هلیکو باکتری عامل 70 درصد سرطانهای معده است

میزان عفونت به هلیکوباکتر پیلوری در افراد سالم و در نقاط مختلف ایران با ایجاد علت سه چهارم سرطان های معده یکی از توجیهات برای شیوع این سرطان در کشور است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، هیلکو باکترپیلوری علت اولیه زخم معده و التهاب آن است. این باکتری می تواند در ابتلا به سرطان معده نقش داشته باشد و درمان عفونت ناشی از هیلکو باکتر پیلوری می تواند از بروز نوع خاصی از سرطان معده جلوگیری کند، البته بسیاری از عفونت ها نه علامتی دارند و نه به سرطان ختم می شوند اما میزان عفونت به این باکتری در افراد سالم و در نقاط مختلف ایران بیش از 70 درصد است و حتی کودکان با سن کم نیز به این باکتری آلوده هستند که شاید توجیه کننده بروز بالای سرطان معده در ایران است.

طبق این گزارش؛ برای پیشگیری از ابتلای باکتری باید بدانیم که این باکتری چگونه منتقل می شود که انتقال از طریق دهان به دهان یا تنها دهانی و از طریق بزاق و  مصرف غذا یا آب آلوده به ویژه  آب چشمه‌ها، از جمله این راه ها است و مصرف سبزیجات و مواد غذایی آلوده و خوب ضد عفونی نشدن در این میان جایگاه ویژه‌ای دارند و از سوی دیگر زندگی در مکان‌های پرجمعیت و تماس نزدیک بین افراد، باعث انتقال عفونت به ویژه در کودکان می شود.

این گزارش حاکی است، علاوه بر سرطان معده در خصوص سرطان کبد به غیر از نقش مستقیم هپاتیت‌های B,C،‌وجود آفلاتوکسین نیز موجب بروز سرطان کبد می شود، آفلاتوکسین سم ناشی از قارچ موجود روی مواد غذایی نظیر حبوبات،‌آجیل و نان است که به درستی نگه داری نشده‌اند، رشد می کند و افراد ممکن است از طریق مصرف گوشت قرمز یا محصولات لبنی حاصل از حیواناتی که غذای آلوده مصرف کرده‌اند، در معرض آفلاتوکسین قرار بگیرند، خطر ابتلا به سرطان کبد به علت مصرف غذاهای آلوده به این سم افزایش می یابد.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار