باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

پیام تمدید مذاکرات هسته‌ای لوزان

تمدید مذاکرات هسته‌ای لوزان نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران عجله‌ای برای «توافق شتابزده» ندارد بلکه هدف تامین خواسته ملت ایران مبنی بر حفظ حقوق هسته‌ای است، حقوقی که پرونده هسته‌ای کشورمان را به 13 سالگی سوق می‌دهد.

مذاکرات هسته‌ای لوزان تمدید شد؟به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، دور جدید مذاکرات هسته‌ای از ۸ روز قبل در شهر سوییس لوزان شروع شد.

قرار بود طرفین تا دقایق پایانی یازدهمن روز فروردین – سه شنبه - نتیجه مذاکرات خود را اعلام کنند که این چنین نشد و مذاکرات روز چهارشنبه نیز ادامه یافت.

سید عباس عراقچی مذاکره کننده کشورمان ظهر روز گذشته – ۱۲فروردین - در گفتگو با بخش خبری ۱۴ شبکه یک سیما از لفظ «وقت اضافه» برای مذاکرات استفاده کرد و گفت: ما در حقیقت در وقت اضافه مذاکرات هستیم، زیرا قرار بود که تا دیروز مذاکرات به سرانجام برسد، ولی ما هیچ وقت اجازه ندادیم، که زمان ما را در محتوای مذاکرات اسیر خودش کند.

وی با بیان اینکه زمان برای ما مهم بوده ولی محتوای مذاکرات و خواسته‌هایمان مهم‌تر است، گفت: تصمیم گرفتیم که مذاکرات حتماً ادامه پیدا کند.

وی اظهار امیدواری کرده بود تا پایان روز گذشته به نتیجه برسند ولی علی رغم انتظار همه مردم و رسانه‌ها چنین اتفاقی روی نداد و مذاکرات امروز هم تمدید شد.

**طولانی شدن مذاکرات بهتر از شتابزدگی در تصمیم گیری است

اما علاءالدین بروجردی نیز در همین زمینه امروز به باشگاه خبرنگاران گفته است: طولانی‌شدن مذاکرات هسته‌ای بهتر از شتابزدگی در تصمیم‌گیری است.

وی تصریح کرده که عامل خستگی و سنگینی کار هم می‌تواند تأثیر منفی بر روند مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ داشته باشد.

رییس کمیسیون امنت ملی و سیاست خارجی مجلس به این نکته نیز اشاره کرده است که ما در مقابل کشوری مثل آمریکا قرار داریم، قطعاً آن‌ها از همه روش‌های مکر و خدعه استفاده خواهند کرد تا حداقل امتیاز را بدهند و حداکثر امتیاز را بگیرند.

**هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده‌ایم

عراقچی همچنین روز گذشته در مورد اختلافات موجود در مذاکرات‌ هسته‌ای نیز گفته است: دو، سه موضوع وجود دارد که به جمع‌بندی نرسیده، و هنوز در مورد آن‌ها اختلاف نظر وجود دارد.

وی در مورد تحریم‌ها نیز گفته است: این موضوع در چند روز اخیر چندین بار تکرار شده، وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرده، نمی‌شود که ما توافقی داشته باشیم که در آن لغو تحریم‌ها وجود نداشته باشد، و این دو قطعاً با یکدیگر سازگاری ندارد، و حتماً تحریم‌ها باید لغو شود، تحریم‌ها یک گستره زیادی، چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی دارد، موضوعات و مسائلی که مورد تحریم هستند بسیار متنوع هستند و نوع تحریم‌ها نیز متنوع است، مرجع صادر کننده آن نیز متنوع است، شورای امنیت به یک ترتیب، اتحادیه اروپا به ترتیب دیگری، خود آمریکایی‌ها به ترتیبات دیگری و در حوزه‌های مختلف. این‌ها باید تفکیک شوند و هر کدام مشخص شود که به چه ترتیب صورت خواهد گرفت.

مذاکره کننده ارشد هسته‌‎ای کشورمان گفته است که در گام اول توافق همه تحریم‌های اقتصادی، مالی، نفتی، بانکی و همه این چیزهایی که به هر حال با تحریم‌های اقتصادی مرتبط است، همه باید لغو شود و تحریم‌هایی که احیاناً با قسمت‌های دیگر سر و کار دارد، یک چارچوبی هم برای آن‌ها مشخص شود و تکلیف آن‌ها دقیقاً روشن شود، ما بدون یک چشم‌انداز روشن، دقیق و برای لغو تحریم‌ها توافق نخواهیم داشت.

**مذاکرات در لوزان، همچنان ادامه دارد

هر چند انتظار می‌رفت مذاکرات لوزان روز گذشته به پایان برسد اما این چنین نشد و گفته شده این مذاکرات، امروز پس از یک وقفه ۴ ساعته از سر گرفته می‌شود و نتیجه نهایی در یک بیانیه مطبوعاتی ارائه خواهد شد.

با استناد به از سرگیری مذاکرات از امروز و اظهارات عراقچی که گفته است «هیچ وقت اجازه ندادیم زمان ما را در محتوای مذاکرات اسیر خودش کند»، به نظر می‌رسد مذاکرات لوزان باز هم تمدید شود.

تمدید مذاکرات هسته‌ای لوزان نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران عجله‌ای برای «توافق شتابزده» ندارد بلکه هدف تامین خواسته ملت ایران مبنی بر حفظ حقوق هسته‌ای است، حقوقی که پرونده هسته‌ای ایران را 13 ساله کرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار