آنچه درشهریور ماه 93 در وزارت نیرو گذشت؛

شهریور 93 تهران بوی بحران کم آبی می داد/ جریمه مشترکان پرمصرف به پایان سال هم نرسید

شاید در بیبن اخباری که در شهریورماه سال 93 وزارت نیرو را بیشتر خبرساز کرد بحران آبی در تهران بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، شهریور ماه سال 93 نیز درحالی پشت سر گذاشته شد که ماجرای کم آبی بازهم به فصل بعد کشیده و تهران هم سر دم دار، بی آبی بود و طبق آمار ورودی آب سدها از ابتداي سال آبي 93-92 تا شهریورماه با شش درصد كاهش درمقايسه با سال آبي گذشته به 31 ميليارد و 360 ميليون مترمکعب رسيده بود.

البته آب خروجي از سدهاي کشورنیز درمقايسه با مدت مشابه سال آبي گذشته، 9 درصد كاهش نشان مي‌داد.

وضعیت پایتخت هم آن روزها و البته این روزها چندان جالب نبود، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران نیز در آن روزها اینطورگفت: اگر در سال آبی جاری بارندگی نداشته باشیم و مردم مدیریت مصرف را اعمال نکنند، قطعا آذر ماه دچار مشکل و کمبود آب خواهیم شد.

ارتقایی در ادامه با بیان اینکه کاهش بارندگی طی دو سال اخیر و افزایش مصرف چنین شرایطی را به وجود آورده است، افزود: این امر موجب شده تا از منابع زیرزمینی و آبهای سطحی بیش از اندازه برداشت آب داشته باشیم و همین امر با کاهش بارندگی‌ها در سال آبی جاری گرفتاری های استان تهران را بیشتر می‌کند. 

اما ماجرای کم آبی تهران در این ماه به اندازه ای شدت گرفت که  وزارت نیرو یک صدا از بی آبی تهران سخن گفت و حتی ماجرا کمی فراتر رفت و معاون اول رییس جمهورهم برای نشان دادن اهمیت کم آبی تهران به سد لار رفت و درجلسات هیات دولت هم پیرامون این موضوع صحبت ها وتصمیم گیری هایی شد.

حميد چيت چيان  در حاشيه جلسه هيئت دولت به مصوبات دولت درباره کم آبی در تهران اشاره کرد و گفت:‌ اين مصوبات ويژه درصد کمی از جامعه است که مصرف بالايی دارند.

وی گفت : نظام تعرفه پلکانی در تهران برای مصارف بالا ،‌ بسيار بيشتر افزايش خواهد يافت تا اسراف کنندگان محدود شوند. 
چيت چيان افزود ‌:‌ جزئيات اين نرخ ها  اوايل هفته آينده اعلام می شود.

البته با وجود گذشت هفته ها و ماهها هنوز این جزییات اعلام نشده است.

*آب سد ماملو مسیرش را تغییر داد

انتقال آب از سد ماملو هم گزينه ی دیگری برای مقابله با کم آبی تهران بود که مهرماه به شبکه آبی تهران وصل شد ومشکل کم آبی تهران را کمی مرتفع کرد.

ارتقایی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در این باره گفت: سد ماملو که قرار بود پیش از این آب کشاورزی ورامین و پاکدشت را تامین کند به علت کمبود منابع آب تهران برای آب شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد:آب سد ماملو مهرماه به تهران متصل می‌‌شود و قرار است پساب حاصل از این سد برای آبیاری دشتهای ورامین و پاکدشت مورد استفاده قرار گیرد. 

*جریمه مشترکان پرمصرف به پایان سال هم نرسید

 کم آبی ها برخورد با مشترکین پرمصرف را بیش از پیش پرنگ کرد ومصوبه برخورد با مشترکین پر مصرف با وجود پافشاری وزارت نیرو نه تنها به شهریورماه بلکه به پایان سال هم نرسید.

جانباز مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب کشور در این باره شهریور ماه سال گذشته اینطور گفته بود : طبق صحبت‌‌های وزیر نیرو مصوبه برخورد با مشترکان پرمصرف و قطع انشعاب آنها در هیئت وزیران بررسی می‌شود و قطع آب آخرین راهکار وزارت نیرو در برخورد با مشترکین پرمصرف است. 

هنوز هم نگرانی ها برای پایتخت ادامه دارد و خبری از برخور با مشترکان پرمصرف هم نیست.

*افزایش قیمت آب و برق تا پایان سال منتفی است 

ماجرای افزایش قیمت آب و برق همچنان نقل محافل بود و همه معاونان وزارت نیرو بر این موضوع تاکید داشتند که وزارت نیرو برنامه‌ای برای افزایش قیمت آب و برق تا پایان سال ندارد اما اذعان داشتند که باید قیمت آب و برق افزایش پیدا کند.

دائمی معاون وزیر نیرو در امور اقتصادی و برنامه ریزی با اشاره به اینکه پایین بودن قیمت آب و برق موجب شده بهره‌وری کاهش پیدا کند، ادامه داد: با افزایش تعرفه‌ها به دنبال ایجاد درآمد برای وزارت نیرو نیستیم بلکه هدفمان افزایش بهره‌وری ‌است.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: قیمت آب و برق باید به گونه‌ای تعریف شود تا مصرف درست صورت گیرد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار