رئیس انجمن بیهوشی و مراقبتهای ویژه ایران:

همراهی جامعه پزشکی با رزمندگان از دلایل موفقیت جنگ بود

حضور جامعه پزشکی در دوران دفاع مقدس پشتوانه خوبی برای رزمندگان و یکی از دلایل موفقیت آنان در جنگ تحمیلی بود.

دکتر محمد مهدی قیامت رئیس انجمن بیهوشی و مراقبتهای ویژه ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت :وقتی که جنگ شروع شد دانشجوی پزشکی بودم و دوره های خاصی دیده و با جراحان بزرگی کار کرده بودم  بنابر این احساس کردم نیاز است به جبهه بروم.

وی با اشاره به اینکه صحبتهایی با دوستان خود که به مناطق جنگی رفته بودند داشتم، افزود: طی این گفتگو ها متوجه شدم که اورژانس خط مقدم یک مشکل جدی است و نیرویی که بتواند در خط مقدم به رزمندگان سرویس دهد وجود ندارد.

وی با بیان اینکه  نیروهای جهاد سازندگی ؛ بسیج ؛ سپاه و ارتش هر کدام به نوبه خود در مناطق جنگی حضور فعال داشتند ادامه داد : وقتی  اولین بار به منطقه سوسنگرد رفتم نیروهای بهداری ارتش از سه راه خرمشهر جلوتر نمی آمدند در حالی که از سه راه خرمشهر تا سوسنگرد چیزی حدود 70کیلومتر راه بود و انتقال مجروح از آنجا باعث تلفات می شد.

عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ با تاکید بر اینکه یکی از نیازهای اساسی در مناطق جنگی اتاق عمل صحرایی بود،تصریح کرد: با وزارت بهداشت داوطلبانه صحبت کردم و تجهیزات لازم را از سه راه یوسف آباد گرفته و یک  اتاق عمل مجهز را در جایی که در دسترس مجروحان بود بنا کردیم.

وی اضافه کرد :با این کار نه تنها یک سایت قوی در منطقه سوسنگرد ایجاد کردیم که تمام خطهای طراح ؛دلاویه و بوستان را پوشش میداد بلکه سرویس خوبی در کنار سایر نیروها ارائه کردیم و با کمک آنها در منطقه کوت بین حمیدیه و سوسنگرد مستقر شدیم و سرویسهای خدماتی میدادیم .
قیامت خاطرنشان کرد :شهدای پزشک ما کم نبودند و خیلی ها هم دانشجوی پزشکی بودند که شهید شدند و هیچ اجباری در میان  نبود و جامعه پزشکی جز ء اولین و موثرترین گروههایی بود که پا به پای جنگ پیش رفتند.

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبتهای ویژه ایران یاد آور شد :پزشکان خدما ت شایانی در زمان جنگ ارائه دادند بویژه پزشکانی که طرح داشتند و حتی رشته هایی که خیلی نیازشان احساس نمی شد مانند دندانپزشک در مناطق جنگی حضور داشتند.

انتهای پیام/
برچسب ها: جنگ ، رزمنده ، جامعه ، پزشکی ، گروه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.