گام به گام با مذاکرات هسته‌ای

روز هشتم مذاکرات/ قرائت بیانیه تا ساعاتی دیگر

2 روز از پایان ضرب‌الاجل ایران و گروه 5 + 1 برای حصول توافق می‌گذرد ولی مذاکرات همچنان ادامه دارد.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران، مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5 + 1 در حالی وارد هشتمین روز شده است که نشست دیشب محمدجواد ظریف و جان کری -- وزیر خارجه آمریکا -- 8 ساعت به درازا کشید. کری همچنین با همتایان فرانسوی و آلمانی خود در لوزان بحث و گفت‌وگو کرد. دیشب لوران فابیوس -- وزیر خارجه فرانسه -- پس از یک روز غیبت به لوزان سوئیس بازگشت تا در مذاکرات شرکت کند.


به باور تحلیلگران، به نظر می‌رسد طرفین به توافق یا تفاهمی کلی دست یافته باشند؛ اما اختلافاتی در خصوص برنامه‌های پژوهشی کشورمان و سازوکار رفع تحریم‌ها همچنان لاینحل مانده است. برخی رسانه‌ها نیز از حل نشدن اختلاف‌ها در نشست‌های ماراتن‌وار دیشب خبر می‌دهند. مذاکرات در لوزان همچنان ادامه دارد.

-- 20:04: بیانیه پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5 + 1 -- پس از 2 روز تمدید نشست‌ها -- امشب حوالی ساعت 21:30 به وقت تهران قرائت خواهد شد.

-- 16:31: محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان درباره شرایط حاکم بر مذاکرات گفت: اگر اوضاع خوب پیش برود، ممکن است امشب بیانیه‌ای داشته باشیم. ... به امید خدا فردا در تهران خواهیم بود. ... اختلاف بر سر تمامی موضوعات تقریباً حل و فصل شده است؛ ولی این بدان معنا نیست که همه چیز در توافق نهایی به وضوح قید شود. ... امروز توافقی امضا نخواهد شد. گفته‌ایم که فقط یک توافق خواهیم داشت و آن هم تا 30 ژوئن امضا خواهد شد.

-- 15:46: پایان نشست ظریف و موگرینی. علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی هسته‌ای کشورمان در پاسخ به یک خبرنگار درباره ادامه مذاکرات گفت: ممکن است مذاکرات تا فردا هم به درازا بکشد.

-- 15:25: آغاز نشست فدریکا موگرینی -- مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا -- و محمدجواد ظریف. معاونان وزرای خارجه کشورمان هم در این نشست حضور دارند.

-- 13:24: نشست مشترک وزرای خارجه گروه 5 + 1 و محمدجواد ظریف که قرار بود دقایقی پیش آغاز شود، به دلیل طولانی شدن نشست مشورتی وزرای 5 + 1 به تعویق افتاده‌است. وزرای خارجه 5 + 1 تلاش می‌کنند اختلافات داخلی خود را حل و فصل کنند و با صدایی واحد به مذاکرات ادامه دهند.

-- 12:54: وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگاران از پیشرفت عمده در مذاکرات خبر داد. وی همچنین خاطرنشان کرد نمی‌داند چه اتفاقی در حال رخ دادن است چون اعضای 5 + 1 در حال مشورت درون‌گروهی هستند. همچنین برخی رسانه‌ها به نکته جالبی درباره مذاکرات دیشب اشاره می‌کنند. ظاهراً دیشب مذاکره‌کنندگان فقط 2 ساعت خوابیدند. نکته‌ای که در چهره و صدای آنها هم به خوبی نمایان است.

-- 11:27: بسیاری از رسانه‌ها از رکورد‌شکن شدن نشست ساعات پیش کری خبر می‌دهند. یکی از نشستهای دیشب و بامداد امروز کری با وزیر خارجه کشورمان 8 و نیم ساعت به درازا کشید که رکورد طولانیترین نشست یک وزیر خارجه آمریکا را -- برای رسیدگی به یک موضوع از سال 1979 و برگزاری نشست "کمپ دیوید" شکسته‌است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار