گزارش سایت فیبا از تیم ملی بسکتبال ایران؛

آینده بسکتبال ایران در دست های قابل اعتماد

سایت فدراسیون جهانی بسکتبال در آستانه سال جدید شمسی، در گزارشی به آینده بسکتبال ایران با توجه به عبور بیشتر بازیکنان اصلی از مرز 30 سال پرداخته است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ بالا رفتن سن بازیکنان اصلی تیم ملی بسکتبال ایران مورد توجه نویسندگان سایت فدراسیون جهانی بسکتبال قرار گرفته است. در گزارشی با همین موضوع آمده است: ایران از زمان قهرمانی جام ملت های آسیا در سال 2007 تا به حال به عنوان قدرت اول قاره محسوب می شود. تیم ملی با حضور حامد حدادی بازیکن سابق NBA و تعدادی بازیکن با تجربه دیگر، رقیبان خود را در این سال ها آزار داده است.

ایران در هفت تورنمنت اصلی آسیا در سال های اخیر (شامل قهرمانی آسیا و کاپ آسیا) در مجموع 49 برد و 7 باخت یعنی 88 درصد پیروزی را ثبت کرده است.

بدون شک تیم ملی ایران در مسابقات جام ملت های آسیای امسال که از 23 سپتامبر تا 3 اکتبر در چین برگزار می شود هم یک مدعی خواهد بود و از عنوان قهرمانی دو سال قبل خود دفاع می کند.

بزرگترین نگرانی فعلی این است که هسته اصلی تیم را بازیکنان عموما بالای 30 سال تشکیل می دهند که به نظر می رسد در سال های آخر دوران بازی خود باشند.

آینده بسکتبال ایران در دست های قابل اعتماد

به خصوص مهدی کامرانی به عنوان بازیساز، حامد آفاق به عنوان شوتزن، صمد نیکخواه به عنوان گلزن اصلی تیم و حامد حدادی سنتر تیم که میانگین سنی آنها 32 سال است. علاوه بر این، بیشتر این بازیکنان در تمام سال مشغول بازی در لیگ داخلی ایران یا لیگ چین هستند. این به معنی آن است که بازیکنان مذکور به سختی فرصت استراحت پیدا می کنند و قطعا فرصت کم استراحت روی عملکرد آنها در "چنگشا" تاثیر می گذارد.

با توجه به همین موضوع، ایران در سال های اخیر شروع به استفاده از بازیکنان جوان در ترکیب تیم ملی کرده که انتظار می رود، آینده تیم را در دست بگیرند.

سایت فیبا در ادامه به بررسی شرایط چهار بازیکن جوان و تازه وارد تیم ملی پرداخته است:

محمد جمشیدی (199 سانتی متر، 24 سال)

جمشیدی از سال 2010 به تیم ملی بزرگسالان راه پیدا کرده و بخشی از تیم قهرمان سال 2013 آسیا هم بود. او از آن زمان به بعد نقش بزرگتری در تیم ایران پیدا کرده و در برخی مواقع به عنوان گزینه دوم و سوم گلزنی مطرح است. قدرت حمله او در کاپ 2014 آسیا به خوبی به نمایش گذاشته شد. جایی که ایران از 7 مسابقه، 6 پیروزی در راه قهرمانی به دست آورد. جمشیدی در 3 بازی آخر تیم ملی (در مراحل حذفی) نقش اصلی را با 21.7 امتیاز و متوسط 53.1 درصد گل منطقه ای داشت. انتظار می رود او اسلحه اصلی ایران در زمان خداحافظی صمد نیکخواه از بسکتبال در چند سال آینده باشد.


آرمان زنگنه (202 سانتی متر، 22 سال)

زنگنه فصل بسیار خوبی را در لیگ ایران پشت سر گذاشته و میانگین 11.5 امتیاز، 8.5 ریباند، 1.7 توپربایی و 1.1 بلاک شات را در ترکیب مهرام ثبت کرده است.

آینده بسکتبال ایران در دست های قابل اعتماد

زنگنه با توجه به عملکرد کم ثبات ارسلان کاظمی و کنار گذاشتن او از تیم ملی، به عنوان یکی از قوی ترین گزینه ها برای پست فوروارد قدرتی در آینده به شمار می رود. او جوان و با فیزیک بدنی مناسب است و با توجه به این موضوع، گزینه مناسبی برای مقابله با نفراتی مثل اوه سی-کئون (کره جنوبی)، جپت آگویلار (فیلیپین) و آناتولی کولسینکف (قزاقستان) به شمار می رود.

سجاد مشایخی (180 سانتی متر، 21 ساله)

مدت زیادی از زمانی که مشایخی بازیساز اصلی تیم های ملی زیر 16 و زیر 18 سال ایران بود، نمی گذرد. حالا او به رده ملی بزرگسالان رسیده است، برای مهرام تیم برتر ایران بازی می کند و در بیشتر مواقع گارد رأس شروع کننده تیم است (فرید اصلانی با تجربه بیشتر جایگزین می شود.) مشایخی سال 2014 را بسیار مفید گذراند و لباس تیم ملی را در کاپ آسیا، جام جهانی 2014 و بازی های آسیایی پوشید.

او نشانه هایی از نبوغ را با نفوذ به سمت سبد و همچنین پخش توپ به نمایش گذاشته و به همین دلیل روی مشایخی به عنوان جایگزین مهدی کامرانی بعد از آویزان شدن کفش های گارد رأس اصلی تیم ملی حساب می شود.

بهنام یخچالی (197 سانتی متر، 20 سال)

یخچالی مانند مشایخی عضو اصلی بیشتر تیم های ملی پایه ای سال های اخیر ایران بوده و به یکی از خطرناکترین شوتزن های بسکتبال ایران تبدیل شده است. بدون شک یخچالی به عنوان تهدید اصلی از نظر پرتاب های 3 امتیازی در تیم ملی ایران خواهد بود. به خصوص که آفاق با گذر زمان و مصدومیت های قبلی رو به افول است، تعجبی نیست اگر یخچالی به سرعت به یکی از برترین شوتزن های آسیا در کنار نفراتی مثل کاسوکه کانامورو از ژاپن، لو چنگ جو از چین تایپه و وصام السوس از اردن تبدیل شود. 

آینده بسکتبال ایران در دست های قابل اعتماد

آیا این چهار نفر در ادامه دادن میراث قهرمانی سوپراستارهای فعلی ایران موفق خواهند بود؟ تنها زمان پاسخگوی این سوال است اما مطمئنا دورنمای فعلی بسیار امیدوار کننده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: بسکتبال ، ایران ، جوانان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار