سوغات نوروز؛

اردبیل مهد تولید عسل خالص در کشور

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: اردبیل مهد تولید عسل خالص در کشور است .


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ عسل ،ماده غذايی بسيار غنی و انرژی بخشی است که حدود80 درصد از قندهای ساده يا مونوساکاريدها ساخته شده و هر100 گرم آن 320 کالری ايجاد مي کند اين مونو ساکاريدها به سرعت جذب می شوند و اثر انرژی بخشی خود را آشکار مي کنند علاوه بر اثر کالری زايی ، عسل دارای ويتامين های متعددی از قبيل تيامين ، ريبوفلاوين ، اسيدنيکوتينک ، اسيد اسکوربيک ، پيريدوکسين و ويتامين کا است

عسل را با موم خریداری کنید

مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت اردبیل در مورد خرید عسل با موم گفت:ضریب بهداشتی بودن شهد عسل پایین است و مصرف کنندگان بهتر است آن را با موم آن خریداری کنند.

یوسف بابایی با اینکه شهدهای سالم نیز از عسل تولید می شود افزود: استحصال شهد عسل در بسیاری موارد در اثر دادن حرارت زیاد به عسل های داخل موم انجام می شود که این حرارت زیاد باعث فعل وانفعالاتی در شهد شده و ممکن است خطراتی برای سلامتی انسان داشته باشد.

وی گفت:شهد های تقلبی عسل با جوشاندن شکر و اضافه کردن کمی عسل و یا اسانس عسل نیز تولید می شود که این نوع شهدهم برای سلامت انسان مضر است.

مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت اردبیل همچنین تصریح کرد:افرادی که به خرید عسل مبادرت می ورزند؛بهتر است عسل را در داخل موم که به طور طبیعی توسط زنبور تولید می شود،خریداری كنند.

ضرورت توسعه صنعت زنبورداری در کشور

رئیس انجمن زنبور داران کشور گفت: توسعه تعامل صنایع مرتبط با زنبورداری و تولید عسل از جمله نیازهای احیای این صنعت است.

بیگناه با تاکید به ضرورت توجه دستگاه‌های متولی به درآمدزایی ناشی از زنبورداری، افزود: در کشورهایی که فاقد این موهبت الهی هستند حتی دانشکده زنبور عسل ایجاد شده است و این درحالی است که با وجود اینکه این منطقه از قطب‌های تولید عسل کشور است، اقتصاد عسل معنای حقیقی خود را نیافته است.

وی استعداد تولید عسل در اردبیل شاخص بوده و عسل سبلان جزو نمونه‌های کیفی عسل در سطح دنیا است و در حال حاضر بازارهای کشورهای همسایه نسبت به خرید این محصول ایرانی علاقه‌مندند.

ساماندهی عسل‌‌فروشان بین راهی در اردبیل

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از ساماندهی عسل‌فروشی‌های بین راهی در مناطق گردشگری استان اردبیل خبر داد.

با شروع سال جدید با حمایت و نظارت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، نیروی انتظامی، مراجع قضایی و دیگر دستگاه‌های ذیربط از عرضه غیر اصولی عسل جلو‌گیری می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: براساس آخرین آمارگیری در استان تعداد سه هزار و 712 نفر زنبوردار با 315 هزار کلنی زنبور عسل در استان فعال هستند که سالانه بیش از شش هزار تن عسل در استان تولید و روانه بازارهای مصرف می‌شود که از این مقدار 750 تن سرانه مصرف استان بوده و مابقی به استان‌های همجوار و دیگر کشورها صادر می‌شود.

تکلوی در راستای حمایت از صنعت زنبورداری استان بیان کرد: اتحادیه تعاونی‌های زنبورداران در راستای ارائه خدمات‌رسانی به تشکل‌های زنبورداری با پیگیری‌های مکرر این معاونت در سال‌جاری تشکیل و فعالیت خود را آغاز کرده که امیدواریم بیش از پیش شاهد رشد و شکوفایی این صنعت ارزشمند در استان باشیم.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.