اصفهان؛

آشنا یی مسافران نوروزي با مهرهای عیدی سازی

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان،از برپايي كارگاه آشنايی مهرهای عیدی سازی در خانه تاريخي بروجردي ویژه نوروز94 خبر داد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان"مهران سرمدیان" گفت: كارگاه آشنايي با عيدي سازي(شيوه ساخت كارت تبريك در مكتب خانه هاي قديم) توسط موزه اسباب بازي و عروسك کاشان، به منظور درگیر کردن مخاطبان کودک، نوجوان و بزرگسال با میراث فرهنگی بجا مانده از دوران کودکیبه صورت زنده اجرا می شود.

وي با تاكيد بر توجه به اهمیت شناسایی و حفظ منابع نوشتاری و دیداری فرهنگ و آموزش پرورش کودکان ایران و نقش این منابع در شناخت میراث معنوي و ضرورت توجه به رويدادهاي فرهنگي افزود: كارگاه مهرهای عیدی سازی (فعالیتی برای آشنایی بیشتر با مکتب خانه ها) از جذاب ترین نمایشگاه داير شده در بناهاي تاريخي است كه مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

ياد آور مي شود:نخستین تصویر‌هایی که پیش از ورود صنعت چاپ به ایران و انتشار اولین کتاب‌های کودکان به دست شاگردان مکتب خانه رسید، باسمه ‌هایی(مهر) بود که با قالب‌های چوبی دستی بر روی کاغذ چاپ می‌شد و مکتب‌داران به هنگام عید به کودکان هدیه می‌د‌ادند. به همین سبب، این گونه تصویر‌ها عیدی سازی نامیده‌ می‌شد. نقش‌های تزیینی، مجالس رزم و بزم ‌و صحنه‌ های مذهبی، هر سه در عیدی سازی به چشم می‌خوردند.  

انتهای پیام/ع


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.