فناوري توليد كاتاليست مركاپتان‌زدايي از نفت خام، برش‌هاي نفتي و ميعانات گازي

دانش فني توليد اين نوع كاتاليست در پژوهشكده كاتاليست و نانوفناوري پژوهشگاه تدوين و تحت عنوان "كاتاليست بهبوديافته مركاپتان‌زدايي و كاهش هيدروژن سولفيد از سيالات هيدروكربني" در سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ تركيبات آلي سولفوره با جرم مولكولي پايين نظير H2S، RSH، COS و CS2 موجود در نفت خام، برش‌هاي نفتي، گازها و ميعانات گازي يكي از آلوده‌كننده‌هاي اصلي محيط بشمار مي‌روند.

 مركاپتان‌ها نوعي از سولفيدهاي آلي هستند كه بطور گسترده‌اي در محصولات نفتي وجود داشته و اغلب موجب افت كيفيت محصول نهايي مي‌شوند. به همين لحاظ حذف تركيبات سولفوره از هيدروكربن‌هاي نفتي كه در صنايع نفت و گاز به عمليات شيرين‌سازي مشهور است، ضرورتي اجتناب‌ناپذير محسوب مي‌شود. فرآيندهاي شيرين‌سازي نظير فرآيند مراكس و فرآيندهاي DMD/DMC به منظور جداسازي تركيبات حاوي سولفور (هيدروژن سولفيد و مركاپتان‌هاي سبك) با استفاده از عمليات شستشو با محلول سديم ‌هيدروكسيد، كاتاليست آلي - فلزي و تزريق اكسيژن طراحي شده‌اند.

در اين فرآيندها مركاپتان‌ها به دي‌سولفيدها تبديل مي‌شوند. كاتاليست مورد استفاده در اين فرآيندها، تركيبات آلي- فلزي تحت عنوان فلز- فتالوسيانين‌ها مي‌باشد. شركت‌هاي صاحب ليسانس فرآيند مركاپتان‌زدايي و دانش فني كاتاليست اين فرآيند عبارتند از UOP (كاتاليست MEROX)، VNIIUS (كاتاليست IVKAZ)،AXENS (كاتاليست LCPS) مي‌باشند. 

اين فرآيندها عمدتاً از كبالت فتالوسيانين‌هاي سولفونه استفاده مي‌نمايند. دانش فني توليد اين نوع كاتاليست در پژوهشكده كاتاليست و نانوفناوري پژوهشگاه تدوين گرديده و تحت عنوان "كاتاليست بهبوديافته مركاپتان‌زدايي و كاهش هيدروژن سولفيد از سيالات هيدروكربني" در سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران به شماره 9300220 مورخ 31/1/93 ثبت گرديده است. اين دانش فني طي قرارداد شماره 13775600 در تاريخ 19/12/91 به شركت صنايع رنگينه و كاتاليست پارس واگذار شده است. قرارداد واگذار شده، در حال حاضر مرحله توليد در مقياس بالا به منظور ارزيابي عملكرد آن در واحدهاي صنعتي را طي مي‌نمايد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار