عضو شورای عالی بورس گفت:

عدم انسجام با بازار پول، مشکل اساسی بازار سرمایه است

پور ابراهیمی گفت:منسجم نبودن بازار پول و سرمایه یکی از مشکلات بورس است و در صورتی که بورس و بازار مالی راه خود را بروند نمی توان رسیدن به جایگاه مناسب در اقتصاد را تصور کرد.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، در ارزیابی روند 47 ساله فعالیت بورس در کشور گفت: اتفاقات خوبی در این مدت در زمینه فعالیت بازار سرمایه افتاده است و بورس در چند دهه گذشته توانسته اثرات مهمی را در اقتصاد از خود بجای بگذارد.

نایب رئیس اول کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس با تقسم بندی عمر بازار سرمایه به چهار دوره مختلف افزود: دوره اول به زمان تاسیس بورس و پیش از انقلاب باز می گردد که بازار سرمایه بر بستر اقتصاد و جامعه ای سنتی متولد شد و به دلیل نبود تحصیلات دانشگاهی متناسب در این زمینه، بورس و بازار سهام نمی توانست در کشور فراگیر و اثرگذار باشد.

وی با اشاره به محدوده زمانی سال 46 تا 57 برای دوره اول عمر بورس در کشور تصریح کرد: دوران  استقرار اولیه بازار سرمایه در کشور در این مقطع، با نفوذ مقوله بورس در خانواده های متمکن و اقشار سرمایه دار و مرتبط با مسایل بورسی همراه بود و بازار سهام در کشور در این دوران به لحاظ ماهیتی با نظام سرمایه گذاری همراه بود.

عضو شورای عالی بورس در ادامه مقطع دوم عمر بورس در کشور را از سال 57 تا 68 عنوان کرد و افزود: از آغاز انقلاب با توجه به این که نوع قراردادهای مرتبط با بازار سرمایه مسایل مختلفی نظیر مشکلات شرعی داشت و به سبب داشتن ساختار سنتی، بورس نمی توانست نقش پویایی را در اقتصاد ایفا کند و یکی دیگر از دلایل رکود بورس در این مقطع اولویتهایی مانند جنگ و حفظ نظام بود.

وی افزود: آغاز دوره سوم بورس در کشور را نیز می توان همزمانی این دوره با تصویب اولین برنامه‌ توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دانست که در این برنامه، نگاه ویژه ای به بورس و بازنگری جایگاه آن در اقتصاد کشور شد که این بازده زمانی هم به سالهای 68 تا 83 بازمی گردد.

پورابراهیمی گفت: اما آغاز تحولات چشمگیر بورس به دوره چهارم آن و از سال 83 به بعد بازمی گردد که شاهد تدوین قانون جدید بازار سرمایه در سال 84 هستیم.

وی ادامه داد: در 9 سال گذشته شاهد تحولات زیادی در بازار سرمایه در زمینه زیرساختها به لحاظ عملیاتی، سیاستگذاری و نظارت بوده ایم و تغییر ساختار بازار سرمایه با تشکیل شورای عالی بورس، سازمان بورس، فرابورس و نیز بورس‌های انرژی و کالا از جمله ملزوماتی بودند که هم گام با اقتصاد کشور به پیش رفتند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: تشکیل ابزارهای مالی جدید نیز از دیگر تحولات سالهای گذشته در بورس است که توسعه آنها بعد از تکمیل قانون در سال 87 اتفاق افتاد.

وی در خصوص چشم انداز آینده بورس در کشور نیز گفت: روندهای نوسانی و نیز نزول و صعود قیمتها و شاخص در بورس امری طبیعی است که متناسب با رونق و رکود اقتصادی در کشور اتفاق می افتد.

نایب رئیس اول کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس در خصوص مشکلات بازار سرمایه کشور تصریح کرد: اقدامات انجام شده در حوزه اجرایی بازار سهام کافی نیست و لازم است ساختار بازار سرمایه متناسب با نیاز فعالان، مسیر عملیاتی شدن را البته با همکاری سایر بخشها از جمله دولت و مجلس در پیش گیرد. همچنین باید تدبیری اندیشیده شود تا تامین مالی بنگاهها از بازار سرمایه صورت گیرد.

عضو شورای عالی بورس ادامه داد: عدم انسجام بازار پول و سرمایه در کشور یکی دیگر از مشکلات بورس است که نمی توان رسیدن به جایگاه مناسب را این گونه تصور کرد که بورس راه خود را برود و بازار پول هم راهی دیگر.

پورابراهیمی در خصوص تناسب عمر 47 ساله بورس با تعداد سهامدارن نیز گفت: با وجود به این که در حال حاضر 7 میلیون کد سهامداری در کشور به ثبت رسیده، با این حال درصدی کمی از آنها در بورس فعال هستند؛ بعلاوه این که نباید از 45 میلیون سهامدار عدالتی که در آینده به این بازار اضافه می شوند نیز غافل شد که آغازگر تحولات خوبی در بازار سرمایه کشور خواهند بود.

وی تاکید کرد: باید برای پذیرش این میزان سهامدار در آینده فرهنگ سازی لازم و مناسب صورت گیرد که توسعه بورس در گروه گسترش فرهنگ سهامداری در کشور است.


انتهای پیام/
برچسب ها: بورس ، سهام ، شاخص ، رشد ، توسعه ، تالار ، بازار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار