پایتخت صنعتی در مرکز ایران/آبگرم محلات جاذبه گردشگری استان مرکزی

استان مرکزی به عنوان پایتخت صنعتی در مرکز ایران است که به واسطه وجود آبگرم محلات به عنوان جاذبه‌ای بکر در این استان به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری باشگاه خبرنگاران،، استان مرکزی دارای 12 شهرستان و مرکزیت اراک به مساحت حدود 29 هزار یکصد کیلومتر مربع است.


شهرستانهای مهم این استان عبارتند از محلات، اراک، ساوه، تفرش و خمین است که دارای مناطق گردشگری و توریستی بسیارزیادی است.


غاز آزادخان که در غرب شهرستان محلات در شمال روستای سنجه باشی استان مرکزی است یکی از مکان‌های گردشگری این استان است.


این غاز یک غار باستانی که در کف آن آب گوارا و فراوانی که در اثر بارندگی از سقف غار می‌چکد جمع می‌شود.


جاذبه گردشگری دیگر استان مرکزی که یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است آتشکده خورهه مربوط به دوره اشکانیان است که واقع در شهرستان محلات روستای خورهه استان است .


شهرستان نیم ور استان مرکزی یکی دیگر از آثار باستانی به نام قلعه جمشیدی معروف به قله گبری در خود جای داده است قدمت این بنای باستانی به زمان پادشهای جمشید می‌رسد.


از دیگر آثار باستانی این شهرستان بنای عجیب "میل میلونه باقیمانده" است که احتمالا باقیمانده یک بنای سنگی بسیار عظیم و باستانی است و از سنگ و ساروج ساخته شده است.


تاریخ نگاران معتقدند که این بنا برج مراقبتی برای قلعه جمشیدی بوده است.


از دیگر مناطق گردشگری استان مرکزی می‌توان خورهه، آبگرم و سرچشمه محلات، بهار اردل، جاسب سد 15 خرداد و غاز زنجیر شهرستان دلیجان، پارک بوجه شهرستان خمین، پرندینه، چناقچی علیا و رود شور شهرستان زرندیه، تخت سادات، خنداب و دره گردوی شهرستان اراک، سد الغدیر و تیز قلعه شهرستان ساوه را نام برد.


مسافران و گردشگران می‌توانند کشمش، انگور، نان شیرینی، گردو، سیر، انار، حلوا شکری، نان ماستی، جوز قندی و برساق را به عنوان سوغات از این استان خریداری کنند.


همچنین غذاهای محلی این استان آش جو، شیرحلیم، اش انار و آش خیار می‌توان نام برد.


انتهای پیام/


برچسب ها: آبگرم ، محلات ، صنعتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار