دکتر محمود آخوندی پدر حقوق جزای نوین ایران درگذشت

دکتر محمود آخوندی حقوقدان برجسته و پدر حقوق جزای نوین ایران دار فانی را وداع گفت.

دکتر محمود آخوندی پدر حقوق جزای نوین ایران درگذشتبه گزارش حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، دکتر محمود آخوندی حقوقدان برجسته و پدر حقوق جزای نوین ایران شب گذشته در سن 81 سالگی دار فانی را وداع گفت.

مراسم تشییع وی فردا سه شنبه چهارم فروردین ساعت 9 صبح از مقابل منزل او در خیابان ونک - خیابان آفتاب - خیابان ماهتاب - کوچه امید آغاز می شود.

مراسم یادبود هم پنج شنبه ششم فروردین 14 تا 15 و 30 درمسجد شهرک غرب خواهد بود.

مرحوم آخوندی در 23 سوم اسفند 1312 در اهر متولد شد. تحصیلات ابتدایی خود را در اهر آغاز کرد و برای آموزش دوره متوسطه 6 ساله به تبریز رفت. سپس در رشته حقوق قضایی وارد دانشگاه تهران شد و پس از اخذ لیسانس قضایی راهی شهر نوشاتل سوئیس شد. آخوندی در رشته حقوق جزا پایان نامه دکترای خود را با فرانسوا کلر گذراند که پایان نامه اش در باره حقوق جزای اسلامی و تأثیر آن در حقوق جزای ایران بود.

محمود آخوندی از معدود کسانی است که معتقد است: روش‌های دادرسی کیفری، اصول شناخته شده‌ای است که در دنیای فعلی به آن عمل می‌شود و منطبق با تحقیق دانشمندان در شناخت شخصیت انسان‌هاست. بشریت بعداز قرن‌ها مبارزه، چاره اندیشی، ایثار و از خود گذشتگی توانسته است آنها را به دست آورد و در پناه آن از امنیت قضایی بهره‌مند گردد. بنابراین نباید غفلت ورزید و به سهولت آنها را از دست داد.

محمود آخوندی، بعد از بازگشت به ایران، در اهر بعنوان اولین دادرس دادگاه شهرستان و بعد رئیس دادگاه بخش مشغول فعالیت شد. شش ماه دادرس علی البدل بود. بعد بازپرس دادسرای تبریز شد و ماموریت پیدا کرد در دانشگاه ملی حقوق جزا تدریس کند. ابتدا او را به کرج منتقل کردند و دادیار کرج شد. سپس به عنوان دادیار دادسرای تهران منصوب شد و پس از آن به اداره حقوقی دادگستری انتقال پیدا کرد و مامورخدمت در دانشگاه ملی و معاون آموزشی دانشکده حقوق آن دانشگاه گردید. 

درسال 1352 به آمریکا رفت و پس از بازگشت از آمریکا در دفتر تحقیقات و مطالعات دادگستری مشغول کار و سپس مسئولیت پارلمانی دادگستری را عهده دار شد در واقع طرح های دادگستری را وی تهیه می کرد.

وی عضو هیأت علمی دانشگاه هاوایی معاون آموزشی دانشکده حقوق دانشگاه دانشگاه شهید بهشتی و مسؤول پارلمانی دادگستری تهران، رئیس دادگاه جنحه ، رئیس دادگاه استان تهران ، رئیس دادگاه جنایی، استاد حقوق دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه قم بوده است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار