حاشیه‌های سینما در آبان سال 93؛

کودکان سرطانی به تماشای «شهر موش‌ها» نشستند/ ناگفته‌های «حمید فرخ نژاد» از 14 سال توقیف فیلمش/ تقدیر از بانوی فیلمساز ایرانی

یکی از پرحاشیه ترین ماه های سال 93 را می توان آبان نامید چرا که مرگ هنرمندان، جنجال های بحث برانگیر فیلم های جنجالی و اسید پاشی اصفهان را در خود جای داده است.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران؛ سینما در هفته اول آبان ماه 93 بدون حاشیه نبود و با اختلاف نظر سینماگران و مسئولین و نماینده های مجلس در این ماه به پایان رسید.

دومین ماه از فصل پاییز هم آغاز شده بود، اما همچنان حاشیه های سینما ادامه داشت و معلوم نبود تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؛ این هفته سینما دو جشنواره را در نظر گرفته بود، یکی جشنواره فیلم کوتاه تهران و دیگری جشنواره پروین اعتصامی که هرکدام برنامه خاصی را برگزار کردند.

بنابراین گزارش؛ رییس سازمان سینمایی در آیین اختتامیه سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران از مسئولان، دولتمردان و نمایندگان مجلس درخواست کرد که با سینما آشتی کنند و آن را ویژه ببینند. اما جشنواره پروین اعتصامی با تقدیر از نگار جواهریان و ترانه علیدوستی افتتاح شد و با تقدیر از نرگس آبیار بانوی فیلمساز ایرانی و عالم وزیری بانوی پرستار دفاع مقدس به پایان رسید.

براساس این گزارش؛ یکی از اتفاقات تلخ این هفته که ربطی هم به سینما نداشت جریان اسیدپاشی اصفهان بود که سینماگران نیز این اتفاق را وظیفه خود دانستند که نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند. کیانوش عیاری، نیوشا ضیغمی، انسیه شاه‌حسینی، بهاره رهنما، هما روستا، لیلی رشیدی، پوران درخشنده و دیگر اهالی هنر به نوعی خواستار مجازات این افراد شدند.

بنابراین گزارش؛ با توجه به نزدیک شدن به ایام جشنواره فیلم فجر تکاپوی فیلم سازان برای حضور در این جشنواره شدت گرفته و در مقابل "محمد احسانی" معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی به همین منظور مشغله کاری بالایی برای رسیدگی و بازدید از فیلم‌ها اختصاص داده، طوری که این هفته از پشت صحنه دو فیلم " 360 درجه "به کارگردانی"سام قریبیان "و فیلم "نهنگ عنبر" به کارگردانی سامان مقدم بازدید و از نزدیک در جریان ساخت این دو فیلم قرار گرفت.

براساس این گزارش؛ حاشیه ای که همچنان ادامه داشت و بعد از پروژه "لاله" دومین اتفاقی که سینما را درگیر خود کرد؛ اکران فیلم سینمایی "عصبانی نیستم" بود. اتفاقی که ارتباط سینما را با مسئولان دولتی و حتی نمایندگان مجلس به چالش کشیده است. رییس سازمان سینمایی در جدیدترین اظهارنظرش از احتمال اصلاح و حذف دوباره برخی صحنه‌های فیلم "عصبانی نیستم"خبر داد. وی پیش از این تاکید کرده بود، «این فیلم با اصلاحات انجام شده به یک اثر اجتماعی تبدیل شده است و قرار نیست تصمیم جدیدی برای آن گرفته شود» اما گویا مخالفان این فیلم هنوز کوتاه نیامده‌اند.

رئیس سازمان سینمایی کشور با اشاره به اینکه شاید فیلم "عصبانی نیستم" باز هم درگیر اصلاحات شود‌، تاکید کرد که برای اکران فیلم‌ها آمده است نه توقیف آن‌ها. اما در مقابل وزیر ارشاد برخلاف نظر رئیس سازمان سینمایی اظهارنظر جالبی کرد و معتقد بود که مجلس قرار نیست برای وزارت ارشاد تعیین تکلیف کند و این صحبت ها بی جواب نماند و یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی اذعان داشت در صورتی که ارشاد این فیلم را اکران کند به وظایف قانونی خودمان عمل می کنیم.

بنابراین گزارش؛ سرانجام معاون پارلمانی وزیر ارشاد با اشاره به نامه رییس کمیسیون فرهنگی به وزیر ارشاد برای جلوگیری از اکران چند فیلم سینمایی، تاکید کرد که نگرانی‌ها در مورد این فیلم‌ها برطرف شده و فیلم‌های "قصه‌ها"و "عصبانی نیستم" در نوبت اکران قرار دارند و به موقع اکران خواهند شد.

در هفته دوم از این ماه اکران "قصه‌ها و عصبانی نیستم" همچنان در پرده‌ای از ابهام قرار داشت.

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز پس از انجام تحقیقات هنوز رای خود را به طور رسمی منتشر نکرده بود و این بر حواشی اکران فیلم‌ها دامن می‌زد.

اظهارات غیر رسمی که از گوشه و کنار شنیده می‌شد، مبنی بر موافقت با اکران نسخه اصلاح شده فیلم عصبانی نیستم بود. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این باره عنوان کرد: اصلاحات انجام شده است و تغییرات نسخه نهایی را باید ببینیم و در صورت موافقیت من، فیلم اکران خواهد شد.

وی با اشاره به همسو بودن در حفظ ارزش‌های جامعه با مجلس شورای اسلامی گفت: اختلاف نظرهایی وجود دارد که در نهایت با تصمیم گیری ما در این خصوص مواجه می‌شود.

گویا پیگیری‌های حجت الله ایوبی،‌ رئیس سازمان سینمایی و حضور در مجلس،‌ این دو فیلم را به اکران نزدیک می کرد.

کودکان سرطانی موسسه محک،  در این هفته فیلم "شهر موش‌ها" را در کنار عوامل این فیلم تماشا کردند.

برومند در نشست پس از پخش فیلم عنوان کرده است که صرف نظر از برگشت سرمایه و محاسبه خبر اقتصادی،‌ برای من و تهیه کنندگان وجه کار کرد انسانی مهمتر است.

وی همچنین بیان کرد: شهر موش‌ها به لحاظ محتوایی از حقوق کودکان حمایت می‌کند. برومند نسبت به موفقیت فیلم ابراز خشنودی کرده است.

کودکان محک به شخصیت‌های شهر موش‌ها نامه‌ای نوشته بودند که در این دیدار قرائت شد.

بنابر این گزارش، فیلمسازان برای حضور در سی و سومین جشنواره فیلم فجر رقابت تنگاتنگی را پیش رو داشتند. یکی از این پروژه‌ها، "ایران برگر" به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی بود و بازیگران آن علی نصیریان، محسن تنابنده، احمد مهرانفر، سحر جعفری جوزانی و گوهر خیر اندیش بودند.

شورای صنفی نمایش نیز در جلسه هفتگی خود قرارداد فیلم تراژدی را برای نمایش پس از "آتش بس 2" ثبت کرد و ضمن اعلام تعطیلی پنج روزه سینما از 11 تا 16 آبان ماه به دلیل ایام سوگواری شهیدان از ادامه اکران فیلم‌‌های روی پرده سینما‌ها به دلیل کف فروش بالا خبر داد و به این ترتیب دومین هفته‌ای که فیلم‌های در حال اکران به دلیل کف فروش بالا بر پرده‌های سینما باقی می‌مانند گذشت.

در دو فصل تابستان و پاییز، فیلم‌های سینمایی با فروش خوب و امیدوار کننده‌ای مواجه شدند و این نوید روزهایی را می‌دهد که بازار سینما رونق می‌گیرد.

در هفته سوم با شروع محرم، تمام سالن‌های سینما و تئاتر تعطیل بود و اهالی سینما با حضور در خانه سینما به سوگواری سالار شهیدان پرداختند.

بنابراین گزارش؛ اتفاقات مهم در این هفته، موافقت با استعفای "کامبیز نوروزی" مشاور حقوقی سازمان سینمایی بود که توسط ایوبی پذیرفته شد. نوروزی سی ام مهر ماه استعفای خود را ارائه کرده که رئیس سازمان سینمایی 11روز بعد موافقت خود را با این تصمیم اعلام کرد.

براساس این گزارش؛ شورای صدور پروانه نمایش برای 5 فیلم مجوز ساخت و برای یک فیلم دیگر موافقت اصولی صادر کرد. فیلم‌های "حرف‌های درگوشی" به کارگردانی حسین نمازی، "فقط به خاطر تو" به کارگردانی بیژن شیرمرز، "همنام" به کارگردانی کیوان علی‌محمدی و امید بنکدار، "شاهزاده روم" به کارگردانی هادی محمدیان، "فرشتگان قصاب 2" به کارگردانی سهیل سلیمی موافقت شورای صدور پروانه فیلم‌سازی را دریافت کردند. همچنین فیلم "مسافران صبح" نیز موافقت اصولی دریافت کرد.

بنابراین گزارش؛ مسعود کیمیایی کارگردان سینما نیز که به دلیل خونریزی معده در بیمارستان بستری شد که بهبود پیدا کرد همچنین فیلم "پوسته" به کارگردانی مصطفی آل احمد پس از 6 سال انتظار قرار است در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران شود.

گفتنی است؛ این فیلم از 19 آبان ماه به مدت 3 ماه در 5 سینمای تهران و مشهد نمایش داده می شود.

سینما در این هفته اتفاقات متعددی را تجریه کرد.

روز شنبه دو مراسم همزمان برگزار شد که یکی از آنها افتتاحیه اکران فیلم "شیار 143" در برج میلاد بود.

در این مراسم که از چهره‌های محبوب و مردمی از دنیای سینما و ورزش دعوت شده بود، از سه مادر شهید که هر کدام دو فرزند خود را تقدیم اسلام کرده‌بودن تقدیر شد. همچنین 143 مادر شهید، مهمان ویژه‌ این مراسم بودند.

بنابراین گزارش نرگس آبیار کارگردان فیلم "شیار 143"، با بیان اینکه این فیلم را تقدیم به مادران سرزمین ایران بخصوص مادران معزز شهدا نموده‌اند از مردم دعوت کرد "شیار 143" را تماشا کنند. 
دیگر برنامه این هفته مراسم رونمایی از کتاب فیلم‌نامه‌های اصغر فرهادی بود.

سه فیلم "شیار 143" نرگس آبیار، "میهمان داریم" محمد مهدی عسگرپور و "نطفه شوم" کریم آتشی از روز چهارشنبه بیست و یکم آبان ماه در سینماهای تهران و شهرستان‌ها اکران شدند.

همچنین با خارج شدن، "عصبانی" نیستم از لیست اکران فیلم مستانه،‌جای ساکن طبقه وسط مجوز اکران گرفتند.

گفتنی است؛ به دستور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فیلم عصبانی نیستم از لیست اکران خارج شد.

فیلم "ماهی و گربه" ساخته شهرام مکری موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم جشنواره ایرانی در استرالیا شد. این فیلم دوازدهمین جایزه بین‌المللی را دریافت کرد.

عوامل فیلم "پوسته" که پس از شش سال مجوز اکران دریافت کرده است، با حضور در نمایشگاه مطبوعات، به نقد وضعیت حاکمیت دروابط در سینما پرداختند.

کارگردان این پروژه سینمایی اعلام کرد: ارتباطات موجود در سینما ما بیشتر از ممیزی‌های اعمال شده از اکران فیلم جلوگیری می‌کند.

این کارگردان و حمید فرخ‌نژاد بازیگر این فیلم مشکل جامعه را بی‌حوصلگی عنوان کردند و فرخ‌نژاد از 14 سال توقیف فیلم خود گفت.

متأسفانه آخرین هفته ماه آبان غم بزرگی را بر دل هنر دوستان واهالی موسیقی گذاشت که این ماه از دست دادن  "مرتضی پاشایی" (خواننده) و "مجید بهرامی" (بازیگر سینما و تئاتر) را برایمان تداعی می کند.
شاید اتفاقات دیگری هم در این هفته رخ داد اما موضوعی که خیلی ها را تحت تاثیر قرار داد فوت "مرتضی پاشایی" بود و البته از نظر آمار بازدید هم بالاترین رتبه را به خود اختصاص داد.

بنابراین گزارش؛ اخباری که در طول مدت یک هفته پیرامون "مرتضی پاشایی"در رسانه های مختلف منتشر شد جزء پربازدید ترین اخبار سال این رسانه‌ها قرار گرفت و جز معدود اخباری محسوب شد که به بالاترین آمار بازدید رسیدند و شاید تا پایان سال هم این پیشتازی را حفظ کند.

همچنین اندوه اهالی موسیقی هم در غم از دست دادن این نابغه‌ی جوان کم نبود و چند تراک موسیقی بعد از فوت پاشایی در به بازار موسیقی آمد که تقدیم وی کردند. علی لهراسبی، محمدرضا گلزار، یوسف زمانی، نیما شاملو و پیمان زارعی از جمله این افراد بودند.

نکته قابل توجه در مورد "مرتضی پاشایی" این بود که وی درپی درگذشت "ناصر حجازی" قطعه ای را به او تقدیم کرد و اکنون نوبت به وی رسید که برایش بخواندند.

دل دنیا رو خون کردی که این جوری تو رفتی

تموم دل خوشی هام و تو با رفتن گرفتی

مثل حس یه عشق تازه بودی

مثل افسانه بی اندازه بودی

هیچ کی برای من شبیه تو نبوده

دنیا چه بی رحمی آخه تنهایی زوده

دل دنیا رو خون کردی که این جوری تو رفتی

تموم دل خوشی هام و تو با رفتن گرفتی

مثل حس یه عشق تازه بودی

مثل افسانه بی اندازه بودی

که این جوری تو رفتی

تموم دل خوشی هام و تو با رفتن گرفتی
دل دنیا رو خون کردی که این جوری تو رفتی

تموم دل خوشی هام و تو با رفتن گرفتی

مثل حس یه عشق تازه بودی

مثل افسانه بی اندازه بودی ...

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.