کاهش 11 درصدی بارش‌های تهران در مقایسه با دوره بلند مدت

مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي تهران گفت:ميزان بارش‌هاي تهران از ابتداي سال آبي جاري (مهر 93 تاکنون) ، در مقايسه با دوره بلندمدت 47 ساله حدود 25 ميليمتر (معادل 11 درصد) کاهش داشته است.

به‌گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو (پاون)، "خسرو ارتقايي" با بيان اينکه در روزهاي پاياني سال 93 و آغاز امسال بارندگي‌هاي خوبي را در سطح استان تهران داشتيم، اظهار داشت: ميزان بارندگي در تهران از ابتداي سال آبي تاکنون به 210 ميلي‌متر رسيده است.

به گفته ارتقايي اين ميزان در مدت مشابه پارسال 153 ميليمتر و در دوره بلندمدت 47 ساله 235 ميلي‌متر بوده است.

ارتقايي افزود: وضع بارندگي در سال آبي جاري بهتر از سال آبي گذشته بوده اما به علت دو سال خشکسالي مداوم، حجم روان‌آب‌هاي استان تهران 5 درصد کمتر از سال گذشته است و مقدار آبي که پشت سدها مي‌آيد، کمتر شده است.

ارتقايي گفت: ذخاير کنوني سدهاي پنجگانه تامين‌کننده آب شرب تهران بيش از 30 ميليون متر مکعب نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش يافته و در مجموع به بيش از 384 ميليون مترمکعب رسيده است. پارسال 413 ميليون مترمکعب آب در مخازن سدها ذخيره شده بود.

وي ابراز اميدواري کرد با توجه به بارش برف در روزهاي پاياني سال 93 در حوضه آبريز سدهاي لار، اميرکبير و طالقان و ذوب‌شدن اين برف‌ها بخشي از کمبودها در منابع آبي جبران شود.

مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي تهران افزود: اگر شرايط بارندگي نرمال باشد و به متوسط بارندگي بلندمدت نيز نزديک شود، باز هم به علت خشک‌سالي دو ساله، کمبودي را در سدهاي تامين‌کننده آب شرب خواهيم داشت.

به گفته ارتقايي در شرايط عادي بايد ذخيره سدهاي تهران به حدود 700 ميليون مترمکعب مي‌رسيد که با توجه به ذخاير آبي سدهاي استان ، 250 تا 300 ميليون مترمکعب درمقايسه با شرايط عادي کمتر است.

ارتقايي گفت: آمار بارش‌ها در دوره بلندمدت نشان مي‌دهد که بهار و به‌ويژه ارديبهشت ، ماه طلايي بارندگي در استان تهران بوده است و حدود 30 درصد بارندگي‌ها در سال آبي را در بهار شاهد بوده‌ايم و اميدواريم بارندگي‌ها به‌ويژه در بهار ادامه يابد.

انتهای پیام/
برچسب ها: اقتصادی ، بارش ، کاهش ، تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار