قزوین؛

قزوین، پایتخت صفویه

قزوین که زادگاه مشاهیر بزرگ ایران و پایتخت شاه طهماسب دوم صفوی است سبب شده تا این شهر به عنوان نگین شهرهای فرهنگی ایران معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛ استان قزوین از استانهای مرکزی کشور به شمار میرود، آنچه استان قزوین را از سایر استانهای کشور متمایز می‌کند، وجود شاهراههای مواصلاتی در استان قزوین است، تا جایی که 12 استان کشور از طریق محورهای قزوین به یکدیگر متصل شده و 29 استان کشور از جادههای قزوین استفاده میکنند، این امر سبب شده تا استان قزوین موقعیت خاص و ویژهای نسبت به سایر استانهای کشور داشته باشد.

استان قزوین را میتوان به چهار نوع آب و هوا تقسیم کرد، آب و هوای سرد و کوهستانی که نواحی شمال و ارتفاعات جنوب غربی را در بر میگیرد،آب و هوای معتدل که کوهپایهها و دامنههای استان را شامل می‌شود، آب و هوای نسبتا خشک تا نیمه خشک نواحی مرکزی دشت قزوین وبوئینزهرا و همچنین آب و هوای مرطوب گرمسیری در بخش‌های از تارم و دره‌های شاهرود از جمله آنها هستند.

آبهای سطح استان قزوین در دو حوزه آبریزی جاری است، که از جمله آن میتوان به رودخانه طالقان رود و الموت رود که در نهایت به شاهرود میپیوندد و رودخانه نینه رود، اربدیان و جینگ، سرد رود، تارو لات، گرمارود و اندج رود که در نهایت به سپیده رود میریزد اشاره کرد.

حوزه آبریز جنوبی (شور) استان قزوین نیز متشکل از رودخانه حاجی عرب، ابهر رود، و خر رود است که بیش از 40 رود فصلی دامنه‌های جنوبی البرز را نیز شامل می‌شود.

در مورد نامگذاری شهر قزوین نکات فراوانی وجود دارد، این در حالی است که علیاکبر دهخدا نام قزوین را مرکب از دو کلمه کزو به معنای پسته کوهی وین نسبت داده است، نامی که معنای آن به سرزمین پسته باز می‌گردد.

محصولات کشاورزی و باغی استان قزوین از گذشته بسیار دور با وجود کم آبی شهرت بسیار زیادی دارد و در بین استان‌های دیگر کشور از محبویت بالایی برخوردار است، ولی با این حال پسته قزوین به دلیل مرغوبیت طرفدارن بیشتری داشته است.

استان قزوین همواره خاستگاه و محل تولد و زندگی دانشمندان، بزرگان، هنرمندان و نام آوران بسیاری همچون ابوعبدالله قزوینی، حمدالله مستوفی، عبیدزاکانی، نجمالدین کاتبی، واعظ سالک، میرعماد، شهید ثالث، علامه دهخدا، سید اشرف الدین حسینی (نسیم شمال)، عارف، علامه رفیعی و شهدای نامآور انقلاب اسلامی همچون شهید رجایی و شهید بابایی بوده است.

موقعیت ممتاز و استراتیژیک قزوین و قرار گرفتن آن در جاده ابریشم از دیر باز استان قزوین را با رونق اقتصادی، تولیدی، بازرگانی گره زده است تا جایی که امروزه نیز استان قزوین یکی از قطبهای اصلی اقتصادی کشور به شمار میرود.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: قزوین ، ابریشم ، صفویه ، پایتخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.