گزارش/

فرار مالیاتی آفت اصلی نظام مالیاتی است

یکی از ریشه های تورم در اقتصاد فرار مالیاتی است که با تاثیر بررفتار مصرف کننده و تولید کننده اثر مستقیمی بر فضای کسب و کار خواهد داشت .

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ این روزها تدوین و تعیین نظام مالیاتی جامع در کشور دغدغه ای برای مسئولین مالی و مالیاتی است.

ضعف در اجرای قوانین مالیاتی سبب اختلال های مالی و مالیاتی بسیار در کشور میشود که طبیعتا ممکن است آثار بلند مدتی را به دنبال داشته باشد.پس ضروری است با برقراری قوانین مالیاتی از بروز اختلالات احتمالی و آسیب رسان جلوگیری شود.

در معقوله ی فرار مالیاتی شخص خود را مکلف به پرداخت مالیات میداند اما از پرداخت آن خود داری میکند و متاسفانه در کشور حدود 20 درصد فرار مالیاتی وجود دارد که معادل 11 هزار میلیارد تومان است.

باید در نظر داشت همچنان که درآمد مالیاتی یکی از منابع درآمدی قوی برای کشور محسوب میشود، فرار مالیاتی نیز یکی از آفات اصلی نظام مالیاتی به حساب می آید زیرا عدم پرداخت مالیات آثار پنهان و آشکار بسیاری را در اقتصاد دارد که مهمترین آنها بروز شکافی بین درآمد قابل انتظار و درآمد تحقق یافته است.

این شکاف باعث می شود بسیاری از برنامه ریزی ها و طرح هایی که بر اساس درآمدهای مالیاتی بسته شده اند دچار اشکال و اختلال شوند و روندی غیر عادی را پیش بگیرند.

وجود شکاف درآمدی موجب استفاده دولت از دیگر ظرفیت های غیر ضروری برای تامین درآمد است که طبعات خوبی را نخواهد داشت.

شایان ذکر است، یکی از ریشه های تورم در اقتصاد فرار مالیاتی است که با تاثیر بررفتار مصرف کننده و تولید کننده اثر مستقیمی بر فضای کسب و کار خواهد داشت .

 در صورتي که نظام مالياتي جامع و کارآمد باشد و بتواند موفق عمل کند از فرار مالياتي جلوگيري می شود و مي توان درآمدهاي مالياتي را افزايش دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار