عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خبر داد

شیب تند افزایش صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها/ مدرک، انتظارات داوطلبان را برآورده نمی‌سازد

صابری گفت: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر تناسب بین رشته‌های دانشگاهی و نیاز بازار کار مطلوب نبوده است و شهریه‌های بالا در مقاطع تحصیلات تکمیلی اخذ می‌گردد، لذا تمایل به دانشجو شدن کاهش یافته و دانشگاه‌ها با هزاران صندلی خالی مواجه شده‌اند.

رضا صابری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: عدم تناسب رشته‌های دانشگاهی با نیاز جامعه، رشد بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و شهریه‌های بالا از جمله عواملی هستند که دانشگاه‌های کشور را با چندین هزار صندلی خالی مواجه ساخته است.

وی گفت: ضمن اینکه آیین‌نامه‌های جدیدی هم که در دانشگاه‌ها تصویب می‌شود، تمایل داوطلبان را برای ورود به مراکز آموزش عالی کاهش داده است.

وی با بیان اینکه نقش شهریه‌های بالا در بی‌انگیزگی داوطلبان جدی است، خاطرنشان کرد: وقتی داوطلب مشاهده می‌کند عده‌ای فارغ‌التحصیل با مدرک خود در مقاطع بالا حتی بیکار است، دیگر حاضر به پرداخت شهریه نمی‌شود.

وی یادآور شد: اکنون در جامعه جوی حاکم است که تنها یک سری رشته خاص متقاضی دارد و رشته‌های زیادی از گردونه رقابت بازمانده‌اند که همین موضوع موجب افزایش صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها شده است، در حالی که اگر رشته‌ها متناسب با نیاز بازار کار تعریف شود، الگوی توزیع دانشجو نیز تناسب می‌یابد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار