با هدف بومی سازی فناوری در کشور؛

توسعه دانش فنی نمکزدایی الکتروستاتیک نفت خام در پژوهشگاه صنعت نفت

رئیس پردیس پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت به ضرورت تاسیس واحدهای جدید نمکزدا در صنایع گفت: از آنجا که کشور ما از منابع سرشاری از نفت و گاز برخوردار است و همچنان در حال گسترش صنایع مربوط به بهره برداری از این منابع است، نیاز به احداث واحدهای جدید نمکزدا همواره در این صنایع وجود دارد.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ نفت خام تولید شده همواره دارای مقادیری از آب و املاح لست که می بایست قبل از ارسال نفت از آن جدا شوند. بخشی از این آب ابتدا در جداکننده‌های چند فازی و سپس در تانکهای ثقلی جدا می شود.
 
شکستن امولسیون قطرات آب باقیمانده در نفت ، با استفاده از روش الکتروستاتیک قابل انجام است. در نمکزدا با اعمال یک میدان الکتریکی قوی، قطرات کوچک آب با یکدیگر تجمیع شده و قطرات بزرگتری شکل می گیرد و در نتیجه بازدهی جداسازی آب از نفت به طور چشمگیری بهبود می یابد. وجود آب در نفت خام و با فرآورده های نفتی همواره یکی از معضلات در صنایع نفت به شمار می‌ورد.
 
برهمین اساس نمکزدایی الکتروستاتیک در واحدهای بهره‌برداری نفت خام و همچنین در پالایشگاه های نفت و گاز به منظور جداسازی آب نمک موجود مورد استفاده قرار می گیرد.
 
پژوهشگاه صنعت نفت از چند سال گذشته پژوهش برروی نمکرداهای الکتروستاتیک نفت خام را با هدف بومی‌سازی این فناوری آغاز نموده است. در همین راستا تاکنون کارهای پژوهشی متعددی به انجام رسیده است که همگی برای اولین بار در کشور انجام شده است.
 
منصور بزمی رئیس پردیس پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ با اشاره به اینکه وجود آب در نفت خام و یا فرآورده های نفتی یکی از معظلات در صنایع نفت به شمار می رود، اظهار داشت: نمکزدایی الکتروستاتیک در واحدهای بهره برداری نفت خام و همچنین در پالایشگاه های نفت و گاز به منظور جداسازی آب نمک موجود در فاز نفتی، مورد استفاده قرار می گیرد که با توسعه دانش فنی آن امکان بهینه سازی عملکرد این واحدها بیش از پیش می شود.
 
بزمی افزود: هم اکنون طراحی واحد نمکزدایی و تامین قطعات داخلی آن توسط شرکت های خارجی انجام می شود، با این وجود در برخی موارد ساخت مخزن و نصب و راه اندازی واحدهای نمکزدایی از سوی شرکت های داخلی و تحت نظارت شرکت های صاحب تکنولوژی صورت می گیرد.
 
رئیس پردیس پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به اینکه بر اساس برآورد شرکت های سازنده داخلی، در پروژه های احداث واحدهای نمکزدایی بیش از نیمی از هزینه پرداخت شده مربوط به حق لیسانس (دانش فنی) است، تصریح کرد: به دلیل اهمیت فراوان این تکنولوژی و جایگاه آن در فرآورش نفت خام و با توجه به نیاز کشور به احداث و راهبری واحدهای نمکزدایی در حوزه صنایع بهره برداری نفت، دستیابی به دانش فنی و فناوری نمکزدایی الکتروستاتیک نفت خام ، کشور را در این زمینه خودکفا می کند.
 
بزمی با یادآوری این نکته که شکستن امولسیون قطرات کوچک آب باقیمانده در نفت، با استفاده از روش الکتروستاتیک قابل انجام است، تصریح کرد: در واحدهای نمکزدا با اعمال یک میدان الکتریکی قوی، قطرات کوچک آب با یکدیگر تجمیع شده و قطرات بزرگتری تشکیل می دهند و در نتیجه بازدهی جداسازی آب از نفت به طور چشمگیری بهبود می یابد.
 
وی با بیان اینکه پژوهشگاه صنعت نفت از چند سال گذشته پژوهش بر روی واحدهای نمکزدا الکتروستاتیک نفت خام را با هدف بومی سازی این فناوری آغاز کرده است، تصریح کرد: در همین راستا تاکنون کارهای پژوهشی متعددی به انجام رسیده که همگی برای نخستین بار در کشور انجام شده است.
 
بزمی، بررسی مکانیزم عملکرد واحد نمکزدا (تجمیع قطرات آب در نفت تحت اثر میدان الکتریکی)،ساخت و راه اندازی پایلوت نمک زدا و بررسی عملکرد آن برای انواع نفت خام در شرایط عملیاتی مختلف، ثبت اختراع قطعه بوشینگ ورودی ولتاژ بالا به مخزن نمکزدا به تأیید سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، شبیه سازی CFD نمکزدا به منظور مطالعه رفتار هیدرودینامیکی نمکزدای الکتروستاتیک و پارامترهای مؤثر بر عملکرد آن و تهیه نرم افزار تخصصی شبیه سازی واحد نمکزدا را از جمله طرح های پژوهشی نمکزداهای الکتروستاتیک نفت خام با هدف بومی سازی عنوان کرد.
 
رئیس پردیس پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت به ضرورت تاسیس واحدهای جدید نمکزدا در صنایع اشاره و تصریح کرد: از آنجا که کشور ما از منابع سرشاری از نفت و گاز برخوردار است و همچنان در حال گسترش صنایع مربوط به بهره برداری از این منابع است، نیاز به احداث واحدهای جدید نمکزدا همواره در این صنایع وجود دارد.
 
بزمی تاکید کرد: پژوهشگاه صنعت نفت هم اکنون می تواند به عنوان مشاوره در زمینه بهبود عملکرد و رفع مشکلات عملیاتی واحدهای نمکزدا، همکاری در پروژه های صنعتی احداث واحدهای نمکزدایی، تست عملکرد انواع نفت خام و شرایط عملیاتی با استفاده از سیستم پایلوت و ساخت پایلوت سیار به منظور انجام تست های میدانی دمولسیفایر با شرکت ها همکاری کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: نفت ، صنعت ، توسعه ، دانش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار