مذاکرات هسته‌ای لوزان؛

آغاز رایزنی وزرای امورخارجه ایران و آلمان

جلسه "محمدجواد ظریف" وزیر امورخارجه کشورمان با "فرانک والتر اشتاین‌مایر" وزیر امورخارجه آلمان آغاز شد.

آغاز رایزنی وزرای امورخارجه ایران و آلمان
به گزارش خبرنگار  سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، دومین جلسه "محمدجواد ظریف" وزیر امورخارجه کشورمان با "فرانک والتر اشتاین‌مایر" وزیر امورخارجه آلمان در این سری مذاکرات لوزان آغاز شد.

شایان ذکراست؛ شنبه نیز وزرای امورخارجه ایران و آلمان به دیدار وگفتگو نشسته بودند.

گفتنی است؛ این دور از مذاکرات از روز چهارشنبه پنجم فروردین ماه  در لوزان سوئیس آغاز شده است.

طبق این گزارش مقرر است؛ سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز ساعت 17 به وقت محلی وارد لوزان شود.

فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس نیز که امروز در لوزان خواهد بود، ساعت 14 به وقت محلی با همتای ایرانی خود به گفت‌وگو خواهد پرداخت.

گفتنی است؛ "فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیشب بعد از ورود به محل مذاکرات در لوزان تاکید کرد: به توافق نزدیک هستیم ولی نقاط مهمی باقی مانده‬ است. ‫هیچ وقت به این اندازه به توافق نزدیک نبوده‌ایم.

شایان ذکر است؛ "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان نیز در رابطه با مذاکرات روز شنبه اظهارداشت: در مذاکرات هر دو طرف باید انعطاف نشان دهند. ما برای رسیدن به توافق خوب برای همه آماده بوده و هستیم.ما منتظریم طرف‌های مقابل نیز این آمادگی را داشته باشند.

وی همچنین پس از مذاکره با وزیر امورخارجه فرانسه در جمع خبرنگاران ضمن عالی توصیف کردن روند مذاکرات، گفت: بحث‌های بسیار خوبی هم با وزیر خارجه فرانسه و هم آلمان داشتیم.

وی افزود: فکر می‌کنم با توجه به اینکه دوستان از آلمان و فرانسه مایلند که نقش بسیار مستقیمی هم در راه‌حل و هم در آینده روابط ایفا کنند، نکات بسیار خوبی مطرح شد که چگونه می‌توان کار را پیش برد و مشکلات را حل کرد.

وزیر خارجه کشورمان گفت:‌ فکر می‌کنم اکنون فهم بهتری از موضوعات داریم و فکر می‌کنم با یک تفاهم مشترک بتوانیم به سمت راه‌حل برویم.

ظریف اضافه کرد: ما همیشه گفته‌ایم با اراده سیاسی امکان رسیدن به راه‌حل وجود دارد. من از دو ملاقاتی که با وزرای خارجه آلمان و فرانسه داشتم احساس می‌کنم طرف مقابل نیز با همین علاقه وارد موضوع شده است.

وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مجدداً ملاقات‌هایش با وزرای خارجه فرانسه و آلمان را خوب خواند و افزود: ما همه موضوعاتی که نیاز به حل شدن دارد را مورد بحث قرار دادیم و فکر می‌کنم پیشرفت داشتیم و به سمت جلو حرکت می‌کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: فکر می‌کنم می‌توانیم پیشرفت مورد نیاز را برای حل موضوعات داشته باشیم تا بتوانیم آنها را به عنوان متن توافقنامه جامع مکتوب کنیم.

ظریف در خصوص زمان رسیدن به نتیجه نیز خاطرنشان کرد: آماده هستیم تا سخت کار کنیم تا به سمت جلو حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه نشانه‌ها حاکی از آن است که می‌توانیم به جلو حرکت کنیم، اظهار داشت: ایران با اراده سیاسی وارد مذاکرات شده و طرف مقابل نیز باید این اراده را از خود نشان دهد. طرف مقابل متوجه شده که تحریم، فشار و توافق با هم امکانپذیر نیست.

وی گفت:‌فکر می‌کنم می‌توانیم پیشرفت داشته باشیم،‌فرانسه و آلمان جدی هستند و امیدوارم طرف‌های مذاکره کننده ما نیز این تصمیم سیاسی را بگیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار