یزد؛

معرفی گنجینه های هنر، فرهنگ و تمدن ایرانی در یزد(3)

آب انبارها ، بادگیرها از جمله گنجینه های فرهنگی استان یزد دارد که یکی از مقاصد اصلی گردشگری نوروز به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یزد؛آب انبارها:یکی از شاخص ترین نشانه هایی که منظر عمومی شهر یزد را از دیگر شهرهای کشور متمایز می سازد آب انبارهای آن بوده که از عمده ترین مصالح ساخت آن ˈدیمهˈ است که از آهک، خاکستر و ماسه بادی تشکیل شده است.

آب انبارها که معمولا در مرکز محله های شهر واقع شده اند از چهار عنصر اصلی خزینه، گنبد، پاشیر و بادگیر تشکیل می شوند.

از جمله این آب انبارها می توان به آب انبار 22 بهمن و شاه ولی تفت،آب انبار رستم گیو، آب انبار هفت بادگیری صدوق و آب انبار شش بادگیری یزد اشاره کرد که تنها در شهر یزد آب انبار هفت بادگیری به چشم می خورد .

آب انبار شش بادگیر یزد بدلیل داشتن شش بادگیر به این نام معروف شده و تنها آب انبار شش بادگیر جهان است. سه بادگیر آن از ابتدا ساخته شده بود و سه بادگیر دیگر بعدها به آن اضافه شده است که با کمی دقت در شکل بادگیرها تفاوت سه بادگیر قدیمی با دیگر بادگیرهای آن را می توان مشاهده کرد.

شش بادگیر آب انبار با توجه به شرایط اقلیمی و جهت باد در این منطقه به شکل هشت وجهی است.

شهر یزد همچنین دارای تنها آب انبار هفت بادگیری جهان با دو مخزن است که در روستای عصرآباد قرار دارد.


معرفی گنجینه های هنر، فرهنگ و تمدن ایرانی در یزد(3)///ویژه نوروز

بادگیرها:شهر یزد همواره در بین ایرانیان بهˈشهر بادگیرهاˈمعروف بوده است که درواقع سیستم تنفسی شهر محسوب می شود که بیشتر در فضاهای مسکونی و قدیمی قرار دارند و از چهار بخش عمده بدنه، قفسه، تیغه ها و سقف ساخته شده اند که بدنه آنها به صورت مکعب مستطیل یا منشور و قاعده آنها اغلب به شکل مربع، مستطیل، مسدس یا هشت وجهی است.

بادگیر باغ دولت آباد یزد در شمار زیباترین بادگیرهای دوره زندیه و قاجاریه با قدمتی 270 ساله بعنوان بلندترین بادگیر جهان به حساب می آید.

معرفی گنجینه های هنر، فرهنگ و تمدن ایرانی در یزد(3)///ویژه نوروز

یخچال های خشتی:یخچال های خشتی زیبایی نیز در این استان دیده می شود که مردم در گذشته یخ را در آنجا می گذاشتند و در فصل تابستان از آن استفاده می کردند.

این یخچال ها در شهرستانهای ابرکوه، صدوق و میبد(قدیم ترین آن) دیده می شود و قدمت آنها به دوران قاجار بازمی گردد.

انباشتن یخ در مخزن و پوشاندن سطح یخ از پوشال و کاه در فصل زمستان و استفاده از آن در فصل تابستان از کاربری های این یخچال های خشتی بوده است.

دیواره های سایه دار، حوض یخبند، مخزن یخچال و گنبد، چهار قسمت اصلی یخچال ها را تشکیل می دهد.

معرفی گنجینه های هنر، فرهنگ و تمدن ایرانی در یزد(3)///ویژه نوروز

کاروانسراهای یزد:غیر از همه جاذبه های منحصر به فردی که در استان یزد وجود دارد، می توان تنهاترین کاروانسرای دایره شکل ایران را هم در شهرستان مهریز در مسیر یزد به کرمان مشاهده کرد.

کاروانسرای زین الدین یکی از 99 کاروانسرایی است که شاه عباس در ایران ساخته با این تفاوت که معماری آن دایره ای است.اکنون از این کاروانسرا بعنوان یک اقامتگاه سنتی و جاذبه گردشگری یاد می شود.

می گویند اقامت در این کاروانسرای 400 ساله و دیدن آسمان پرستاره اش امری است که با آن تجربه سفر به یزد، تاریخی ترین شهر جهان کامل می شود.

کاروانسرای شمش،خرگوشی،یاغمش،علی آباد از جمله کاروانسراهای تاریخی یزد است.

معرفی گنجینه های هنر، فرهنگ و تمدن ایرانی در یزد(3)///ویژه نوروز

انتهای پیام/ع


برچسب ها: یزد ، گردشگری ، مسافر ، نوروزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.