باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

واکنش‌ها به سخنان ضد ایرانی "رجب طیب اردوغان"/ حکایت صدای واحد در جمهوری اسلامی ایران

اردوغان در جدیدترین اظهاراتش مدعی شده از ایران صدایی واحد در واکنش به سخنانش دریافت نداشته و این در حالی است که مروری بر مواضع اعلامی مسئولین کشورمان، غیر از این را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ علیرغم گذشت دو روز از سخنان اهانت‌آمیز "رجب طیب اردوغان" در خصوص جمهوری اسلامی ایران آنچه در عرصه رسانه‌ای مشاهده می‌شود حکایت از وجود صدایی واحد در میان کلیه مسئولین از یک‌سو و جریان‌ها و گروه‌های سیاسی از دیگر سو دارد. این در حالی است که در آخرین اظهارات، اردوغان مدعی شده از ایران دو گونه صدا در واکنش به اظهاراتش شنیده می‌شود. با مروری بر مواضع برخی از مسئولین به استقبال این سؤال کلیدی می‌رویم که سفر اردوغان به کشور در پی اظهارات سخیف این داعیه‌دار احیای امپراطوری عثمانی چه وضعیتی خواهد یافت؟  


ظریف: تلاش تمامی کشورها باید در جهت استقرار ثبات و جلوگیری از گسترش ناامنی در منطقه باشد

"محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در خصوص سخنان اخیر رییس جمهوری "ترکیه" اظهار داشت: ما برای روابط استراتژیک خود با "ترکیه" در زمینه‌های مختلف اهمیت و احترام زیادی قائل هستیم و در شرایط فعلی تلاش تمامی کشورها باید در جهت استقرار ثبات و جلوگیری از گسترش ناامنی در منطقه باشد.

نظر مسئولین ایرانی درباره اظهارات ضد ایرانی اردوغان چیست؟



ظریف افزود: کسانی که با اشتباهات استراتژیک و سیاست‌های بلند پروازانه و خیالی خود، خسارات جبران ناپذیری ببار آورده‌اند، بهتر است با اتخاذ سیاست‌های مسوولانه از ظرفیت‌های موجود جهت ایجاد آرامش و همگرایی درمنطقه استفاده نمایند.

وزیر خارجه کشورمان افزود: "جمهوری اسلامی ایران" آمادگی دارد تا با مشارکت تمامی برادران خود در منطقه، گفتگوی میان گروه‌های مختلف یمنی را جهت حفظ یکپارچگی و بازگشت ثبات و امنیت به آن کشور تسهیل نماید.

بروجردی: اینگونه موضع گیری‌ها از سوی دولت "ترکیه" به هیچ وجه قابل قبول نیست

"علاءالدین بروجردی" رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر ادعای اخیر اردوغان در خصوص اینکه جمهوری اسلامی مشغول نقش آفرینی در "یمن" است، تصریح کرد: ما اگر سیاست‌های دولت "ترکیه" را به عنوان زنجیره‌ای فرض کنیم، در طول سالهای اخیر بسیار از این حلقه‌ها از جمله حلقه‌های منفی بوده و با شکست روبرو شده و مسائل "سوریه" مثال بارزی بر این موضوع است.  
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس متذکر شد: دولت "ترکیه" سال‌هاست با ایجاد تسلیحات برای تروریست‌ها و ایجاد فرصت برای آموزش و تقویت آن‌ها که حتی رعایت حق همسایگی کشور اسلامی را نداشت و سیاست‌های این کشور که به دنبال تغییر ساختار سیاسی حاکم بر "سوریه" بود هم با شکست روبرو شد.  
 
بروجردی در ادامه تصریح کرد: دولت ترکیه در عراق هم وضعیت مشابهی را دنبال کرد و علی رغم اینکه ما پیوسته به کشور اسلامی همسایه خود (ترکیه) احترام گذاشته‌ایم و این خود از سیاست‌های جمهوری اسلامی است، می‌توان گفت که اینگونه موضع گیری‌ها از سوی دولت "ترکیه" به هیچ وجه قابل قبول نبوده و حتما مردود است.  
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: ایران این افتخار را در بین ۵۷ کشور اسلامی دارد که همواره بنیانگذار تقریب و منادی وحدت جهان اسلامی می‌باشد.  
 
نظر مسئولین ایرانی درباره اظهارات ضد ایرانی اردوغان چیست؟



وی متذکر شد: نکات و موضع گیری‌های اخیر دولت "ترکیه" مبنی بر اینکه ایران به دنبال حاکمیت شیعه است، قطعا نکته کاملا غلطی است، چرا که ما بیشترین حجم کمک‌هایمان به مبارزینی است که از برادران اهل سنت و "جهاد اسلامی" و "حماس" می‌باشند که بسیاری از آن‌ها از مبارزین علیه رژیم صهیونیستی هستند.  
 

بروجردی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم کج راهه‌ای که دولت "ترکیه" در آن قدم بر می‌دارد تغییر کرده و این کشور سیاست‌های خود را اصلاح کند. 


افخم:خواستار پاسخ روشن و قانع کننده درباره اظهارات اردوغان هستیم
"مرضیه افخم" سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص خبر منتشره در برخی رسانه‌ها مبنی بر اعتراض رسمی ایران به ترکیه اظهار داشت: در پی اظهارات رئیس جمهور "ترکیه" کاردار این کشور در غیاب سفیر به وزارت امور خارجه احضار و معاون آسیا و اقیانوسیه این وزارت مراتب اعتراض و تاسف جمهوری اسلامی ایران نسبت به اظهارات "اردوغان" و غیر متعارف و نامناسب بودن آن را به کاردار ترکیه "(باریش سایگن)" اعلام کرده و خواستار پاسخ روشن و قانع کننده در این خصوص هستیم.


نقوی حسینی: سفر اردوغان به ایران باید لغو شود

"سیدحسین نقوی حسینی" نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، در واکنش به اظهارات ضد ایرانی رئیس جمهور ترکیه گفت: اظهارات وقیحانه "رجب طیب اردوغان" برخواسته از عصبانیت ترکیه از سیاست شکست خورده این کشور در حمایت از تروریست‌ها است.



نظر مسئولین ایرانی درباره اظهارات ضد ایرانی اردوغان چیست؟


وی افزود: چون ترکیه‌ای ها در میدان حمایت از تروریسم شکست خورده اند اینگونه اظهار نظر می‌کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: وزارت امور خارجه نباید صرفا به محکوم کردن اکتفا کند بلکه باید سفر اردوغان به ایران لغو شود.


وی تاکید کرد: باید این سفر لغو شود تا مسولان دولت ترکیه بدانند با ایران چگونه رفتار کنند.

نقوی حسینی در پایان گفت: سفر اردوغان به ایران با اینگونه اظهار نظرها، بر خلاف منافع  و عزت ملی است.



قاضی پور: اردوغان به دنبال احیا امپراطوری عثمانی در منطقه است

"نادر قاضی پور" نماینده مردم ارومیه در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، به اظهارات اخیر رئیس جمهور ترکیه واکنش نشان داد و گفت: رجب طیب اردوغان به دنبال احیا "امپراطوری عثمانی" در منطقه است اما دچار اشتباه محاسباتی شده است.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی تصریح کرد: اردوغان بنیانگذار مثلث شوم ترکیه- جمهوری آذربایجان - اسرائیل است.
 ترکیه حامی اصلی و آموزش دهنده گروه‌های تروریستی است.

قاضی پور خاطرنشان کرد: انتظار داریم آقای "روحانی" پاسخ قاطع به اردوغان در صورت سفر احتمالی به تهران بدهد.



کارخانه‌ای: ایران پاسخ قاطع به اظهارات سخیف اردوغان دهد

"ابراهیم کارخانه‌ای" نماینده مردم "همدان" در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، در واکنش به اظهارات ضد ایرانی اخیر رئیس جمهور ترکیه گفت: ایران باید با قاطعیت پاسخ سخنان سخیف "رجب طیب اردوغان" را بدهد.  
 
وی افزود: اینکه اردوغان از یکسو علیه "دولت و ملت ایران" سخنان وقیحانه به زبان بیاورد و از سویی دیگر به جمهوری اسلامی ایران سفر کند، در تقابل با مواضع عزتمندانه ایران است.  
 
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس تصریح کرد: از آنجایی که سیاست اردوغان در حمایت از تروریست‌ها در منطقه شکست خورده، با این سخنان سخیف می‌خواهد این پیام را به کشورهای ائتلاف علیه یمن بدهد که هر چند به ایران سفر می‌کند، اما مواضع او همچنان در حمایت از آن‌هاست. 

نظر مسئولین ایرانی درباره اظهارات ضد ایرانی اردوغان چیست؟
 
کارخانه‌ای اظهار داشت: اردوغان این هدف را پیگیری می‌کند که اگر سفر او به ایران محقق شد، با توجه به مواضعی که اتخاذ کرده دست بالای سیاسی از آن او خواهد بود و اگر سفر او با مخالفت ایران مواجه شد، در بین همپیمانان سیاسی باز هم دست بر‌تر را خواهد داشت.

 
 
وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران امروز در اوج قدرت سیاسی خود در منطقه است و باید با اتخاذ مواضع عزتمندانه، حیله سیاسی اردوغان را برملا کرده و از جایگاه بر‌تر پاسخ وی را بدهد.

گزارش از محمد زرچینی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار