ظریف:

پیشرفت مذاکرات بستگی به اراده سیاسی دارد/ در صورت نیاز وزرا برمی‌گردند/ نتیجه اجلاس حتما بیشتر از یک بیانیه نخواهد بود

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: پیشرفت مذاکرات بستگی به اراده سیاسی دارد و اراده سیاسی طرف مقابل همیشه مشکل داشته است.

پیشرفت مذاکرات بستگی به اراده سیاسی دارد/ در صورت نیاز وزرا برمی‌گردند
به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان دقایقی قبل و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پیشرفت مذاکرات بستگی به اراده سیاسی دارد، گفت: اراده سیاسی طرف مقابل همیشه مشکل داشته است.

وی ادامه داد: برخی از مسئولان غربی و وزرای خارجه نیاز داشتند برای مسائل داخلی که داشتند به کشورهای خود بازگردند. در صورتی که نیاز باشد وزرا برمی‌گردند، البته مدیران سیاسی و معاونان وزرا حضور دارند.

وی افزود: پیش از این هم همیشه در همین سطح برنامه‌ها دنبال می‌شده است.

ظریف در پاسخ به این سؤال که از دو چالشی که قید می‌شد کدام یک پیشرفت داشته است؟ گفت: کارها به این دلیل که به جزییات راه‌حل‌ها رسیده است، بسیار دشوار است، امیدواریم پیشرفتی حاصل شود.

وزیر خارجه گفت: هنوز مذاکرات ما ادامه دارد، گفت‌وگوها بین تمام هیأت‌ها ادامه دارد. الان همزمان بین چندین هیأت باید گفت‌وگوها صورت گیرد. در حال حاضر مذاکرات بین دو هیأت در جریان نیست، بلکه چندین هیأت با نگرانی‌ها، دیدگاه‌ها و شاید گرایش‌های مختلف هم از نظر حقوقی و هم سیاسی با هم در حال مذاکره هستند. به همین دلیل است که کارها مقداری پیچیده‌تر است.

وی اضافه کرد: این پچیدگی هم در بحث توافق بین ایران و کشورها وجود دارد و هم در توافق داخلی بین گروه 1+5.

ظریف ادامه داد: موضوعات زیادی به راه‌حل رسیده و درباره راه‌حل آن توافق شده است اما چند موضوع هم هست که با فراز و نشیب روبرو بوده است.

به گزارش فارس ظریف همچنین گفت:‌ از طرفی باید توجه داشته باشیم که همزمان با شش کشور که دارای منافع و مواضع مختلفی هستند و هم اینکه دیدگاه‌های متفاوتی دارند و نوع روابط آنها با جمهوری اسلامی متفاوت و نوع دیدگاه آنها در این موضوعات متفاوت است و بعضا اختلافات داخلی در سایر موضوعات با یکدیگر دارند، روبرو هستیم که این باعث می‌شود هماهنگی در بین این کشورها نیز یک اقدام قابل توجه باشد.

وی ادامه داد: اما آنچه به نظر من بسیار مهم است، این است که مردم و دولت ما به دنیا نشان داده‌اند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال تعامل سازنده است، اما هیچگاه زیر بار زور نمی‌رود و زیاده خواهی را نمی‌پذیرد، اما هر زمان که باقی بازیگران صحنه که با ما مذاکره می‌کنند، این واقعیت را به درستی درک کنند که زیاده‌خواهی پاسخی جز مقاومت مردم و نمایندگانشان در هیأت مذاکره کننده ندارد و به این واقعیت پی ببرند که یک فرصت بسیار استثنایی توسط مردم بزرگوار ما فراهم شده که گذشته‌ها جبران شود.

ظریف خاطرنشان کرد: گذشته‌هایی که به مردم ایران ظلم زیادی شده و حقوق مردم ما را پایمال کرده و توسط شورای امنیت علیه این مردم چه در جنگ تحمیلی و چه در زمانی که برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران به ناحق زیر نظر شورای امنیت بود، اقدامات بسیار جدی خلاف حقوق بین الملل انجام داده‌اند، اکنون یک فرصت استثنایی است که درصدد جبران این گذشته بربیایند و یک راه را برای تعامل با مردم ایران انتخاب کنند.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای اضافه کرد: ما در یک موقعیت بسیار خوبی برای شروع جدید در چنین رابطه‌ای هستیم، البته اگر طرف‌های مذاکره کننده ما قدر آن را بدانند.

*پیشرفت‌های خیلی خوبی داشتیم/نتیجه اجلاس حتما بیشتر از یک بیانیه نخواهد بود

وی گفت: ما پیشرفت‌های خیلی خوبی داشتیم و در بسیاری از زمینه‌ها به نکات مورد نظر طرفین که بازی با حاصل جمع مثبت یا برد - برد است،‌رسیده‌ایم. اما هنوز نکاتی است که باید حل شود و ما بعد از اینکه این نکات را حل کنیم، باید وارد مرحله دشوار نگارش توافق شویم که برای آن کار تا دهم تیر ماه فرصت داریم.

ظریف افزود: من از مردم خوبمان انتظار دارم که فرزندان خود در هیأت مذاکره کننده را از دعای خیر فراموش نکنند و پیشاپیش روز زمین را به آنها تبریک می‌گویم و امیدوارم فردا همه مردم در کنار خانواده‌هایشان خوش بگذرانند و امروز هم که روز جمهوری اسلامی بود به همه مردم مبارک باشد و امیدوارم همه ما بتوانیم در سایه جمهوری اسلامی با عزت و افتخار زندگی کنیم.

وزیر خارجه درباره انتشار بیانیه گفت: هنوز درباره بیانیه یا سایر نتایجی که از این اجلاس خارج می‌شود، تصمیمی گرفته نشده است. بحث‌های زیادی از شب گذشته در این زمینه بوده است. حتی تلاش‌هایی برای نگارش نیز صورت گرفته است، اما هنوز به مرحله‌ای نرسیده‌ایم که از اینکه نتیجه اجلاس چه خواهد بود، صحبت کنیم. اما حتما بیشتر از یک بیانیه نخواهد بود.

ظریف در خصوص اینکه آیا فردا و پس فردا مذاکرات ادامه دارد، پاسخ داد: معلوم نیست و همه چیز ممکن است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار