راهنمای خرید/

فرش دستباف بخریم یا ماشینی؟

از آنجا که خرید یک تخته فرش کار چندان ساده ای نیست و نمی توان هر سال آن را تکرار کرد باید موقع انتخاب کمی حساس تر عمل کنیم.

به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران، فرش های ایرانی در تمام دنیا زبانزد هستند اما قیمت بالای آنها باعث شده تا رقیب های تازه ای در بازار پیدا کنند. مدت زیادی نیست که پای فرش های تزئینی و کفپوش های مدرن به خانه ها باز شده است. فرش هایی که شکل ظاهری قابل قبولی دارند اما ممکن است پس از خرید و استفاده از آنها پشیمان شویم.
 
از آنجا که خرید یک تخته فرش کار چندان ساده ای نیست و نمی توان هر سال آن را تکرار کرد باید موقع انتخاب کمی حساس تر عمل کنیم. برای پیشگیری از این اتفاقات ناخوشایند اطلاعات ساده اما مهمی وجود دارد که توجه با آن نکات ضروری است.اطلاعاتی که با دانستن آنها می توانید بین یکی از فرش های دستباف، ماشینی یا مدرن باتوجه به بودجه ای که در اختیار دارید بهترین گزینه را انتخاب کنید. 
 
*با تار و پودها آشنا شوید
 
آن دسته از فرش هایی که در بافتشان نایلون به کار رفته است بادوام تر از نمونه های دیگر هستند. این نوع فرش ها در برابر تغییر شکل بسیار مقاوم هستند و نسبت به دیگر فرش ها قیمت ارزان تری دارند. ایرادی که به اینگونه فرش ها می گیرند این است که گرد و خاک را به سادگی به اطراف منتقل می کنند.
 
فرش هایی که در بافت شان اولفین به کار رفته، در برابر رطوبت مقاوم بوده و به سادگی تمیز می شوند. به مرور زمان حالت اصلی این فرش ها از دست می رود و به اصطلاح کش می آیند.
 
فرش های پشمی دارای ماندگاری زیادی هستند و در برابر عوامل محیطی مقاومت بالایی دارند اما گرد و خاک به سختی از آنها جدا می شود. در برابر رطوبت نیز بوی بدی می گیرند و شست و شوی آنها خاص است.
 
فرش های اکریلیک و پلی استر از آن مدل فرش هایی هستند که در اثر استفاده پرزهای زیادی از آنها جدا می شود. حجم این فرش ها به مرور کم شده و زیبایی خود را از دست می دهند.
 
*فرش ماشینی بخریم یا دستباف؟
 
- فرش‌های دستباف از دور و نزدیک جلوه بسیار خوبی دارند اما فرش‌های ماشینی تنها از دور جلوه دارند و از نزدیک چندان مرغوب به نظر نمی‌رسند.
 
- گذشت زمان رنگ‌های فرش دستباف را جلا می‌دهد اما از جلوه فرش ماشینی می‌کاهد.
 
- فرش دستباف در زمستان گرم و در تابستان سرد است اما فرش ماشینی به دلیل آنکه از مواد پلاستیکی تهیه شده است، این خاصیت را ندارد.
 
- برای فضاهای پر رفت‌وآمد مثل اتاق نشیمن یا ورودی خانه، فرش‌های روشن با بافت ظریف یا به اصطلاح رج بالا مناسب نیست. این گونه فرش‌ها در این مکان‌ها در معرض آسیب‌دیدگی بیشتری قرار می‌گیرند.
 
- فرش دستباف اگر تمیز نگه داشته شود هیچ‌گونه مشکلی برای سلامت فرد ایجاد نمی‌کند اما فرش‌ ماشینی دارای پرزهای پلاستیکی است که در پی عبور و مرور حالت کهربایی به خود گرفته و در هوا معلق می‌شود و در مواردی باعث بروز حساسیت‌های تنفسی می‌شود.
 
- فرش ماشینی به مرور زمان ارزش خود را از دست می‌دهد ولی فرش دستباف به مرور زمان ارزش پیدا می‌کند.
 
*بررسی فرش از لحاظ طرح و اندازه
 
برای خرید فرش به اندازه‌های آن نیز باید توجه کرد. از چند سانتی‌متر اختلاف در ابعاد فرش در قسمت‌های بالا و پایین که اصولاً از مشخصات فرش دستباف می‌باشد می‌توان چشم‌پوشی کرد ولی بیشتر از این حدود بالاخص در قالیچه‌های کوچک عیب فرش به شمار می‌رود.
 
با تا کردن فرش از قسمت میان و روی هم قرار دادن این دو قسمت می‌توان تقارن طرح را نسبت به محورهایی که از مرکز فرش می‌گذرند تشخیص داد.
 
این عمل را می‌توان به وسیله متر و یا خط کش مدرج نیز انجام داد و فاصله نقاط مختلف فرش را نسبت به یکدیگر سنجید. تقارن رنگ نیز در اشکال بافته شده در فرش را مورد توجه قرار دهید و همچنین دقت کنید که موتیف‌ها و اشکال طرح در متن فرش ناتمام گذارده نشده باشد و هر خط و شاخه‌ای شکل و امتداد طبیعی خود را داشته باشد و ناگهان در میان طرح قطع و ناپدید نشده باشد.
 
*مطالعه پشت فرش از لحاظ نحوه تراکم و کوبیدگی پودها و یکنواختی طرح
 
یکی از مهمرین عاملی که در انتخاب فرش باید مورد توجه قرار گیرد بافت آن است.
 
برای بررسی چگونگی بافت فرش بهتر است آن را از قسمت پشت مورد مطالعه قرار دهید چون در پشت فرش کیفیت بافت مشخص‌تر است.
 
با مطالعه پشت فرش به بسیاری از نکات آگاهی خواهید یافت که با بررسی رویه فرش امکان آن میسر نیست از قبیل تعداد گره‌ها، نحوه تراکم و کوبیدگی پودها و همچنین یکنواختی طرح، شمارش دقیق گره‌ها در واحد سطح را به کمک ذره‌بینی که به یک قاب مدرج به واحدهای اندازه‌گیری (سانتی‌متر – اینچ) متصل شده است می‌توان انجام داد.
 
با این وسیله تعداد گره‌ها را در عرض و طول یک قاب جداگانه بشمارید و در یکدیگر ضرب نمایید تا تعداد گره‌های موجود در واحد سطح فرش به دست آید.
 
در مورد بافت فرش توجه داشته باشید که پود فرش‌های یک پوده هیچگاه به چشم نمی‌خورد و تنها در فرش‌های دو پوده و بیشتر است که بعضاً در پشت فرش امتداد پودها دیده می‌شوند و هرگاه ردیف‌های بافته شده بهتر کوبیده شده باشند پودها کمتر دیده می‌شوند.
 
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۰:۳۳ ۲۳ فروردين ۱۳۹۴
ممنون عالی بود
آخرین اخبار