یک جامعه‌شناس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران

راه حلی برای از خود بیگانه شدن

یک جامعه‌شناس گفت: از خود بیگانگی به معنای پشت‌وپا زدن به ارزش‌ها و هنجارهای فرد است که راه حل آن بازگشت به خویشتن و خودباوری است.

امان‌الله قرائی مقدم جامعه‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  با بیان اینکه از خودبیگانگی یا الیفاسیون اصطلاحی است که وقتی افراد جامعه از فرهنگ، ارزش‌ها، باورها و هنجارهای فرهنگی خود منحرف شده و به سمت فرهنگ و تمدن بیگانه روی آوردند به وجود می‌آید، اظهار کرد: این معضل اجتماعی فرد مانند یک رباب بی‌احساس کرده و معنویت او را کمرنگ می‌سازد.

وی افزود: از خود بیگانگی، شخص را از آنچه داشته دور می‌کند و سبب می‌شود او دیگر به آداب و رسوم، سبک زندگی و مقدسات، ارزش‌ها و هنجارهایی که معتقد بوده پایبند نباشد و جامعه را درچار یک نوع بیماری فرهنگی می‌سازد.

قرائی مقدم با بیان اینکه اصطلاح از خودبیگانگی توسط کارل ماکس بنیان نهاده شده است و به معنای پشت و پازدن به ارز‌ش‌ها و هنجارهای فرد است تصریح کرد: صنعت و تکنولوژی انسان را از خود بیگانه می‌کند زیرا باعث کمرنگ شدن ارزش‌ها و معنویات شده و پایبندی افراد به اصول ملی میهنی و اعتقادی را از بین می‌برد و یا آنها را به این اصول بی‌توجه می‌کند.

این روانشناس در پایان عنوان کرد: راه حل از خودبیگانگی بازگشت به خویشتن و خودباوری است بازگشت به خویشتن به این معنی نیست که از زمان حال روگردان شده به آینده پشت کرده و از هرچه نو است متعصبانه گذشت بلکه باید فرهنگ ملل و ترفندهای استعمار فرهنگی را شناخت و در نهایت در حفظ و تقویت زبان ملی خود کوشید.

انتهای پیام/


برچسب ها: بیگانگی ، آداب ، ماکس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار