سخنگوی کاخ سفید:

احتمال توافق با ایران همچنان در بهترین حالت 50 - 50 است / تاکید کرده‌ایم ایران با بازرسی‌های سرزده موافقت کند

سخنگوی کاخ سفید ضمن اعلام اینکه احتمال توافق با ایران همچنان در بهترین حالت پنجاه پنجاه است گفت نامه اخیر نمایندگان آمریکایی به رئیس جمهور این کشور نشانگر تمایل آن‌ها برای رسیدن به توافق هسته‌ای است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  پایگاه اینترنتی کاخ سفید، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری خود گفت احتمال توافق با ایران همچنان در بهترین حالت پنجاه پنجاه است و هنوز بسیاری از مسائل لاینحل باقیمانده است. 

وی مدعی شد: «بهترین راه برای ما برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی نشستن پشت میز مذاکره و مجبور کردن این کشور به دادن تعهداتی ویژه است که از دستیابی آن‌ها به تسلیحات اتمی جلوگیری کند» 

ارنست گفت: «ما شاهد حضور ایرانی‌ها پشت میز مذاکره هستیم و آن‌ها نشان داده‌اند خواهان گفتگوی سازنده هستند اما آنچه درست به نظر می‌رسد این است که ما در این مذاکرات بر این موضوع تاکید کرده‌ایم ایران با بازرسی‌های سرزده موافقت کند.» 

وی ادامه داد: کنگره باید نقش خود را درباره جریان مذاکرات به خوبی بازی کند. دولت بار‌ها بر این نقش تاکید و آنرا تایید کرده است. ما بار‌ها آخرین اطلاعات را درباره روند مذاکرات در اختیار اعضای کنگره قرار داده‌ایم. رئیس کمیته روابط خارجی سنا در سخنانش اواخر هفته به این موضوع اشاره داشت. دولت خودرا متعهد به مشورت با کنگره درباره این موضوع می‌داند. 

وی درباره نامه اخیر اعضای مجلس نمایندگان آمریکا به «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا گفت: این نامه با نامه ۴۷ سناتور فرق می‌کند. هدف نامه ۴۷ سناتور تضعیف مذاکرات بود اما نامه اخیر درباره رسیدن به راه حلی به منظور جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی ابراز امیدواری می‌کند. 
 
ارنست درباره اظهارات اخیر رئیس سازمان سیا درباره ایران گفت: رئیس سیا سوابق خوبی در خدمت به مردم آمریکا دارد. من به ارزیابی وی اعتماد دارم. او اعلام کرد که اطلاعات خوبی درباره برنامه اتمی ایران در اختیار دارد. این موضوع و این اطلاعات سبب شده است که رئیس جمهور راه حلی دیپلماتیک را برای حل و فصل موضوع اتمی ایران دنبال کند. 

ارنست در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید به فاصله یک هفته به ضرب الاجل، آمریکا تا چه حد به توافق با ایران نزدیک شده است؟ گفت: به طور کلی ما پیشرفت مهمی در دو هفته اخیر داشته‌ایم. جان کری وزیر خارجه و مونیز وزیر انرژی و بسیاری از کار‌شناسان هسته‌ای آمریکا و جامعه بین المللی زمان زیادی را صرف مذاکره با همتایان ایرانی خود کرده‌اند. من می‌توانم بگویم پیشرفت‌های مهمی داشته‌ایم اما همانطور که رئیس جمهور در سخنان روز جمعه خود تایید کرد هنوز شکاف‌های مهمی باقیمانده است. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید شما احتمال توافق با ایران را چه میزان ارزیابی می‌کنید؟ گفت: «درباره احتمال توافق با ایران نمی‌توانم موضوع جدیدی را بیان کنم. من پیش‌تر گفته‌ام که این احتمال در بهترین حالت پنجاه پنجاه است.»


انتهای پیام/.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۱۱ ۰۴ فروردين ۱۳۹۴
از آقا داماد پرسيدند نتيجه خواستگاري چي شد گفت والله پنجاه درصدش حله ميمونه پنجاه درصد نظر خانواده عروس.حالا در مورد مذاكرات ايشان غيب فرموده اند ولي اين مهمه عروس كيه داماد كيه؟ قابل توجه سياسيون عزيز.
Iran (Islamic Republic of)
محمد امین نظری
۱۳:۰۱ ۰۴ فروردين ۱۳۹۴
سلام..خیلی ساده میگم
آمریکا میخواد بفهمد قدرت نظامی ما در چه حده
نه قدرت علمی..درسته که ما سلاح اتمی نداریم و رهبر عزیزمون هم تایید کرده ولی آمریکا مشکوکه...مطمئن باشید که هدف از پیشنهاد همکاری نظامی ایران با آمریکا،یافتن نحوه و چیدمان و مکانیزم جنگیدن ایران با دشمن است تا بتوانند ضد آن را طراحی کنند..مشکل آمریکا انرژی هسته ای نیست..زمان رضا شاه خودش موافق انرژی هسته ای بود.آمریکا از قدرت نظامی ایران میترسه..بفهمه قدرت نظامی ما در مقابل خودش کمه،شک نکنید بعدها حمله میکنه
آخرین اخبار