یورونیوز: توافقنامه هسته‌ای ایران، پایه‌های نظم نوینی را برای جهان شالوده ریزی می‌کند/ مرحله جدیدی در روابط ایران و غرب آغاز شده است

شبکه یورو نیوز اعلام کرد چارچوب توافق هسته‌ای ایران و 6 قدرت جهانی، توافقنامه ای تاریخی است که پایه‌های نظم نوین دیگری را برای جهان شالوده ریزی می‌کند و این تفاهم، عصر جدیدی را در روابط ایران و غرب آغاز کرده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ شبکه خبری یورونیوز در گزارشی به بازتاب چارچوب توافقنامه هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ در شبکه‌های تلویزیونی اروپایی پرداخت و اعلام کرد مذاکره کنندگان ایران و گروه ۱+۵، بعد از مذاکرات طولانی و نفس گیر توانستند بر سر چارچوب توافقنامه‌ای برای پایان دادن به مبحث پرونده هسته‌ای ایران به توافق برسند. 

شبکه یورو نیوز تصریح کرد این تفاهم، توافقنامه ای تاریخی است که پایه‌های نظم نوین دیگری را برای جهان شالوده ریزی می‌کند و این نکته در شبکه‌های تلویزیونی اروپا بازتاب یافته است. 

شبکه دو تلویزیون فرانسه در گزارشی در همین باره اعلام کرد تصاویر وزیران امور خارجه ایران و گروه ۱+۵، نشان می‌داد که ایران این بار در بین قدرت‌های جهانی جای گرفته است. وزیران امور خارجه ایران و گروه ۱+۵ درباره خطوط کلی چارچوبی توافق کردند که بر اساس آن ایران غنی سازی اورانیوم خود را کاهش می‌دهد. با این اقدام، تهدید ساخت بمب اتمی در ایران برطرف خواهد شد. چون شمار سانتریفیوژهای تاسیسات هسته‌ای ایران از ۱۹ هزار به شش هزار کاهش خواهد یافت و کشورهای غربی نیز کار نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را افزایش خواهند داد. مدت این توافقنامه نیز ۱۰ سال است. 

کشورهای غربی نیز متعهد شده‌اند به طور تدریجی تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را بردارند. اگر چه اجرای این توافق، بدون تعهد امضا کنندگان ممکن نیست اما یک گام مهم برداشته شده و مرحله جدیدی در روابط ایران و غرب شروع شده است. 

شبکه تلویزیونی تی وی یی (tve)اسپانیا در بازتاب این توافقنامه تاریخی، بیشتر نقش «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در به سرانجام رساندن آن را برجسته و اعلام کرد «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا نیز از این توافقنامه استقبال کرده است. اما اوباما در این راه با مشکل دیگری مواجه است و آن اینکه باید خشم جمهوریخواهان و اسرائیل را در این خصوص به جان بخرد. این شبکه اسپانیایی در ادامه تصریح کرد، جان کری گرایش زیادی به راههای صلح آمیز دارد و به همین علت تلاش کرد تا پرونده هسته‌ای ایران را از راههای دیپلماتیک حل کند. 

به باور اوباما، توافق لوزان، توافقی تاریخی است و قول داده است که چند تن از مشاوران خود را به کنگره بفرستد تا نمایندگان را از مفاد این توافق آگاه کنند. این یک مساله مهم است چرا که باراک اوباما ممکن است با موانع جدی در کنگره روبرو شود. این مسئله از آن جهت اهمیت دارد که جمهوریخواهان اکثریت کرسی‌های کنگره آمریکا را در تصاحب دارند و می‌توانند در تصمیمات سیاسی این کشور اعمال نفوذ کنند. 

انتهای پیام/
برچسب ها: ایران ، توافق ، هسته ای ، اروپا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار