یک روان شناس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد:

اختلالات شخصیتی عامل مهم گرایش به جراحی‌های زیبایی و مواد آرایشی

یک روان‌شناس گفت: گرایش اکثر افراد جامعه به جراحی‌های زیبایی و استفاده از مواد آرایشی ریشه‌ای روانی دارد.

حسین ابراهیمی مقدم روان‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه خانواده باشگاه خبرنگاران، در رابطه با عوامل روانی گسترش جراحی‌های زیبایی، مصرف مواد آرایشی و مسائل مبتلا به جامعه اظهار کرد: عمدتاً‌ افرادی که اقدام به اعمال جراحی زیبایی  به صورت افراطی می‌کنند در واقع هیچگونه نیاز واقعی و ریخت شناسی به این اعمال ندارند و دچار مشکلاتی از قبیل اختلالات شخصیتی و روانشناختی هستند.

وی گفت: به عنوان مثال این افراد چهره و حالت خود را نازیبا احساس می‌کنند و یا اینکه به شدت علاقه‌مندند مورد توجه و نگاه دیگران قرار بگیرند.

ابراهیمی مقدم در ادامه افزود: عمدتاً‌ این افراد از اعتماد به نفس پایینی برخوردار هستند و برای بر طرف کردن احساس حقارت خود به رفتارهایی از این قبیل، دست می‌زنند.

این روان‌شناس تصریح کرد: از طرف دیگر معیارهای حاکم بر جامعه هم تأثیر زیادی بر روی انتخاب و علایق افراد دارد، در صورتی که علاقه افراد بر اساس مسائل ظاهری و مادی باشد دیگر نمی‌توان علاقه افراد را  بر اساس حالت‌های معنوی پیش برد.

وی گفت: با توجه به بعضی از انواع تفکرهای رشد نا یافته که فرهنگ‌های بیگانه را از طریق ماهواره اینترنت، یا مواردی از این دست الگو برداری می‌کنند، توقعی غیر از این هم نمی‌شود داشت که فرد چیزی را تمایل داشته باشد که از آن الگو برداری کرده است؛ به همین دلیل برای برطرف کردن این معضل باید به افزایش سطح شناخت شعور، فرهنگ و اخلاق در جامعه توجه ویژه شود.

ابراهیمی مقدم در ادامه افزود: باید الگوهای مناسب در اختیار افراد قرار گیرد و اطلاع رسانی دقیقی در ارتباط با عوارض جسمانی و روانی و فرهنگی این گونه اعمال صورت گیرد تا بر اساس آن افراد بتوانند خود را برای بالندگی و رشد بیشتر آماده کنند.

این روان‌شناس در پایان گفت: زمانی که ارزش‌های ظاهری بر ارزش‌های معنوی غالب شود، مسلماً‌ افراد به جای آن که به دنبال رشد و ارتقای فکری و اخلاقی باشند و به دنبال مسائل ظاهری و زیبایی زودگذر خواهند بود؛ به این علت لازم است که هشدارهای خاصی در این زمینه به افراد داده شود و شرایط لازم برای ارتقای آن‌ها را فراهم آورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار