چند ساعت نفسگیر:

مذاکرات هسته‌ای در وقت اضافه/ آیا تا 7 صبح توافقی امضا می‌شود؟

مذاکرات هسته‌ای ایران و 6 قدرت جهانی ساعاتی حساس را سپری می‌کند.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران، در حالی که قرار بود مذاکرات هسته‌ای ایران و 6 قدرت جهانی -- صرف نظر از نتیجه حاصله -- سه‌شنبه به پایان برسد، نشست‌های چند ساعت اخیر و بروز نشانه‌هایی از پیشرفت طرفین را قانع کرد مذاکرات را ادامه دهند. حالا صحبت از تمدید چند ساعته مذاکرات در میان است و شاید پرونده این دور از رفت و آمدها به لوزان تا چند ساعت دیگر بسته شود.


دیروز وزرای خارجه گروه 5 + 1، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه کشورمان چندین بار در نشستهایی مشترک شرکت کردند. یکی از نشست‌های آنها عصر دیروز بیش از 4 ساعت به درازا کشید و "سرگئی لاوروف" -- وزیر خارجه روسیه -- هم با بازگشت به لوزان در آن حضور یافت.


*** صبح با چاشنی بحران, شب با طعم پیشرفت


صبح دیروز وقتی خبرنگاران سراغ "فرانک والتر اشتاین مایر" -- وزیر خارجه آلمان -- رفتند، او پای میز صبحانه به آنها گفت "نوعی بحران در گفت‌وگو‌های ایران ایجاد شده است." اما هرچه زمان می‌گذشت، شایعات حل و فصل برخی مشکلات اساسی -- نظیر سازوکار رفع تحریم‌ها -- قویتر به گوش می‌رسید. تا جایی که حتی آقای بدیعی‌نژاد از تیم مذاکره‌کنندگان کشورمان هم تلویحاً به همین نکته اشاره کرد. البته او تصریح کرد برخی مسائل پیرامون تحریم‌ها هنوز لاینحل مانده است.


"ماری هارف" -- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا -- عصر دیروز متذکر شد پیشرفت‌ها به اندازه‌ای بوده که ماندن در لوزان -- حتی تا چهارشنبه -- می‌تواند ارزشمند باشد. او البته باز هم بر لزوم اتخاذ تصمیم‌های مهم از طرف ایران صحه گذاشت و توپ را به زمین تیم مذاکره‌کننده ما انداخت.


هم‌اکنون مذاکرات فشرده در لوزان در جریان است؛ ولی بر اساس آخرین شنیده ها قرار است "فابیوس" -- وزیر خارجه فرانسه -- ساعت 5 صبح امروز به وقت لوزان (7:30 تهران) لوزان را ترک کند. وزرای خارجه آلمان و آمریکا هم ظاهراً برنامه خروج از لوزان را در دستور کارشان قرار داده‌اند. با این وصف باید دید آیا تا چند ساعت آینده توافق هسته‌ای جامع امضا می‌شود؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۳:۴۴ ۱۲ فروردين ۱۳۹۴
ای کاش متن اصلی توافق نامه بعد بسته شدن منتشر شه
آخرین اخبار