افزایش کیفیّت دانه های کلزا در گرو کنترل شته مومی کلم

قائم مقام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کنترل شته مومی کلم عاملی برای افزیش کیفیّت و کمیّت دانه های کلزا است.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز موسی ایزدخواه افزود:در كلزا، شته ها با استقرار در روی قسمت انتهايی از طرفی موجب ضعيف شدن بوته و پايين آمدن كيفيت و كميّت دانه ها می شوند و از طرف ديگر بر اثر فعاليت آنها، ترشحات چسبنده عسلک روی گياه به وجود می آيد كه در نتيجه قارچ سياه مولد فوماژين نيز روی آن رشد می كند.

وی تصریح کرد: از آنجایی كه شته مومی كلم دارای میزبان های متعددی ازجمله انواع علف های هرز خانواده چلیپائیان می باشند، بنابراین حذف این علف های هرز نظیر شلغم وحشی و تربچه وحشی كه شته ها روی آنها تكثیر می شوند در كنترل آفت مؤثر خواهد بود.

ایزدخواه ادامه داد: اين شته در شرايط زمستان هاي ملايم و معتدل و به دليل عدم حضور دشمنان طبيعی در آن زمان بدون مانع و مشكلی تكثير يافته و در اواخر زمستان يعني از اوايل اسفندماه در مناطق معتدل و تا اواسط فروردين ماه در مناطق سردسير به حالت طغيانی درمي آيد به طوری كه در مزارع به گل رفته، تراكم آفت مانع از رشد گياه شده و از عملكرد محصول به ميزان قابل ملاحظه ای كاسته می شود.

قائم مقام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: مرحله ساقه رفتن و تشكیل غنچه، گل و غلاف حساس ترین مرحله كلزا به شته بوده و در این مرحله به علت گرم شدن نسبی هوا، جمعیت شته ها به سرعت افزایش می یابد، بنابراین در این مرحله مزارع باید چندین بار در هفته از نظر جمعیت شته مورد بازدید و بررسی قرارگیرد.

وی اظهار داشت: بهتر است كه مبارزه در شروع آلودگی و به محض مشاهده بوته های آلوده در حاشیه مزارع قبل از گسترش آلودگی در سطح مزرعه و قبل از افزایش تراكم شته بر روی گیاه انجام شود و به عبارتی كانون كوبی شود.

ایزدخواه تاکید کرد: شته مومی کلم با تغذيه و مكيدن شيره سلولی از بوته هاي جوان کلزا موجب پيچيدگی و قاشقی شدن حاشيه برگ ها می شود.

انتهای پیام/ع
برچسب ها: کشاورزی ، کلزا ، تبریز ، کشت ، دانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.