برای نخستین بار در کشور محقق شد

طراحی، ساخت و راه اندازی اولين سيستم راكتوری ارزيابی كاتاليست‌های فرآيند كلاوس

براي نخستین بار در كشور پايلوت ارزيابي كاتاليست‏‌هاي آلومينا و تيتانياي فرآيند كلاوس توسط محققان پژوهشكده كاتاليست و نانوفن‏آوري پژوهشگاه صنعت نفت راه اندازي شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ؛ سپهر صديقي ، مسئول پروژه پژوهشكده كاتاليست و نانو فناوري پژوهشگاه صنعت نفت ،گاز استحصالي از صنايع نفت، گاز و پتروشيمي داراي مقدار قابل توجه‏اي گاز سولفيد هيدروژن است كه به دليل خورندگي تجهيزات خطوط انتقال و تخريب كاتاليست فرآيندهاي پايين دستي، بايد جداسازي شود.  

وي افزود: گاز سولفيد هيدروژن جدا شده از اين منابع به‏دليل سمي و اسيدي بودن، آلاينده بسيار مخرب محيط زيست بوده و امكان دفع مستقيم آن در محيط وجود ندارد؛ از اين رو يكي از فرآيندهاي مورد استفاده در حذف سولفيد هيدروژن و ديگر تركيبات گوگردي كه منجر به توليد گوگرد مي شود، فرايند كلاوس است.  

صديقي با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در لزوم توسعه صنايع نفت و گاز داخلي و لزوم بومي سازي فن آوريهاي مربوطه در داخل كشور به منظور اجراي اقتصاد مقاومتي و قطع وابستگي به منابع خارجي گفت: طرح مشتركي مابين پژوهشگاه صنعت نفت و پژوهش و فن آوري شركت ملي گاز ايران مصوب شده كه هدف اصلي آن بومي سازي تكنولوژي كلاوس است.

مسئول پروژه پژوهشگاه صنعت نفت با تاكيد بر اينكه كاتاليست، ماده اصلي مصرفي در راكتورهاي اين فرآيند است اظهار داشت: ساخت و ارزيابي كاتاليست‌هاي آلومينا و تيتانياي فرآيند كلاوس بر عهده پژوهشكده كاتاليست و نانو فن آوري پژوهشگاه صنعت نفت، قرار داده شده است.

صديقي توضيح داد: كاتاليستهاي اصلي و پرمصرف فرآيند كلاوس، آلوميناي فعال و تيتانيتا هستند كه فعاليت بالايي را براي تبديل H2S و SO2 به گوگرد و هيدروليز تركيبات گوگردي كربني شامل COS و CS2 از خود نشان مي‌دهند.  

وي در ادامه افزود: مشابه تمامي كاتاليست‌هاي ساخته شده، پس از تاييد خواص فيزيكي از جمله سطح، دانسيته و قطر حفرات كاتاليست، فعاليت كاتاليست نيز بايد در شرايطي نزديك به شرايط عملياتي و با استفاده از روش‌هاي استاندارد مورد ارزيابي قرار گيرد.

صديقي با اشاره به اينكه پژوهشكده كاتاليست و نانوفن آوري پژوهشگاه صنعت نفت با داشتن انواع سيستم پايلوتي منحصر به فرد، تنها مرجع معتبر شناسايي و ارزيابي كاتاليستهاي مورد استفاده در صنايع نفت، گاز و پتروشيمي در داخل كشور است گفت: تعيين كارايي كاتاليستهاي تجاري (خارجي) و بررسي عملكرد كاتاليستهاي ساخته شده كلاوس در داخل، همواره در اولويت برنامه‌هاي اين پژوهشكده بوده است ؛ بنابراين به منظور پيشبرد طرح راهبردي فوق، اولين پايلوت ارزيابي كاتاليست‏هاي آلومينا و تيتانياي فرآيند كلاوس در پژوهشكده كاتاليست و نانوفن آوري در پژوهشگاه صنعت نفت، طراحي، ساخت و راه اندازي شد.  

صديقي افزود: در اين پايلوت مي‌توان تمامي كاتاليست‏هاي آلومينا و تيتانياي مورد استفاده فرآيند كلاوس در صنايع نفت و گاز را مورد ارزيابي قرار داده و فعاليت آنها را با دقت بالا بررسي كرد.

 وي در تشريح ويژگي هاي پايلوت ساخته شده در پژوهشگاه چنين گفت : از ويژگيهاي اين پايلوت، ساخت خوراك گازي با درصدهاي متفاوت از H2O، H2S، CS2 و SO2، بارگذاري مقدار 5 تا 30 سي سي كاتاليست، مجهز بودن به سيستم آناليز گاز به صورت بر خط (on-line) براي خوراك و محصول، سيستم كنترل پروفايل دماي داخلي و خارجي بستر كاتاليستي، سيستم جدا ساز آب و گوگرد بطور جداگانه با كنترل دما، جداسازي كامل آب از محصول براي آناليز گاز خشك و رعايت كليه نكات ايمني مطابق با استانداردهاي بين المللي است.

صديقي در پایان تصريح كرد: آزمونهاي اوليه‌اي كه براي ارزيابي كاتاليست تيتانياي شركت Axens در اين پايلوت انجام شده نشان مي‌دهد كه ميزان تبديل به‌دست آمده با مقدار گزارش شده توسط اين شركت، كاملا مطابقت دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار