سوغات قزوین؛

پخت شیرینی سنتی، هنری رایج در بین بانوان قزوینی

پخت شیرینی خانگی به مناسبت های مختلف در بسیاری شهرهای ایران رایج است اما اینکه زنان قزوین، هرساله در آستانه نوروز، دست اندرکار تولید بیش از 30 نوع شیرینی محلی و خانگی شوند، توصیف بیشتر می طلبد.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛هنر شیرینی پزی از دیر باز بین بانوان خانه دار قزوینی رایج بوده و کمتر خانواده ای پیدا می شود که در طول سال، به پخت چند نوع از آن نپردازد.

این هنر که از نسلی به نسل دیگر منتقل و همچنان پایا و مرسوم است، بقدری در خانواده ها ریشه دار است که حتی خرید شیرینی سنتی از قنادی ها به دو دلیل نداشتن کیفیت خانگی و نماد بی هنری کدبانوی خانه، کاری ناپسند تلقی می شود.

استقبال از شیرینی های سنتی و خانگی در قزوین به گونه ای است که حتی برخی از شیرینی فروشی های این شهر با شناخت ذائقه فرهنگی مردم در تبلیغات خود به درج عبارت 'شیرینی های سنتی با کیفیت خانگی موجود است'، به جلب مشتریان می پردازند و آن را نوعی برتری برای مغازه خود می دانند.

پخت بیش از 30 نوع شیرینی شامل باقلوای لوزینه، باقلوای پیچ، باقلوای گل، گردویی پفکی، انواع نان برنجی از جمله زعفرانی، کاکائویی و نان برنجی انگشدانه، نان نخودی، نازک پسته ای، نازک بادامی، نازک گردویی، لب پیچ، لوز پرتقال و موز، نان قندی، نان چایی، نان چرخی، نان بادامی، کلوچه، اتابکی، پادرازی، توت زعفرانی، توت پسته ای، توت بادامی، نان نارگیلی، حاج کریمی، قرابیه بادام و پسته، قطاب، بهشتی، کرمانشاهی و پنجره ای در قزوین مرسوم است.

نحوه تهیه خمیر، آماده کردن آن، افزودن مغز پسته، بادام و خلال ها، به ویژه تهیه قالب های گوناگون در اشکال مختلف، نحوه پختن، مدت زمان پخت و آراستن روی شیرینی ها هر یک به دانش و مهارتی خاص نیاز دارد.

بکارگیری رنگهای متنوع و مدل های مختلف در پخت و پز شیرینی موجب زینت سفره عید گردیده و نشانه ای از ابتکار و سلیقه خوب زنان خانه دار محسوب می شود و اگر میزبانی با شیرینی های غیرخانگی از میهمان خود پذیرایی کند، بزرگترهای خانواده با شوخی، آن را متذکر می شوند.

مریم حیاتی بانوی قزوینی در این خصوص می گوید: قزوین دارای سابقه طولانی در پخت شیرینی های سنتی است و بیشتر بانوان به مناسبت های مختلف در خانه خود اقدام به پخت شیرینی سنتی می کنند.

وی می افزاید : در حال حاضر بیشتر زنان تهیه باقلوای لوزینه و پیچ، نان برنجی، نان چرخی، نخودی، پادرازی و نان چایی را بلد هستند ولی بسیاری از شیرینی هایی که سالها توسط بانوان هنرمند در خانه های این شهر تهیه می شد، اکنون به دست فراموشی سپرده شده و بسیاری از مردم اکنون طرز تهیه و پخت آن را نمی دانند.

وی که 21 سال است به تهیه و پخت شیرینی های سنتی اشتغال دارد، تصریح کرد: با حمایت مسوولان و بویژه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از هنر شیرینی پزی و ترویج و آموزش آن به علاقه مندان جوان، می توان شیرینی های قزوین را به عنوان سوغات این استان، به کشور معرفی کرد.

انتهای پیام/ع

برچسب ها: سوغات ، قزوین ، گردشگری ، شیرینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.