باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

تأثیر محیط زیست سالم بر روح و روان انسان/ سلامت بدن تحت تأثیر سلامت محیطی

سلامت روحی و جسمانی افراد تحت تأثیر سلامت زیست محیطی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران یکی از مواردی که باعث سعادت و کمال انسان در دنیا و آخرت است داشتن محیطی سالم و امن است که انسان بتواند در پناه آن به تربیت جسم و جان خویش بپردازد به این ترتیب شرط اولیه داشتن روحی سالم، جسم سالم است و جسم سالم نیز زمانی حاصل می‌شود که انسان از محیط زیست طبیعی سالم و دلگشا بهره‌مند باشد.

افزایش بیماری‌های روحی و روانی
سلامت بدن تحت تأثیر سلامت محیطی نیز قرار دارد عواملی که منجر به گرمایش زمین، تخریب محیط زیست می‌شوند مانند قطع درختان سوخت‌های فسیلی و.... فجایع زیست محیطی را به بار می‌آورد که در حد خود سلامت بدنی افراد واقع در منطقه مزبور و یا مناطق دیگر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. افسردگی و افزایش بیماری‌های روحی – روانی امروز بسیاری از انسان‌ها متأثر از زندگی در چنین شرایطی است.

آثار روانی محیط زیست برانسان از دیدگاه قرآن در روایات در آموزه‌های اسلامی از تأثیر طبیعت برانسان به گونه‌های مختلفی سخن گفته شده است چنانکه خداوند در قرآن کریم درباره محیط زیست می‌فرماید: سرزمین پاکیزه، گیاهش به فرمان پروردگار می‌روید، اما سرزمین‌های بدطبیعت و شوره‌زار جز گیاه ناچیز و بی‌ارزش از آن نمی‌روید.

و از اینکه آیه شریفه می‌توان این گونه استنباط کرد که: همانطور که طبیعت و سرزمین پاک در رشد و پرورش بهینه گیاهان موثر است در رشد و تکامل انسان نیز تأثیر بسزایی دارد.

تأثیر محیط زیست سالم بر روح و روان انسان
آب و هوا- درختان و گیاهان، غذاها و میوه‌ها به طور کلی طبیعت و محیط زیست نقش پررنگی در زندگی بشر دارند سلامت محیط زیست تأثیر منفی بر شیوه رفتار آدمیان می‌گذارد و اثرات مخربی بر اخلاق فردی و جمعی جامعه بشری دارد.

ساکنان مناطق معتدل کره زمین دارای ویژگی‌های خاص هستند که در مقایسه با جوامع ساکن در مناطق گرمسیر و سردسیر، از تفاوت‌های بسیاری برخوردارند. محیط زیست علاوه بر تأثیر در شرایط جسمانی مانند قد و قامت و چگونگی اندام ظاهری، بر فکر و اندیشه و اعمال و رفتار انسان نیز نقش بسزایی دارد.
حسین ابراهیمی مقدم روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به تأثیر مثبت محیط زیست سالم بر ذهن و روان افراد اظهار کرد: زمانی که افراد در معرض آلودگی‌های مختلف اعم از شنیداری، دیداری و یا آلودگی هوا قرار گیرند تأثیرات منفی ناخوشایند روانی بسیاری بر آن‌ها مستولی می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: براساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته هنگامی که فرد در یک محیط زیست سالم و بدون آلودگی قرار گیرد میزان عشق، محبت و قدردانی شخص نسبت به اطرافیانش افزایش پیدا می‌کند و براین اساس و بررسی‌های صورت گرفته حضور در یک محیط زیست سالم تأثیر مستقیم بر روح و روان انسان دارد.

ابراهیمی مقدم تصریح کرد: محیط زیست پاکیزه منجر به داشتن جسم سالم در افراد می‌شود به عنوان مثال هنگامی که افراد در معرض بیماری یا یک اختلال ساده مانند سرماخوردگی قرار می‌گیرند از نظر روانی نیز دچار کم حوصلگی و یا حتی در مواردی افسردگی می‌شوند و یا نقطه مقابل این مسأله اگر انسان دچار حالت‌های افسردگی و اضطراب شود از نظر جسمانی نیز دچار مشکل می‌شود و همه این مسائل نشان دهنده تأثیر متقابل حالت‌های روانی و حالت‌های جسمانی بر یکدیگر است.

وی در پایان گفت: در صورتی که فرد در یک محیط زیست سالم پرورش یابد حالت‌های روانی و جسمانی خوب و قابل ستایشی دارد.

امیدواریم مردم و مسئولان مربوطه با توجه به تأثیر فراوان محیط زیست بر جسم و روان نهایت تلاش خود را در راستای حفظ و صیانت از این موهبت الهی به کار بندند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
خانم موسوی
۰۶:۰۶ ۰۱ تير ۱۳۹۴
سلام خدا قوت .مقاله رو خوندم خط به خط صحیح بود به نظرتون هر کس هر جایی هست چطور میتونه اطرافشو سالم و عاری از عوامل بیماری و دشمنان سلامت موجودات کنه؟این سوال همیشه توی ذهن من بوده.یه جواب کافی میخوام .ممنون.من خانه دارم فرزندی ام ندارم.
آخرین اخبار