: ایران و روسیه در زمینه صنعت برق دارای تجربه طولانی همکاری هستند و مذاکرات صورت گرفته امروز نیز با محوریت صنعت آب و برق بوده است.

 در ادامه نواک وزیر فدراسیون انرژی روسیه با بیان اینکه مذاکرات امروز در زمینه تجاری و اقتصادی و مخصوصاً بحث انرژی بسیار خوب بوده است افزود: اتصال شبکه برق روسیه‌، آذربایجان ایران به منظور صادرات 500 مگاوات برق به ایران از جمله مذاکرات صورت گرفت در این جلسه بوده است.

وی با بیان اینکه تصمیم گرفته شد کارگروهی به بررسی امور فنی در اسرع وقت نتایجی را ابلاغ کند گفت: در حال حاضر پتانسیل همکاری بین 8 تا 10 میلیارد دلار را داریم.

آنچه در خرداد ماه سال 93 در وزارت نیرو گذشت را فردا در گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران بخوانید.

انتهای پیام/
برچسب ها: برق ، آب ، وزارت نیرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار