دلایل خستگی از دیدگاه فیزیولوژی ورزشی

دلایل بروز خستگی‌ و راه‌های از بین بردن آن یکی از مباحثی است که متخصصین علم پزشکی و علوم ورزشی را وادار به تحقیق در این زمینه کرده است.

دلایل خستگی از دیدگاه فیزیولوژی ورزشیبه گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، خستگی یکی از چالش برانگیزترین مباحثی است که در ورزش و زندگی روزمره و چه ورزشی رابطه مستقیم دارد و در صورت بروز آن فرد دچار افت عملکرد می‌شود. تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده و خواهد شد.

فرشاد غزالیان دکترای فیزیولوژی ورزشی در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران در خصوص خستگی پس از ورزش اظهار داشت: با توجه به اینکه خستگی باعث افت عملکرد و رزشکاران می‌شود و تاثیر مستقیم بر نتیجه ای که فرد از خود توقع دارد، می گذراد، ابتدا دلایل خستگی را باید بررسی کنیم و سپس به رفع آن بپردازیم.

وی ادامه داد: خستگی در بدن فرد به 2 دلیل سایکولوژی (روحی ، روانی) یا و فیزیولوژیک امکان دارد بوجود بیاید. وقتی خستگی علت سایکولوژی باشد یعنی مشکل در سیستم عصبی و مرکزی در مغز پیش آمده که فرد روحیه و انگیزه خود را نسبت به ورزش کردن از دست داده است و احساس خستگی می‌کند. در خستگی با علت فیزیولوژیک نیز یعنی در سیستم عضلانی مشکلی پیش آمده و نیرویی که در عضلات موجود است و باعث می شود تا ما تمرینات را پر قدرت انجام دهیم، به نوعی تحلیل رفته است، که برای از بین بردن خستگی با هر 2 دلیل باید اتفاقاتی که در مغز و با عضله  می افتد را ما به تعویق بیاندازیم تا خستگی از بین برود.

وی گفت: وقتی ورزشکاری می گوید امروز خسته ام و حوصله و توان تمرین ندارم این دلیل بر این نمی‌شود که منابع انرژی‌اش کم است و یا بدلیل جمع شدن اسید لاتیک در بدنش احساس خستگی می‌کند، کافی است سعی کنیم با یک تشویق کوچک انگیزه وی را بالا ببریم، به طور حتم شاهد خواهیم بود که وی با علاقه و بدون خستگی شروع به تمرین می‌کند. این نوع خستگی همان خستگی مرکزی‌ می ‌گویند. وقتی فرد دچار این خستگی می شود که سرونونین در مغز زیاد شود این ماده در حالت عادی و درزندگی روز مره در ساعات پایانی روز در مغز زیاد می‌شود که باعث احساس خستگی و سستی در فرد می شود اما وقتی فردی بی دلیل احساس خستگی کند احتمال دارد بدلیل زیاد شدن این ماده در مغز وی باشد.

وی ادامه داد: ورزشکارانی که ورزش های استقامتی انجام می‌دهند به دلیل سنگینی فعالیتشان امکان دارد از 2 ساعت تمرین این ماده سروتونین مقدارش در مغز زیاد می شود بروز خستگی و احساس کسلی در این ورزشکاران می شود.

غزالیان در مورد خستگی عضلات گفت: هنگامی که تمرینات سنگین انجام می‌دهیم منابع انرژی عضله کاهش می یابد و فرد دچار خستگی می شود البته این اتفاق در زندگی روزمره برای افرادی که ورزش هم نمی کنند به شکل دیگری رخ می دهد. به طور مثال می توان به راحتی امتحان کرد روزی که وعده صبحانه کامل خورده شود و تغذیه خوبی در ابتدای روز داشته باشیم دیرتر از سایر روزها احساس خستگی و کسلی می کنیم زیرا منابع انرژی برای کل اندام‌های بدن تامین می شود.

*با ورزش کردن خستگی را به تعویق می اندازیم

غزالیان اظهار داشت: با تغییر شیوه زندگی می توانیم دیرتر خسته شویم و در واقع خستگی را به تعویق بیاندازیم به طور مثال اگر در وعده صبحانه سعی کنیم که علاوه بر کربوهیدرات از پروتئین استفاده کنیم علاوه بر اینکه دیرتر احساس گرسنگی می‌کنیم به دلیل اینکه منابع انرژی بدن به خوبی تامین است احساس خستگی نیز به تعویق می افتد.

وی تاکید کرد: فردی که ورزش می کند و این ورزش به صورت منظم در برنامه روزانه زندگی‌اش قرار داد دیرتر از سایرین خسته می شود زیرا با ورزش  میزان آستانه خسته شدن فرد افزایش پیدا می‌کند و فرد ورزشکار دیرتر از سایرین خسته می شود. پس با گنجاندن ورزش در برنامه روزانه و همچنین تغذیه صحیح و علاوه بر داشتن بدنی سالم با به تعویق انداختن احساس خستگی، نشاط بیشتری در زندگی خواهیم داشت.

انتهای پیام/
برچسب ها: خستگی ، ورزش ، پزشکی ، غزالیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.