هر روز نوروز با یک بازی محلی قدیمی ایران:

آیا با سرنوشت چاله و پیل‌های 50گانه آشنا هستید...؟!

بازی محلی قدیمی ایرانی که سرنوشت چاله و پیل‌های 50گانه را در چرخش ستارگان بازی در بر دارد.

ّبه گزارش خبرنگار حوزه شهری باشگاه خبرنگاران، بازی‌های بومی، قبیله‌ای، محلی و سنتی ایران در گذشته میان نسل‌های مختلف به ویژه کودکان و نوجوانان مرسوم بود.

این بازی‌ها علاوه بر اینکه تقویت فرهنگ میان کودکان و نوجوانان را به همراه دارد دارای جذابیت و تنوع بالایی است.

بازی‌های محلی، سنتی، بومی و قبیله‌ای در گذشته ایران به گونه‌ای طراحی شده بود که کودکان و نوجوانان پس از شرکت در این بازی‌ها با ایثار، فداکاری، گذشته، سبک زندگی ایران ‌آشنا شوند.

علاوه بر آن مهارت، سرعت، قدرت و توانایی آن‌ها افزوده  می‌شود.

*با بازی الک دولک بیشتر آشنا شویم

در بازی الک دولک بازیکنان به دو گروه تقسیم و به قید  قرعه، یکی از گروه‌ها، بازی را شروع می‌کند. در این بازی چوب کوچک(پیل) را روی یک چاله کوچک و یا وسط دو آجر قرار داده و با قدرت به طرف نفرات گروه حریف که در محوطه هستند  پرتاب می‌کند.

اگر پیل در هوا گرفته شود، پرتاب کننده اخراج می‌شود، در غیر این صورت بایستی آن را از روی زمین بردارند و به طرف چاله و یا ‌آجرها بیاندازند و بازیکنان دست به دست، با تمرکز حواس، آن را در دست می‌گرداند تا پیلی را که به طرف چاله‌اش  می آید با ضربه دورش سازد، اگر نتواند و فاصله پیل با چاله کمتر از قد دسته باشد، باز سوخته است و اگر توانسته باشد که با ضربه دورش سازد، فاصله را از چاله با طول دسته می‌شمارند، یک، دو، سه و...ارسال پیل و دریافت پیش و شمارش فاصله  با دسته تا حد نصاب برسند و گر نه، همه آن‌ها این کار را به نوبت انجام می‌دهند تا برسند.

اگر دوباره نتوانسته باشند، بازی را به گروه  حریف واگذار می‌کنند، اگر به حد نصاب(مثلا50) رسیدند، یکی یکی پیل را با سر دسته به مشابه توپ پینگ پنگ و راکت ضربه‌های کوچک و یکنواخت(چله) می زنند و می‌شمارند.

سپس هر کدام به تعداد، چاله، پیل را با ضربه سنگین دسته، به طرف جلو می‌زند و هر پیلی که در هوا گرفته شود.

گیرنده آن را به طرف مبدا پرتاب می‌کند تا اینکه تمامی نفرات گروه دست به دست به تعداد چله‌هایش بر پیل نواخته باشد.

طول مسیر آخرین محلی که پیل می‌افتد  تا محل به توسط نفرات گروه حریف یکی پس از دیگری به عنوان جرمیه با دویدن طی می شود.

چاله طوری که با عبارات آنا، داشقا، زنبیل، سونیول، او....، شروع شده باشد و صدای(او....) صورت کشیده تا اصله نفس کشیدن ادامه یابد.

هرکجا صدای بازیکن قطع شد، یکی از دوستان دنباله مسیر را با صدای(او....) می‌دود اگر در انجام این موارد موفق شدند در دور بعدی کنترل بازی را در دست می‌گیرند و با دسته کار می کنند و اگر نتوانستند، باز در وسط محوله بازی کرده،  پیل را تعقیب می‌کنند.

گزارش از زهره کلهر

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار